در یه تیم کاری خلاق چقدر تنوع مهارتی و شخصیتی نیازه؟

تنوع در تیم

تنوع یکی دیگه از نکاتی هست که میتونه روی انتخاب مخلوط مهارتها اثر بزاره. تنوع خیلی کم و خیلی زیاد میتونه باعث مشکلات بسیار جدی بشه: با تنوع خیلی کم، نوآوری در تیم خفه میشه، چون تیم به میزان مناسبی از تجربه و نقطه نظرهای متفاوت دسترسی نداره. با تنوع خیلی زیاد، تیم میتونه در رسیدن به اهدافش دچار مشکل بشه، چون انرژی زیادی صرف حل تعارضها میشه.

تنوع جنبه‌های مختلفی رو پوشش میده مثل دانش حرفه‌ای، تجربه، تاریخچه استخدامی و البته به وضوح جنبه‌هایی مثل زمینه فرهنگی، جنسیت، سن و چیزهایی از این قبیل. به دلایل بسیار خوبی، قوانین استخدامی در کشورهای مختلف تبعیض بین افراد به هر شکلی و به هر بهانه‌ای رو منع میکنه. واضحه که شما نباید از این عامل به عنوان یک مشخصه متمایزکننده در انتخاب تیم استفاده کنین. با وجود این، پیش‌بینی و مدنظر داشتن نتایج تنوع، کار معقولیه، چون بهتون کمک میکنه که این مسئله رو در تیم هوشمندانه مدیریت کنین و مطمئن بشین که زمان و منابع کافی برای رسیدگی به این مسئله رو دارین. در عوض انتخاب افراد براساس تفاوت در دانش و تجربه کاملا معقوله.

خوب، چطور میتونم میزان منابع لازم برای مدیریت تنوع رو برآورد کنم؟ برای اینکار استراتژی‌ی رو بهتون معرفی می‌کنیم که بهتون کمک میکنه سطح تنوع در تیم رو ارزیابی کنین، و همینطور نوع تنوع تیم رو بشناسین.

استراتژی ارزیابی تنوع در تیم

برای این کار، به این سئوالها پاسخ مناسب بدین:

  1. طبیعت پروژه تیم: آیا پروژه تیم نیاز به خلاقیت، نوآوری یا ارتباطات بیرونی داره؟

    اگر بله، اون موقع تنوع برای تیم مفید خواهد بود. ولی شما نیاز باید زمان زیادی رو صرف تیم کنین تا اعضای تیم روی هدفها، دیدگاهها و روشهای تیمی به توافق برسن.

  2. مهمترین خروجی برای شما: آیا به عملکرد قوی اهمیت بیشتری میدین یا پایداری تیمی؟

    اگر بله، دوباره تنوع به تیم شما کمک میکنه. البته تحقیقات نشون داده که با وجود اینکه تنوع عملکرد تیمی رو افزایش میده، احتمال خروج عضو از تیم رو بالا میبره! بهتره مطمئن بشین که روشهای «حل تعارض» در تیم جاافتاده، روی احترام متقابل در تیم به شدت کار کنین و به افراد کمک کنین تا درک کنن که «تنوع به عملکرد بهتر تیم کمک میکنه» (این نکته برای همه واضح نیست! بهتره مطمئن بشین اهمیت حفظ تنوع به تیم منتقل شده و همینطور ذهنیت لازم برای مقابله با تعارضهای ناشی از تنوع ایجاد شده).

  3. مدت زمانی که پروژه طول میکشه: آیا پروژه طولانی‌مدته؟

    اگر بله، باز هم تنوع برای تیم شما مفیده. تیمهای با اعضایی که زمینه‌های متفاوتی دارن، معمولا در ابتدا به اندازه تیم‌های با اعضای با زمینه‌ی یکسان، خوب عمل نمیکنن. ولی با گذشت زمان، و به تدریج که اعضای تیم یاد میگیرن که چطور با یکدیگر کار کنن، تیمهای متنوع بسیار خلاقتر و نوآورتر از تیمهای یکنواخت خواهند بود.

نوع تنوع مناسب در تیم

اگر احساس میکنین که تیم از تنوع سود میبره، قدم بعدی تعیین نوع تنوعی هست که به تیم شما بیشترین سود رو میرسونه. برای اینکار، اول نگاهی به انواع تنوع میندازیم. تنوع میتونه تحت دو عنوان کلی بررسی بشه: تنوع مربوط به کار و تنوع مربوط به رابطه‌:

  • تنوع مربوط به کار[1] به تنوعی گفته میشه که خودش رو در دانش و مهارت فرد نشون میده. اعضای تیم با پیشینه حرفه‌ای و تجربه متفاوت، دیدگاههای متفاوتی رو به تیم وارد میکنن. این منجر به نوآوری و خلاقیت میشه. همینطور دانش و مهارت مجموع تیم رو بالا میبره و موثر بودن تیم رو افزایش میده. در نتیجه، باید تلاش کنین که تنوع مربوط به کار در تیم وجود داشته باشه. البته، این تنوع نباید منجر به عدم توافق و فهم بیش از حد بشه، که به طور طبیعی از تنوع
    دیدگاهها ایجاد میشه. این عدم توافق و فهم میتونه برای قابلیت تیم خطرناک باشه.
  • تنوع مربوط به رابطه[2] شامل چند نوع مختلف از تنوع میشه:
    • فرهنگ: از اونجایی که بسیاری از تیمها نیاز دارن تا در فضا چندفرهنگی امروز فعالیت کنن، تنوع فرهنگی معمولا مفیده. البته باید مطمئن بشین که زمان کافی به تیم اختصاص بدین تا یاد بگیرن که با این نوع تنوع با همدیگه کار کنن و آستانه تحمل لازم برای کار تیمی مناسب ایجاد شده باشه.

    • سن: تحقیقات نشون میده که اعضای تیم با احتمال بیشتری تیمهایی رو ترک میکنن که بازه تغییرات سن در اونها زیاده. همینطور شواهد نشون میده که رابطه U شکلی بین تنوع سنی و نوآوری وجود داره. یعنی تنوع «در حد متوسط» از نظر سن به نوآوری بالا منجر میشه در حالیکه تنوع کم و زیاد منجر منجر به کاهش نوآوری میشه. جاهایی که تنوع سنی بالا یا پایین دارین، باید وضعیت رو به شکلی مدیریت کنین که تیم به سمت نوآوری بالا حرکت کنه، مثلا با آوردن افرادی از بیرون به جلسه طوفان فکری یا تمرکز بیشتر در استفاده از تکنیکهای خلاقیت. همچنین باید به افراد کمک کنین تا بهتر با هم کار کنن، مثلا با توضیح روندهای مختلف در نسلهای مختلف (باعث میشه افراد تفاوت بین نسلها رو بیشتر درک کنن) یا آستانه تحمل افراد رو در تعارض به خاطر این تفاوت بالا ببرین.

    • جنسیت: زنان و مردان اغلب به وضعیتها نگاه متفاوتی دارن. داشتن مخلوطی از جنسیتها میتونه نوآوری و خلاقیت رو بهبود ببخشه.

    • سابقه تیمی: افرادی که برای مدتی طولانی با هم کار کردن، عملکرد بهتری دارن. اعضای تیم که سابقه مدت طولانی کار کردن با هم رو دارن، روش کار همدیگه رو بهتر درک میکنن. البته تیمهایی که تنوعِ سابقه تیمی در اونها زیاده، کمتر موثر کار میکنن. هرجا تنوع سابقه تیمی در تیم شما زیاده، باید تلاش زیادی انجام بدین که همبستگی رو افزایش بدین و احترام متقابل رو جا بندازین (یک استثنای مهم برای این وجود داره: در تیمهای تحقیق و توسعه سابقه طولانی ممکنه منجر به سندرم «اینکه نوآوری نیست» بشه، که ممکنه منجر به بی‌توجهی اطلاعات مهم از بیرون بشه. اگر تیم تحقیق و توسعه رو مدیریت میکنین، مطمئن باشین از این اتفاق جلوگیری میشه.)

تیمهای متنوع میتونن تیمهای بسیار قوی‌ی باشن و اغلب بسیار موثرتر از تیمهای یکنواخت کار میکنن. البته این تیمها نیاز به مدیریت بیشتری برای رفع تعارض، ایجاد تحمل در افراد برای پذیرش تفاوت، و ایجاد همکاری موثر بین افراد دارن.

به تیمتون دوباره نگاه کنین و مطمئن بشین که سطح تنوعِ کاری مناسب در تیم شما برای رسیدن به اهداف تیمی وجود داره. همچنین مطمئن بشین که «ظرفیت مدیریتی» لازم برای کارهای مدیریتی اضافی ناشی از تنوع، وجود داره.


پیش از این مقاله حتما مقالات زیر را درباره انتخاب تیم مناسب، مطالعه کنین:


  1. Task diversity ↩︎

  2. Relations diversity ↩︎

5 پسندیده

ممنون مطالبتون عالی بود و از مطالب خوبی که به اشتراک گذاشتید هم استفاده کردم . خدمت از ما یکی از شرکت هایی که کار تیمی فوق العاده قوی داره. میتونید بهشون سر بزنید و از خدمات خوبی که ارائه میدن استفاده کنید.

2 پسندیده

آزاده جان شما از تیم خدمت از ما هستین؟ اگه بله،‌ کمی از تجربیاتتون بگین: تیمتون چند نفره س و چه چیز کار تیمی این استارتاپ فوق العاده س؟ فضای تیمتون و کار تیمی تون رو توصیف کنین.

3 پسندیده