تلگرام؛ خوب یا بد؟

دنباله‌ی موضوع چرا عده زیادی از افراد آخرین حضورشون در تلگرام رو مخفی می کنند؟:
تلگرام قطعا در میان برنامه های پیامرسان جای خودش رو پیدا کرده و طرفداران زیادی داره …
اما نظر شما درباره ی فضای تلگرام چیه؟کدوم امکانات شو بیشتر میپسندی؟ چقدر از تلگرام استفاده میکنی؟ در چه مواردی استفاده می کنی؟ در چه مواردی سعی میکنی ازش استفاده نکنی؟ بهش اعتماد داری یا نه؟ آیا شده تلگرام برات دردسرساز بشه؟ در مورد عکس های پروفایل نظرت چیه؟ چقدر پروفایل چک میکنی؟ اینکه میگن معتاد تلگرام شده، واقعیت داره؟ اصن خودت معتاد نشدی؟ نظرت در مورد آدمایی که خیلی آنلاین ان چیه؟ فکر میکنی خیلی بیکارن؟ یا اونایی که ثانیه به ثانیه پروفایل عوض میکنن؟ یا اونایی که آنلاینن و پیام تو نمیخونن؟ چقدر با این ابزار آدم هارو قضاوت میکنی؟ شده باهاش کسی و سرکار بزاری؟
خلاصه دوسش داری یانه؟ چقدر باهاش خاطره داری؟

3 پسندیده

چه بارش پرسشی بود اینجا :heart_eyes: من هم با اجازه چند تا پرسش دیگه بهش اضافه میکنم به نفع اقای تلگرام:

تا حالا اکانت تلگرامت رو پاک کردی؟ چرا پاک کردی؟ (delete account)
قبل از اینکه تلگرام باشه، چه نرم افزار یا ابزاری نیازت رو پوشش میداد؟
چند تا پیام خونده نشده داری توش؟
چند تا کانال لال شده (mute)؟
چند تا کانال و گروه هست که واقعا ازش استفاده میکنی؟
جز کدوم نسلی بودی که به تلگرام پیوستی؟ (نسل اول: اولین ادمایی که تلگرام رو نصب کردن - دوم: چون دوستام داشتن رفتم توش - اخر: بعد از اینکه همه رفته بودن توش من هم بهش پیوستم)
اگه تلگرام فارسی بود (راه اندازهاش) بهش میپیوستی؟
اگه تلگرام فارسی بود (راه اندازهاش) این قد بهش اعتماد داشتی؟
چرا تلگرام بر عکس وایبر و اینا فیلتر نشد؟ (اسمایلی توهم توطئه!)

1 پسندیده

اوه اوه اوه این جا چه همه سوال راجع به تلگرام ردیف شده :hushed:

یکی از بدی های حال حاضر فضای تلگرام اینه که خیلی از بقیه دنیا جدا شدیم، منظورم اینه که دسترسی به کانالهای اورجینال و صاحب محتوا و با کیفیت در تلگرام خیلی سخته. یه نگاه به مجموعه کانالهای خودمون بکنیم میبینیم که اکثرشون، اگه نگیم همشون، کانالای فارسی زبان هستن. که خوب به نظرم این بده چون از بقیه دنیا جدا میفتیم. یا در بهترین حالت با واسطه مترجمین به این محتوا دسترسی داریم.

از یه سری مزایای تلگرام بدجور راضیم. مثلاً همینکه هزینه تماس با آدما رو کم کرده. فرض کن هر اس ام اس فارسی که میخوایم بدیم اگه بیشتر از 70 کلمه باشه دو تا حساب میشه :zipper_mouth_face:

به خود تلگرام یه اعتماد اولیه دارم و خیلی راحت ازش استفاده میکنم. نمی دونم چرا باید اعتمادم رو نسبت بهش از دست بدم.
از اینکه تیم اجراییش سعی میکنن همه چیز رو خیلی زود شفاف کنن، هم خیلی خوشم میاد.

یکی از دردسرایی که برام بوجود آورده اینه که از لحاظ ذهنی همیشه فکرم رو مشغول میکنه. همیشه در دسترسم و باید جوابگو باشم :sweat:

من کسی نیستم که خیلی از گوشی های هوشمند بخوام استفاده کنم ولی وقتی دستمه ناخودآگاه دلم میخواد برم تو اپلیکیشنایی مثل تلگرام و اینستاگرام. ولی یه واقعیتی که بهش واقف شدم اینه که شبا که می خوام بخوابم اگه از این اپ ها استفاده کنم خوابم میپره و تا ساعتها بیدارم. :tired_face:

من یکی از این آدمام :sweat_smile: به نظرم آدمایی که همیشه آنلاینن، کار و شغلشون رو دارن از طریق تلگرام جلو میبرن.

خیلی حوصله میخواد هی بخوای عکس پروفایلت رو عوض کنی ولی واسه تنوع بد نیس هر چند ماه یه بار اینکارو بکنم.

کمی تا اندازه‌ای پروفایل آدما در فضای مجازی نمودی از خود واقعیشونه. البته اونایی که بلوف میزنن رو خیلی راحت میشه شناسایی کرد :slight_smile:

نمی تونم بگم دوسش دارم یا نه ولی می تونم بگم ازش راضیم. و باهاش خاطره هم دارم ولی خوب دیگه بماند :wink:

2 پسندیده

من خودم تقریبا شش ماهه که از تلگرام استفاده نمیکنم و این باعث شد که برم سراغ سایت های خوب و با محتوا که واقعا راضیم؛نمونه اش پادپرس
البته تلگرامم قطعا خوبی های خودشو داره، اما بنظر من خیلی هاش اضافه است و فقط وقت آدم و میگیره

مثلا چی؟

با این خیلی موافقم. همین گزینه ی “در دسترس بودن” به نظرم مشکل سازه و باعث میشه آمار مکالمه های اضافی بالا بره :confounded:

فکر میکنم بیشتر حرف هایی که زده نمیشه رو تو پروفایل می نویسن. نمی دونم چرا؟
مثلا اگر دوستی حالش خوب نباشه و نشه باهاش صحبت کرد یا تمایلی نداشته باشه، قطعا با وجود تلگرام باید رفت سراغ پروفایلش… مشخص میشه دردش چیه! :stuck_out_tongue_winking_eye: این امکان برای خانما خیلی خوبه :crazy_face:

این از اون جمله هاس که آدم و خیلی کنجکاو میکنه،:face_with_monocle: این گزینه ی آلبوم پروفایل رو لطفا تو پادپرس فعال کنین، در چنین مواقعی کاربردیه :wink:

2 پسندیده

من از تلگرام وب استفاده می کنم که باعث شده خیلی کمتر بیام سراغش و چکش کنم این یکم راحت تر کرده کار باهاش رو و یه جورایی حکم ایمیل رو برام پیدا کرده.

3 پسندیده

من در این مورد شبیه بابابزرگها هستم :grin: (از استفاده های که از شکلکها میکنم هم میشه فهمید، فقط همین رو استفاده کردم و وقتی میخوام تنوع بدم میمونم که درست هست یا نه :thinking:)و خیلی از دوستهام گیر میدن چرا استفاده نمیکنی من هم این شکلی میشم موقع جواب دادن :rhinoceros: یا :lion: . نظرم در مورد پایه و ایده کار، کاملا خنثی هست :koala: ولی اکثر آدمهائی که رو آوردن به تلگرام و روزی صدتا استدلال میارن (انگار آدم اینجوریه در نطرشون :cow:) ، دنبال چیزائی هستن که توی محیط اجتماعی بسته نمیتونن بهش برسن :fox_face:. این محیط چندوجهی مثل تلگرام رو کاملا پولاریزه میکنه و باعث میشه ساختارهای زندگی بیرون به هم بریزه :snake:. از این نظر میشیه فهمید که چرا خیلیها تمایل دارن حضورشون رو توی تلگرام مخفی کنن :snail:.

4 پسندیده

مثلاً اینکه نسبت به مشکل عدم شفافیت جبهه میگیرن و سعی میکنن به مخاطباشون بهترین پاسخ ممکن رو بدن.
البته بیشتر این اتفاق رو خود پاول دروف انجام میده:

You already know Telegram has your back when it comes to privacy. Another human right we feel passionately about is the freedom of speech. In some countries Telegram is the only popular platform for independent sources of information. Take Iran for example,…

1 پسندیده

یه نظرم تلگرام در ایران رو باید از چند زاویه مختلف دید تا به یک تصویر به دردبخور برسیم

اول: تلگرام در ایران یکجوری نماد استفاده فراگیر از امکانات اینترنت (به هر دلیل، یکجورایی اولین پلت فرم ارتباطی تحت اینترنته که می شه ادعا کرد با تخمین خوبی ضریب نفوذش با ضریب نفوذ اینترنت موبایل در ایران برابره)
نفس این موضوع به نظرم باحال و جذابه.

دوم: طبیعتا تغییری که اینترنت در الگوهای همتایابی و تنوعی که در الگوهای تولید و اشتراک گذاری و مصرف محتوا ایجاد کرده، خیلی از نهادهای کنترل هنجاری جامعه رو (نه فقط در ایران، که در همه جای جهان) به چالش کشیده، این چالش با تلگرام در ایران مقیاسی پیدا کرده که کاملا به چشم میاد و در نتیجه هر چه فحش و انتقاد می شده به اینترنت داد و کرد را در ایران با تخمین خوبی می شه به تلگرام نسبت داد

سوم: فراگیر شدن استفاده از این ابزار جمع های جذابی رو دور هم جمع کرده که قبلا حضور در اونها خیلی هزینه داشت و به این اعتبار از یک جنبه هایی کیفیت زندگی اجتماعی زو بهتر و هزینه اون رو کمتر کرده

چهارم: ضریب نفوذ بالای تلگرام هزینه ارتباط و سازماندهی در فعالیتهای حرفه ای رو هم به شکل چشمگیری کم کرده (که این البته در ایران داره روی پلت فرم تلگرام خودش رو نشون می ده و در واقع مربوط به اینترنته و نه تلگرام و چه بسا اگر سواد سایبری عمومی جامعه بهتر بود و در هر کاری از سرویس ها و پلت فرمهای متناسب استفاده می شد اوضاع از این هم بهتر بود. ولی خوب ما قانعیم و با همینقدرش هم می گیم خدا بده برکت :smile:

پنجم: یک نکته بسیار باحال در حرف یکی از بچه ها بود که از فرط باحالی فکر کردم ارزش دوباره گفتن هم داره، اون هم اینکه محدود شدن به تلگرام و استفاده فراگیر و متمرکز از اون باعث شده بخش مهمی از جامعه از ارزش افزوده سرویس ها و پلت فرمهای دیگر تحت اینترنت که هر کدوم برای یک مقصود تخصصی معین طراحی شدن و متناسب با اون هدف کلی محتوای ارجینال باحال روشونه غافل بمونن

ششم: اینکه تلگرام به عنوان نماد فراگیر شدن استفاده از اینترنت باعث شده کارایی نهادهای کنترل هنجاری سنتی از کار بیافتن، نتیجه ش شده اینکه عیب و ایرادهای خیلی بولد و چشمگیر بزنه بیرون. این یجورایی بده و یجورایی خوب.
بده از این جهت که بروز و ظهور این عیب و ایرادها عموما همراه با آسیبهایی که آدمها و جامعه می بینن و خوبه از این جهت که در نهادهای کنترل هنجاری سنتی ما مکانیزم سرکوب خیلی پررنگه و ما عیب و ایرادهامون رو عموما زیر فرش قایم می کنیم. تضعیف شدن نهادهای کنترل هنجاری سنتی این عیب و ایرادها رو کشیده جلوی چشم و این خوبه

هفتم: در شرایطی که مدتها بود رسانه های ارتباط جمعی سنتی دیگه قادر نبودن نقش نماینده افکار عمومی رو بازی کنند، تلگرام (شما بخوانید فراگیر شدن استفاده از اینترنت) نقش و وزن افکار عمومی رو در معادلات اجتماعی و سیاسی بسیار تقویت کرده که این هم البته فرصتها و تهدیدهای خودش رو داره و من فکر می کنم باید به عنوان یک سوال جداگانه بهش پرداخت)

هشتم همه این مشخصاتی که تلگرام داره، تلگرام رو به یک بستر مستعد برای ابتلا به اعتیاد دوپامینی تبدیل کرده و از این نظر باید در برابرش محتاط بود تا کل پروداکتیویتی زندگی رو به فنا نده. البته این رو هم باید در نظر داشت که ما در عصری زندگی می کنیم که هزار بستر و ابزار شده اند مسیر رفتن به قعر دوزخ اعتیاد دوپامینی و این موضوع رو اصلا نمی شه به تلگرام و یا حتی اینترنت محدود کرد. گرچه در وضعیت فعلی مملکت تلگرام و اینستاگرام دو تا از بررگترین بسترهای اعتیاد دوپامینی هستند

4 پسندیده

نکات خوبی رو اشاره کردین، اما نمی دونم چرا خوندنش خیلی سخت بود. هرجمله رو چندبار خوندم تا لب مطلب رو گرفتم :roll_eyes:

1 پسندیده

شرمنده :disappointed_relieved:
این اشکال نوشتن منه
به قول حضرات صدا و سیما، اختلال از فرستنده است. لطفا به گیرنده های خود دست نزنید :sweat_smile:

4 پسندیده

البته سابقه نشون میده که قلم شما خیلی هم ثقیل و دشوار نیست؛ این بار اینطوری شده
مثلا در مبحث عشق در نگاه اول واقعا زیبا و دل نشین نوشته بودین، البته خب قطعا نوع موضوعم تاثیر داره و انسان و شاعر میکنه :crazy_face: :wink:

2 پسندیده

خب چیزی که باعث ازار من میشه توی تلگرام اینه که دانلود رایگان آهنگ‌ها رو خیلی زیاد کرده و این باعث میشه هم حقوق هنرمندا رعایت نشه هم آمار دقیقی از شنیده شدن آثار در دسترس نباشه.

2 پسندیده

امکان ساختن کانال و گروه و امکاناتی مثل ساختن ربات برای انواع کارها برام جالبه و این قابلیت جدیدش که تو کانال میتونی پستی که قابل نظر دادن باشه بذاری جالب هست(چون دو سه سال پیش نبود چنین چیزی شایدم من بی اطلاع بودم.)
قبلا که فیلتر نبود تقریبا جز سه پیام رسان پر کاربردم بود ولی در چند وقت اخیر به ندرت بهش سرمیزنم. در یک سری موارد محدود که از طریق تلگرام با افراد حرف میزنم چون جز معدود راه های ارتباطی مشترک من با اون فرد یا فروشنده هست و معمولا چیزی هست که اکثر مردم باهاش آشنا هستن. یا جستجو میکنم و کانال های علمی رو پیگیری میکنم. در مواردی که بخوام فایل بزرگی دانلود کنم یا مثلا یک فایل بزرگ برای کسی به اشتراک بگذارم اکثرا دنبال تلگرام نمیرم .دردسر ساز نه نشده اتفاقا یک راه ارتباطی خوب بود تا قبل از فیلترینگ . عکس پروفایل افراد رو راستش تا 4 /5 سال پیش گاهی چک میکردم
ولی الان دیگه چون کمتر میرم اونم مقدارش بسیار پایین تر اومده . خودم به شخصه جلوه های طبیعت رو در اکثر مواقع برای پروفایلم انتخاب میکنم. آره اعتیاد به هر شبکه مجازی ممکنه ! و معتادش هم بودم تا قبل فیلترینگ چون دامنه گروه و افراد و کانال هایی که میرفتم بیشتر بود . الان پلتفرم هایی مثل پادپرس رو برای نوشتن و خواندن تجربه ها میپسندم . تعویض پروفایل رو بیشتر به شخصیت مربوط میدونم. یکی دوست داره هر لحظه از چیزی خوشش اومد بذاره و یکی در بازه های کمی طولانی تر و یکی هم معتقد به تغییر زیاد نیست. آنلاین هایی که پیام رو میبینن و نمیخوندن چند حالت داشت یا خیلی سرشون شلوغ بود یا امکان پاسخ دادن نداشتن یا یک سری ملاحظات فردی بود. آره دو سه باری در همون موقع دوستام رو سر کار گذاشتم
و البته نمیذاشتم زیاد طول بکشه و زود میگفتم که شوخی کردم.