چه راهکارهایی برای بهبود باشگاه کتابخوانی پیشنهاد میدید؟

2 سالی که با جمعی از دوستان باشگاه کتابخوانی راه انداختیم. که کاری که می کنیم اینکه متناسب با موضوع و سنگینی کتاب مثلا 25-30 صفه از کتابی که طی رای گیری انتخاب شده رو در طی یک هفته می خونیم و چهارشنبه ها دور هم جمع میشیم و درباره مطالب اون صفحات صحبت می کنیم. و 2 تا هدف مهم داریم:

  • دور هم بودن و نظر دیگران شنیدن
  • ترویج فرهنگ کتاب خوانی

و دوست داریم بتونیم فضا بهتری فراهم کنیم که بازدهی بیشتری داشته باشه.

اگه نظری و یا تجربه خاصی دارین که می تونه به ما برای ساختن باشگاهی مفید تر کمک کنه رو اینجا بنویسید. بسیار خوشحال خواهیم شد و استفاده می کنیم :slight_smile:

12 پسندیده

به به، چه کار خوبی :heart_eyes:

میخوام از ایده هایی که از همین میزگرد به چشمم خورده کمک بگیرم برای پاسخ به این پرسش:

ایجاد تنوع در فعالیت های باشگاه

یکی از کارهایی که احتمالا به ذهن خودتون هم رسیده، ایده گرفتن از کتابخانه های انسانی هست:

از افراد باتجربه دعوت کنید در این باشگاه ها و به تجربه شان گوش دهید؛ نیازی نیست حتما دنبال افراد با اسم و رسم باشید، اتفاقا در این مدل حرکت‌ها گوش دادن به تجربه های یک کتابفروش ساده، یک نگهبان دانشگاه، یک انسان فرای شغل و جایگاهش، الهامبخش تر و به دور از حاشیه ها و هزینه های احتمالی ست.

اتفاقایی برا ایده پردازی و نقد

یک ایده ی جالب دیگر، این است که در پایان و بعد از خوانده شدن هر کتاب، بیاید و کتاب رو از جهت های مختلف نقد کنید و جایی مستند کنید (اگه تو پادپرس مستند کنید جمع منتقد اینجا رو هم همراه میکنین). حتی اگه مستندسازی ها رو با دنیای بیرون به اشتراک نذارید (که امیدوارم بذارید :grin:) به درد خودتون میخوره و یه روزی ممکنه الهامبخشتون باشه برای رقم زدن اتفاقات بهتر.

مثلا از نظر جذابیت بصری آن، از لحاظ ترجمه ی متن، از نظر محتوای اضافه و زایدات متن، و حتی از نظر جایگزین‌هایی که برای کتاب وجود دارد (مثلا فیلم باحال تر از خود کتاب یا کتاب صوتی و یا بلاگ های موجود).

روشی برا تبلیغ باشگاه

یه کار دیگه که خیلی خوب میشه انجام بشه، اینه که ته هر جلسه میتونین راجع به شخصیت‌های کتابی که خوندین (اگه شخصیتی داره توش) ایده پردازی کنین و اون ها رو ربطش بدین به ادمای دنیای اطرافتون. و بعد با پیام هایی این افراد رو از این شبیه سازی آگاه کنین، یه جور برنامه تبلیغ میشه برا خود باشگاه و ترغیب افراد به اومدن به باشگاه.

11 پسندیده

ایول با یکم تغییر ایده جالبی می تونه باشه (اموجی های حالت های دست تلگرام اینجا پیدا نکردم اون لایکشو برای همچین مواقعی ساختن :wink: )

اینکار هم می تونیم بکنیم البته اگه بچه های همخوان هم تمایل داشته باشند که همکاری داشته باشند.خیلی جالب میشه
می تونیم co-branding باهم داشته باشیم :wink:

در مورد شخصیت ها یا مطالبی که تو کتاب بیان میشه این کارو می کنیم.در واقع رو خودمون پیاده می کنیم و فکر می کنیم ببینم تجربه همچین چیزی رو در خود دوستان یا فامیل دیدیم که تو جلسه بیان کنیم یا نه :slight_smile:

3 پسندیده

بسیار کار قشنگ و پسندیده ایه، کاش بشه که باب بشه بین مردم، مشابه این کار رو در نسل گذشته، به صورت جلسات قرآن برگزار می کردند. بخصوص بین خانمای خانه دار ، به این ترتیب که چند خانم همسایه ماهی یک بار یا هر دو هفته یک بار یا هفته ای یک بار دور هم جمع می شدند و هر هفته هم خانه یکی از اونا ، و به ترتیب قران می خوندند. . در این میان کسی که قران بلد نبود هم کم کم به راه میافتاد.و برای این که میزبان خیلی به زحمت نیافتد قانون گذاشته بودند که مثلا فقط با چای و یک نوع میوه پذیرایی بشه. و همه هم موظف بودند که این رو رعایت کنن.بعد از جلسه هم خانما با هم گپ می زدند و از حال هم با خبر می شدند.
حالا این کار شما هم خیلی ایده جالبیه و امیدوارم روزی برسه که همگانی بشه.

6 پسندیده

سلام ممنون.چه کار دور همی خوبی داشتین مخصوصا اینکه کسی که قرآن بلد نبود هم کم کم با گروه همراه میشد و یاد می گرفت :slight_smile:
واقعا من هم امیدوارم که خیلی گسترده بشه :slight_smile: که همه از این لذت یادگیری با هم بهره ببرند :slight_smile:

3 پسندیده

سلام دوست عزیز. من خیلی وقته دنبال یه همچین جمعی میگشتم. آیا امکان عضویت در باشگاه شما هست ؟

2 پسندیده

سلام دوست عزیز .
آفرین به شما و چقدر خوشحالم از این بابت . ما هم جلسات مشابهی تو کرمان داشتیم . منتها به دلیل دید مدیریتی برگزارکننده جلسات و این که به هیچ عنوان از سایر اعضا استفاده نمیکرد و بیشتر حالت شاگرد استادی شده بود و از اون بد تر برگزار کننده از شرکت کننده ها توقع داشت الان منحل شده جلسات .
فقط سعی کنید که جمع کاملا دوستانه باشه و همه مشارکت کنن و اگه قراره کسی مسول باشه به صورت نوبتی این کار انجام بشه . اینجوری صد در صد دوستی اعضا پایدار تر میمونه و از اون مهم تر این که جلسات دووم بیشتری پیدا میکنه .

3 پسندیده

سلام
بله حتما خیلی هم خوشحال خواهیم شد :slight_smile:
این ایمیل من
[email protected]
اگه ایدی تلگرام تون رو بفرستین می تونم به گروه دعوتتون کنم

3 پسندیده

سلام
ممنون بابت نکاتی که گفتین
من هم تمام تلاشم اینکه بچه ها در بحث ها شرکت کنند
البته بعضی مواقع یخ ها باید دیگه جور همه رو خودم می کشم :wink:
منظورتون از توقع داشتن از شرکت کننده ها متوجه نشدم.توقع داشت که به حالت شاگرد استادی راضی باشند ؟

1 پسندیده

بله دقیقا و این که فرضا توقع داشت افراد سر ساعت همه ی جلسات رو شرکت کنن . خلاصه کتاب بنویسن و زندگیشون تغییر کنه و ازین چیزا . انگار یه رسالت سنگین به عهده مسول جلسات بود . به هر قیمتی باید این رسالت رو به انجام میرسوند در صورتی که به نظر من در وحله اول هر باشگاهی هدفش باید تحکیم روابط دوستانه و ایجاد سینرژی باشه . اگه یه باشگاه موفق بشه تیم سازی کنه خود اون تیم که هدف مشترکی دارن باقی کار ها رو انجام میدن

3 پسندیده

ممنون بابت بیان تجربه هاتون حتما سعی می کنیم این مواردی که گفتین در نظر بگیریم.چون واقعا هدف اصلی مون همین

این نکته تیم سازی که گفتی خیلی برام جالب بود که اینقدر می تونه اثر گذار باشه.حتما خیلی از این حرفت استفاده می کنم :slight_smile:

چرا راه دور بریم!
می تونیم تو همین پادپُرس خودمون هم علاوه بر نوآ و مساله، یه باشگاه کتاب خونی راه بندازیم :thinking:
یه جای جدا هم نشد، میتونیم هر هفته تو یه تاپیک کتاب پیشنهاد بدیم و رای گیری کنیم چی بخونیم و یک یا دو هفته بعد برای اون کتاب یه بحث خوب و حسابی راه بندازیم!

2 پسندیده

تو سایت goodreads.com همچین قابلیتی وجود داره (:

خوب میشه از سایت هایی مانند کمپ ایران (campiran.ir) استفاده کرد و برای تشویق خوانندگان و ترویج فرهنگ کتابخوانی مسابقه برگزار کرد. همپنین میتونید دامین اختصاصی خودتون رو به صورت رایگان ایجاد کنید (مانند این صفحه اختصاصی http://ravabiajyad.campiran.ir ) و مسابقات کتابخوانی خودتون رو در صفحه شخصی خودتون ثبت کنید. سایر کاربرانی هم که در این سایت عضو هستند مسابقات شمارو میبینند و میتونید برای عضویت باشگاهتون تبلیغ کنید. این سامانه به صورت رایگان و با هزینه های شخصی برای فرهنگ کتابخوانی فعالیت داره و مسابقات فرهنگی و کتابخوانی برگزار میکنه. به دوستان توصیه میکنم حتما سر بزنن. هم کتاب بخوانید و هم جایزه بگیرید :slight_smile:

3 پسندیده

رضا جان سلام
چه پیشنهاد عاااالی دادی
حتما سر می زنم
با آین سایت آشنا نبودم اصلا
ممنون بابت معرفیت :slight_smile:

جالبه ! ما هم یک جمع ۳ نفره داریم که هفته ای یک بار برای کتابخوانی جمع می شویم . ما سعی می کنیم کتاب های کم حجم‌تر را در جمع بخوانیم به این علت که زمان خواندن یک کتاب برای چند هفته طول نکشد تا وقفه زمانی بین مطالب و یا داستان باعث از یاد رفتن خط اصلی مطالب نشود و همچنین از اشتیاق خواندن ادامه آن کم نشود .

3 پسندیده