سرمایه‌گذاری در بازار بورس چقدر به صرفه‌ست؟

این روزها سرمایه‌های سرگردان زیادی در مملکت وجود دارن که معمولا به سمت بازارهای سنتی ارز، طلا و احتمالا مسکن میرن. یکی از بازارهایی که معمولا برای سرمایه‌های سرگردان در جوامع مدرن مقصد مناسبی به نظر میاد، بازار بورسه.

  • اطلاعی از وضعیت بورس ایران در حال حاضر دارید؟
  • به نظرتون سرمایه‌گذاری در این بازار به چه شکلی به صرفه‌ست؟
  • تجربه شخصی از خرید و فروش سهام دارید؟ روند خاصی لازمه برای وارد شدن در بازار؟

دنباله‌ی موضوع چه پارامترهایی در تعیین قیمت سهام نقش اساسی تری دارند؟:

6 پسندیده

در یک کلمه هیچی :grin: بازار بورسی که سقف سود روزانه داشته باشد سودش با هیچی فرق زیادی ندارد :thinking:
در حال حاضر هیچ شرکتی نمی تواند بیشتر از ۵% در روز سود کند.
شاید بگویید ۵% هم خودش عدد قابل توجهی است اما در واقعیت با مبالغ کسر شده مالیات و زورگیری های دیگر روزی بیشتر از ۲% سود کردن نشدنی است :grin:

از طرفی اگر بگوییم خب روزی ۲% ۳۰ روز در ماه میشود ۶۰% در ماه یعنی هیچ سوادی از سیستم بورس نداریم :thinking:
من هم سواد بیشتر از این را ندارم اما @Emad_Mohammadpoor را دعوت میکنم تا بیشتر توضیح بده و اگر اشتباهی در گفته هام هست بگه :thinking:

3 پسندیده

اطلاعاتی که دارید براساس تجربه ست یا شنیدن از بقیه یا مطالعه؟ از عرضه‌های اولیه چی؟ هرچند لابی‌گری زیادی وجود داره و شنیدم که الان بیشتر به سمت فرصت برابر برای همه در خریدشون رفتن. کسی در این مورد چیزی میدونه؟

2 پسندیده

پرسش: صرفه مورد نظر که در این سوال مطرح شده شامل حال سرمایه گذار ها میشه یا جامعه ملی؟

چرا! توضیح میدم. در درجه اول باید بگم که شما قبل از ورود به بورس میتونید از طریق تالار مجازی بورس ایران بدون پرداخت هزینه اقدام به فعالیت و کسب تجربه کنید.

تالار مجازی بورس

حتما اگر خواستید وارد بورس ایران بشید این تالار رو امتحان کنید. اینجا دقیقا با بورس ایران سر و کار دارید با این تفاوت که پول واقعی در کار نیست.

در بورس کشورمون همونطور که میدونید حداکثر سود مجاز برای سهام روزانه 5± درصد هست. یعنی ماهیانه 150درصد بیشترین سود ممکن هست (در وضعیت عادی. در برخی شرایط میتونه بیشتر هم باشه)
به این مورد باید توجه داشت که سقف سود 5± درصد بدین معنا نیست که شما در نهایت امکان 150% سود یا ضرر دارید.

مقدار 5% برای وضعیت عادی تعیین شده اما موردی داریم به نام بسته شدن سهام. بسته شدن سهام به دلایل مختلفی اتفاق میافته و در زمانی که سهام بسته هست بازه تغییرات اون بینهایت هست. بعد از باز شدن سهام ممکن هست شما به نرخ نا معلومی سود یا ضرر کرده باشید و در زمان بسته بودن سهام نمیتونید اقدام به خرید یا فروش اون سهم یا حتی آفر کردنش بکنید.

بازار بورس در ایران چندین بخش مختلف داره که باید بدونیذ میخوایید وارد کدوم بخش بشید. توضیح هر بخش رو در زمان آینده سعی میکنم ارائه کنم.

عرضه اولیه یک فرصت فوق العاده برای سرمایه گذاری در بازار سهام هست. ریسک پایینتر، تحقیقات ساده تر، وضوح بیشتر، امکان تاثیر گذاری شخص شما در افت یا رشد و… مواردی هستند که ورود به عرضه اولیه رو تبدیل به یک فرصت بهتر به نسبت خرید عمومی سهام کهنه تبدیل میکنه

همچنین شما میتونید از ابزار دیدبان بورس برای تحلیل و درک بهتر بازار استفاده کنید. مطالعه روزنامه و در جریان خبرها بودن برای کار موفق در بورس بسیار تاثیر گذار هست و شما باید منابع سیگنال رو شناسایی کنید. مثلا وقتی دولت سود بانکی رو افزایش میده به احتمال زیاد سهام مربوط به مسکن دچار افت میشه و یا وقتی شرکت های خودرو سازی تحت ففشار برای تسویه بدهی با قطعه سازان هستند احتمال افت سهامشون وجود داره

کلا تصمیم گرفتم از طولانی نویسی خودداری کنم. توضیحات بیشتر انشالله در پاسخ ها و زمان های بعد

5 پسندیده

سپاس پاسخ مفیدی بود.:+1:
خودتون تجربه‌ای داشتید، یا در جریان تجربیات بقیه بودید؟ ممنون میشم که اگر ممکنه با جزئیات و تحلیل سود و زیان مطرح کنید.

1 پسندیده

بله
چشم
سر فرصت موارد دقیق از سود و زیان خودم رو براتون اینجا میذارم
من یک فعال حرفه ای بازار بورس نیستم و الان هم برای خانواده اقدام به خرید و فروش میکنم.
چند ماه پیش که من خیلی دغدغه بورس داشتم پدرم کد سرمایه گذاری گرفتند و اجازه دادند من از این کد استفاده کنم
این چند ماه فکر میکنم الان حدود کمی بیشتر از یکسال هست
ولی خب به هرحال در این بازار کارایی هرچند کوچیک کردم

2 پسندیده