رقص، ژِیمناستیک یا بدنسازی؟

من وارد هر ورزشی میشوم، بعد از اینکه به سطحی از مهارت می‌رسم و قرار است که حالا تکنیک‌های ظریف‌تری را بیاموزم، بدن خشک و غیرقابل‌انعطافم اجازه نمی‌دهد.
به نظر شما بهتر است قبل از همۀ این‌ها ابتدا به سراغ انعطاف‌پذیری برویم؟ می‌توان انعطاف‌پذیری را تا حدی در منزل و با تمرینات خانگی افزایش داد؟ یا لازم است حتما با مربی پیش رفت؟
آیا بدنسازی این عدم انعطاف را افزایش می‌دهد؟
آیا رقص می‌تواند انعطاف‌پذیری را افزایش دهد؟

7 پسندیده

چه خوب که نیاز به انعطاف پذیری رو خودتون متوجه شدین! معمولا کم کسی حواسش به انعطاف بدنی هست، من مربی های حرفه‌ای هم داشتم ولی اون قدر که روی قدرت تاکید میکردن رو انعطاف کار نمیکردن!

بله، انعطاف پذیری بدن در همه ورزشها مهمه، روی سبک زندگی تاثیر میذاره، و تازه خیلی وقتا به زیبایی اندام هم کمک میکنه.

بدنسازی با دستگاه و وزنه، و کلا حرکات قدرتی باعث کاهش انعطاف پذیری ماهیچه ها و عضلات میشن. مثلا شما دوچرخه سواری حرفه ای هم انجام بدین، انعطاف عضلات پاتون کم میشه. ولی راه هایی هم برای جلوگیری از این اتفاق هست، مثلا بین ست های بدنسازی تون، و موقع استراحت، عضله ی مربوط و عضله ی مکملش رو بکشین.

رقص به انعطاف کمک میکنه، ولی خب بستگی داره چطور رقصی منظورتون باشه و یا در چه سطحی برقصین! :wink: مثلا رقص باله و یا رقص پل کلا بدون انعطاف بدنی ممکن نیستن.

و راستی یوگا و بعضی از سبک های یوگا هم خیلی روی انعطاف بدنی کار میکنن و برای افرادی که تو بزرگسالی میخوان انعطاف بدنی شون رو افزایش بدن معمولا مناسب تر و راحت تر از ژیمناستیک هست. در عین حال ژیمناستیک خیلی جذابتره! :woman_cartwheeling:

انعطاف پذیری رو میشه تو منزل و با تمرینای خونگی بهبود داد. رعایت بعضی نکات رو می طلبه که مهم ترینش اینه که حواسمون باشه ورزش ها و تمرین های مرتبط با انعطاف پذیری هم کارهای دشواری هستن که دقت و ظرافت خودشون رو لازم دارن، مثلا نیایم با یه بدن سرد خودمون رو در حد تیم ملی بکشیم و انتظار داشته باشیم سالم بمونیم!

دو تا نکته اموزشی پایه:

  • حتما قبل از انجام هر حرکت کششی، خوب ضربان قلبتون رو بالا ببرین تا خون به خوبی در تمام بدنتون پمپ بشه. مثلا در حد ۸ تا ۱۰ دقیقه حرکات جنبشی پایه مثل پروانه، درجا دویدن، طناب زدن و … رو با ریتم ۳۰-۳۰ برین، ۳۰ ثانیه سرعت بالا و ۳۰ ثانیه اهسته تر.

  • حتما قبل انجام کشش اصلی و تمرین های مرتبط با انعطاف پذیری، و بعد از انجام تمرین گرم کردن هوازی، حرکات ساده ی کششی رو هم برای تمام بدنتون انجام بدین. مثلا اگه میخواین با حرکت پل روی انعطاف کمر کار کنین، پاها و دست ها رو هم به همراه کمر، قبل حرکت پل، با کشش های ساده اماده کنین.

5 پسندیده

یه پیشنهاد برای داشتن بدنی انعطاف پذیر ورزش یوگا بهمراه درست تنفس کردن هست.
برای تمرینات کششی خانگی هم پیشنهاد می کنم کتاب «اموزش یوگا در ۲۸ روز » اثر ریچارد هیتلمن و ترجمه مهرداد پارسا رو بخونید و حرکاتش رو انجام بدید.
من تجربه خوبی از این کتاب بدست اوردم.

5 پسندیده