فردا که آب نداریم چه می کنیم؟

با این وضعیت مدیریت دولت و کشاورزی با احتمال زیادی سرانه آب در دسترس هر فرد تا کمتر از یک دهه دیگه، به شدت کاهش پیدا میکنه. بهتره از الان برای چنین موقعیتی آماده شیم و بتونیم از آب های قابل بازیافت در سطح خونگی و به اصطلاح آب های خاکستری بهره ببریم.

با این کار، نه تنها برای زمان بحران که خیلی دور نیست آماده می‌شیم، ممکنه حتی باعث اصلاح الگوهای رفتاری بشه که بحران رو به تعویق بندازه.

به نظرتون چه کارهایی میشه با آب های قابل مصرف در خونه ها کرد؟ و یه فرد چه جوری میتونه خودش رو برای زمان بحران آب آماده کنه؟

مثلا میتونیم از آب دستشویی شروع کنیم: چه راه هایی پیشنهاد میدید که بشه از آب استفاده شده برای شستشوی دست استفاده کرد (به اصطلاح بازیافتش کرد)؟

بازیافت آب

7 پسندیده

بحث‌های خوبِ اینجا برای ادامه به موضوع الان که آب نداریم چیکار کنیم؟ منتقل شد تا در این موضوع به تناسب برچسب آن به ایده‌پردازی و طرح تجربه بپردازیم.

سلام
به نظر من با بحث های فلسفی نمیشه به جایی رسید، یا با سرکوفت زدن به خودمون. به جای این طرح این موضوع همیشگی (و انکار نمیکنم که واقعی) اینکه غربی ها خیلی بهتر از ما هستن، ما هم سعی کنیم ازشون یاد بگیریم و حتی پامون رو فراتر از اون ها بذاریم.

مثلا یکی از روش هایی که ما الان تو خونه خودمون برای بازیافت آب استفاده کنیم اینکه وقتی برنج و سبزی و میوه رو میشوریم آب کثیفش رو دور نمی ریزیم و از اون برای آبیاری گلها استفاده میکنیم.

چند وقت پیش در نمایشگاه بین المللی صنعت قسمت ژاپنی ها یه سری وسایل خیلی جالب دیدم، مثلا یه تصفیه کننده آب که آب دستشویی و آشپزخانه و … را از طریق لوله کشی دریافت می کرد و تصفیه میکرد، البته نه تصفیه کامل. فقط یه سری مواد شیمیایی مضر مثل شوینده ها را از آب جدا میکرد و ph آب رو تنظیم میکرد در حدی که برای گیاهان قابل استفاده باشه، وخیلی دستگاه کوچیکی هم بود یعنی قشنگ میشد تو خونه ازش استفاده کرد. البته به نظر من میشد بهش مراحل دیگه ای هم اضافه کرد برای اینکه تصفیه اش کامل تر شه و مثلا برای شست و شو ازش استفاده کرد.

5 پسندیده

یه چیز دیگه که خیلی در مصارف خانگی باعث هدر رفت آب میشه سیفون دستشویی هست. در ژاپن از آبی که برای شستشوی دست استفاده میشه برای سیفون استفاده میکنند و در واقع مخزن سیفون با آبی که استفاده شده پر میشه و فکر میکنم با این حجم بالای آب استفاده شده در سیفونها انجام اینکار خیلی میتونه به هدر رفت آب کمک کنه.

6 پسندیده

سلام:smile:
به نظرم زمان اون رسیده که به مفاهیم ساخت و ساز ناب و مدیریت ساختی بیشتر اهمیت بدیم. این مباحث در صرفه جویی انرژی هم مطرح میشه. استفاده مجدد از آب استفاده شده برای مواردی غیراز آشامیدن مثل شستشو یا دستشویی ها.

3 پسندیده

به این کلیپ توجه کنید :wink:

7 پسندیده

دقیقا!
میشه در سیفون ها آجر بذاریم تا حجم آبی که پر میشه کمتر باشه. اگه دقت کنیم بعضی اوقات با نصف اون آب هم کار نطافت دستشویی انجام میشه.

1 پسندیده

بنظرم راهکار اصلی تصفیه فاضلاب شهری و صنعتیه. کشوری مثل اسراییل فاضلاب رو تصفیه کرده و باز مورد استفاده قرر میده، که این کار کمک خیلی زیادی به نجات این کشور از بحرن بی آبی کرده. مثلا برای شهری مثل اصفهان، بنظرم بیش و پیش از هرچیزی ما نیاز به تصفیه فاضلاب داریم تا برای بخش صنعت و کشاورزی، از این آب استفاده بشه. نه اینکه هر روز یه تونل جدید زده بشه برای انتقال آب به زاینده رود.

3 پسندیده

یکی از راه ها صرفه جویی موقع دوش گرفتنه. برای من ایده دوش فضایی خیلی جالبه، صرفه جویی در مصرف آب و انرژی به صورت همزمان…

به این خبر توجه کنید!!!

3 پسندیده

ما یه باغی تقریبا خارج شهر زنجان داریم، تو این باغ خیلی راحت از آب باران منطقه استفاده میکنیم. با اینکه باران زیادی نمیاد، ولی به راحتی با این کار، آب مورد نیاز برای شستشو و استفاده ی غیرآشامیدنی خانواده رو در باغ تامین کنیم.

چه جوری؟

با یه شیروونی بارونگیر آب رو داخل یه بشکه هدایت میشه. سطح بارون گیر هم مهمه که برای ما حدود ۵۰ متر مربع است و مخزن ۱۵۰۰ لیتره با یه بارون حسابی ۱-۲ ساعته پر میشه.

فقط اینکه قبل از ورود آب به منبع یک صافی کار گذاشتم (یک الک که روش پارچه کشیدم) تا مواد اضافی مثل شاخ و برگ وارد منبع نشه. چون اگر بشه آب خیلی زود متعفن می شه.

البته اگر بخواید می تونید از فیلتر های ساده شنی یا سیلیسی استفاده کنین یا حتی سیستم تصفیه حرفه ای کار بگذارید. اگه خوب تصفیه کنید و مخزن تمیز باشه، برای شرب هم میشه استفاده کرد.

کاری که ما کردیم شبیه این عکسهاست:

استفاده از آب باران به کمک شیروانی بارانگیر

6 پسندیده