رژیم غذایی یه منطقه به چه چیزهایی بستگی داره؟

رژیم غذایی مردم یه منطقه بر چه اساسی تعیین میشه؟ مثلا چرا شمالی ها حتما سیر میخورن؟ هندیا خیلی زردچوبه تو غذاشون میزنن؟ مشهدیا با اکثر مدل غذاها حتما یه ظرف قیمه هم دارن؟! …؟

6 پسندیده

قسمتی از این رژیم میتونه از تجربه بر اساس آب و هوا بشه. مثلا سیر در شمال به دلیل اثری که روی روده داره رایج هست، ممکنه به این دلیل باشه که آب و هوای مربوط ظاهرا روی روده اثرات منفی زیادی داره و دیواره روده رو تضعیف میکنه (مرجعی پیدا نکرده ولی یکی از دوستانم به این مشکل دچار شده بود و هوای مرطوب رو دلیلش اعلام کرده بودن).

3 پسندیده

اينم غذاهاي مورد علاقه ي هر منطقه!
حالا چرا؟
%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1

1 پسندیده

بَه! عجب نقشه باحالیه! واقعا لذت بردم :clap: . از کجا پیدا کردین؟ یا با چه کی‌وردی؟

اصلا سمت غرب و جنوب غربی رو نگاه کنین چه لاکچری هستن، کباب-کباب-میگو-ماهی، نسبت به سمت شرق که همه ش تو آش-جات و غذاهای آبکی سیر میکنن، شله-آش-قروت-… . واقعا چرا؟

تهران = فست فود! :roll_eyes:

1 پسندیده

آره خیلی باحاله. منم خوشم اومد ازش اسکرین شات گرفتم مخصوص پادپرس و خودم که از این به بعد تو‌مسافرتام ازش استفاده کنم و لذتم رو چند برابر کنم :joy:
یه نفر linked in اشتراک گذاشته بود

1 پسندیده

غذاهای بومی ،طبیعت یک منطقه و ذائقه عمومی معمولا تاثیر قابل توجهی دارند.

سیر در شمال یک محصول هست که در مقیاس قابل توجهی کشت میشه و علاوه بر اون دارای خواص بسیار هست

این ادویه و بیشتر ادویه ها هم بومی اونجا هستند و طبیعتا مردم اونجا عادت به مصرفش دارند اما مصرف زیادش شاید به دلیل طبیعت و ذائقه افراد باشه.

شاید یک دلیلش زیاد بودن گوشت هست . مثلا در غذاهای مردم غرب و شمال غرب ایران (کردها و ترکها) معمولا غذاهای کباب شکل زیاده چون یکی از مشاغل مهمشون دامپروریه.
شهرهای خشک و کویری ایران هم به فراخور منطقه شون غذاهایی با غلات ،حبوبات ،خرما و… محور غذاهاشون هست. حالا الان با وجود تبادلات غذایی زیاد بین شهرهای مختلف شاید در بین شهرنشینان زیاد مشهود نباشه ولی در بین مردم بومی روستایی قشنگ میشه تشخیص داد به چه چیزی عادت دارند.