فرمول تیم شما کدومه: ۲+۲ بزرگتر از ۵ هست یا کوچیکتر از ۳؟

کار تیمی موثر

تا حالا به پرواز غازها در آسمان دقت کردید؟ آنها همیشه در یک ترکیب V شکل پرواز میکنن. وقتی که هر پرنده‌ای بالهاش رو بالا و پایین میبره، یک نیروی رو به جلو برای پرنده عقبی درست میکنه. با پرواز در این ترکیب V شکل، دسته غازها میتونن ۷۱ درصد بیشتر از یک غاز تنها پرواز کنن. این نمونه کاملی از یک کار تیمی موثره!

کار تیمی موثر به معنی همکاری افراد با یکدیگه و درک این موضوعه که تلاش جمعی آدمها خیلی موثرتر از مجموع تلاش تک‌تک آدمهاست.

چالش‌های کار تیمی

کار تیمی، مفهوم خیلی جدیدی نیست و حتی انسانهای اولیه هم فهمیده بودن که شکار گروهی خیلی موثرتر از شکار انفرادیه؛ با این وجود کسب و کارها هر روز بیشتر به این نتیجه میرسن که برای موفقیت باید قدرت فرمول تیمی – دو بعلاوه دو بسیار بیشتر از پنج – رو درک کنن و به کار ببرن.

در دنیای امروز دو فاکتور دوگانه‌ی «پیچیدگی روزافزون» و «تغییرات بیرحمانه» در حال شکل‌گیری‌ هست. این دو فاکتور، چالشهای گیج‌کننده و به شدت پیچیده‌ای برای عملکرد بهتر ایجاد میکنه. برای مقابله با این چالش‌ها، سازمان‌ها به

  • سرعت،
  • انعطاف‌پذیری،
  • خلاقیت،
  • مهارتهای چندگانه،
  • دانش وسیع
  • و تلاش فراوان

نیاز دارند. کار تیمی برای تمام این خصوصیات مناسب‌تر هست و سازمانها در سراسر دنیا، تیم را به عنوان ستون اصلی خود پذیرفتن.

بیاین برای یه لحظه تاثیر کار تیمی در مواجهه با بعضی چالشهای اجرایی در کار رو در نظر بگیریم:

  • آیا چالشهای اجرا پیچیده هستن؟

    مثلا یه پروژه به تنهایی ممکنه شامل سه مولفه باشه، «نوآوری، رضایت بالاتر مشتری و تولید موثرتر». در این حالت، استفاده از روش تیمی کاملا مناسبه. تیمهای موثر دارای مهارتها، دانش و قابلیتهای متنوعی هستن که باعث میشه برای چالشهای پیچیده بسیار مناسبتر باشن.

  • آیا چالشها به شدت متغیر هستن؟

    وقتی شرایط عوض میشن، چالشها هم شروع به عوض شدن میکنن، این وضعیت به این معنیه که واحد کاری باید به شدت انعطاف‌پذیر و پاسخگوی نیازهای شرایط جدید باشه. یک تیم موثر به خوبی برای مقابله با این چالشها مجهز میشه. فرآیندهایی که در یه تیم موثر دنبال میشه – تعامل، مشارکت و انطباق‌پذیری- باعث میشه که این گروه یه واحد فعال و منعطق باشه. تیمهای موثر خیلی سریعتر از اشخاص تنها میتونن اطلاعات جدید رو ارزیابی کنن و با تغییرات منطبق بشن.

  • آیا چالشها به تغییر رفتار نیاز داره؟

    تیم موثر در این مورد هم برتری داره. از اون جایی که تیم موثر به طور جمعی عمل میکنه، اعضا ترس کمتری از تغییر دارن. یادگیری جمعی که در تیمهای موثر اتفاق میوفته، بهشون برتری میده. اطمینان و اعتمادی که در یه تیم موثر بین افراد به وجود اومده، باعث میشه که در شرایط معمولا سخت و ترسناک تغییر، پشتیبان همدیگه باشن.

  • آیا چالشها نیاز به سطح تعهد کاری بالایی نیاز داره؟

    «بُعد یکتای اجتماعی» که در یه تیم موثر رشد میکنه، به افراد تیم کمک میکنه تا این تعهد رو فراهم کنن. در کتاب «خرد تیم: ساخت سازمان با بهره‌وری بالا[1]» جان کاتزنباخ[2] و داگلاس کی اسمیت[3] توضیح میدن که «اعضای یه تیم موثر، تعهد در راستای هدف تیم رو بالاتر و برتر از هدفهای فردی و تابعی، به یکدیگه القا میکنن». وقتی همه اعضا در شکل دادن به هدف، روش و طرح تیم مشارکت داشته باشن، عملکرد تیمی مفهوم روشنتری پیدا میکنه. کاتزنباخ و اسمیت همچنین یادآوری میکنن که «تیمها مفرح هستن». این دارای اهمیت زیادیه، چون وقتی آدمها در هنگام کار احساس نشاط کنن، خیلی موثرتر به بالاترین سطح عملکرد میرسن.

با وجود اینکه سازمانها کار تیمی رو راهی به سمت آینده میدونن، و به سرعت به ساختارهای بر این اساس اهمیت میدن، یک مسئله مهم وجود داره: «تیم» و «کار تیمی» به صورت مفهومی به شدت گنگ و بدفهم در مفاهیم سازمانی باقی مونده.

اصول و رفتارهای خاصی بر تیمها حاکمه. ولی متاسفانه، اغلب اعضا و رهبران تیم به خوبی برای این فرآیندها آموزش نمی‌بینن. در نتیجه، تیم غیرموثر کار میکنه. در همه این موارد، فرمول تیم به شکل «دو بعلاوه دو کمتر از سه» تبدیل میشه، که با همه فلسفه ساخت و برقراری تیم در تضاده. در نهایت اعضا و رهبران تیم به شدت سردرگم میشن!

در این مقاله، بارها تکرار کردیم که «تیمهای موثر» هستن که میتونن قدرت همکاری رو نشون بدن. اگر میخواید تیم خودتون رو به یه تیم موثر تبدیل کنین، باید فرآیندهای تیمی رو بفهمین و رفتارهای رهبری تیم رو تمرین کنین، تا در نهایت به موفقیت برسید.


در ادامه در سلسله مقالاتی در اتاق دانشنامه‌ی پادپُرس، میخوایم به چرایی، چگونگی، دلیل و زمان تشکیل تیم بپردازیم. چرا که باور داریم مهم‌ترین رکن یه شبکه‌ی نوآوری موثر، حضور مکمل و موثر افراد در کنار هم هست و بدون یادگیری این حوزه به سختی بتونیم در کنار هم به ارزش‌آفرینی دست بزنیم.

پرسش‌های مرتبط:

مرجع:

Team Tools: Build and Lead an Exceptional Team, James Manktelow and Felix Brodbeck


  1. The wisdom of team: Creating the High-performance Organization ↩︎

  2. Jon R Katzenbach ↩︎

  3. Douglas K Smith ↩︎

7 پسندیده