فکر میکنید چطور میشه ایران رو به مرکز تحقیق و توسعه صنایع دنیا تبدیل کرد؟

دیروز وقتی داشتم تیترهایی اقتصادی روزنامه هایی دنیا رو می خوندم با چند تا عنوان خیلی بامزه روبرو شدم. مثلا چین کارخونه تولید در دنیا شده و یا مثلا هند مرکز تربیت تکنسینهایی ای تی دنیا. با خودم فکر میکردم که کشور ایران با توجه به حجم زیاد فارغ التحصیلان ایران از دانشگاه های مختلف و حجم زیاد ایده پردازی هایی در داخل کشور ما میتونیم مثلا تو بیست سال اینده چه کشور باشیم؟
خودت رو تو ایران بیست سال اینده تصور کنید و بگید تو بیست اینده ما میتونیم چه عنوانی رو تو کشورهایی مقیم دنیا داشته باشیم؟

3 پسندیده

ايران ميتونه عناوين زير رو به خودش اختصاص بده:

  • مركز تربيت نيروى محقق؛ البته در رقابت با هند و چين
  • مركز توليد ويرانه و زمين خشك و بيحاصل
  • مركز پرورش دزد خنگ و ناتوان، منظورم دزدى هست كه خارج از ايران عمرا بتونه دزدى كنه.
1 پسندیده

به نظر اینطور میآید که از لحاظ تکنولوژی و همینطور تولید علم،عملکرد نهادهای مربوطه زیاد جالب نبوده است و طبعاً نخواهیم توانست با کشورهایی که در این حوزه پیشگام هستند رقابت کنیم.در مورد هندوستان شاید استعمارگر پیر برای آنان فرشته نجاتی بوده که با تدریس زبان انگلیسی و روش های مضحک غرب گرایانه،مسیر دستیابی به تکنولوژی اینفُرمی را فراهم نموده اند.
ضمناً تولید علم و تکنولوژی هم نخبه لازم دارد و هم سرمایه ،هرقدر به پیش میرویم فاصله ما از کشورهای پیش گام دنیا برای این قلم اجناس،بیشر و بیشتر میگردد.مگر اینکه بلاد کفر تکنولوژی استفاده از انرژی های تجدید پذیر را به ما برسانند که اگر پس فردا آمریکا الگوی مصرف انرژی اش را تغییر داد فقط بیچاره نشویم. میگویند بهترین حرکتی که میشه انجام داد اینه که به مادران در دوران رشد حواسمان باشد و سپس مدارس.این شاید آغاز کار باشد و ما بیست سال دیگر تازه میتوانیم روی اینگونه مسائل فکر کنیم.

حرفتون رو از یک لحاظ میتونم بفهمم که به نظرم ارتباطی به تکنولوژی یا هوش و خصوصیات انسانی نداره و لزومی هم نداره با بقیه رقابت بشه بلکه اتفاقا برعکس میشه روی یک ضعف بزرگ مختص کشور تمرکز کرد و با حل اون تبدیل شد به کشوری پیشرو در زمینه‌ای خاص. مثلا کشوری که راه‌حلهای خاص برای مقابله با شرایط اقلیمی نیمه‌خشک ایجاد کرده یا کشوری که … . اون ضعف بزرگ چی میتونه باشه؟

2 پسندیده

کاملاً درسته و نگاهتون بسیار زیباست.از همینجا توانمندیها شکل میگیرد.حوزه ای که عرض کردم،به نظرم راه حل اساسی و کلی باشد.از این ضعف ها و یا به تعبیری رفتارهای پر هزینه و بحران ساز زیاد داریم.بهتره هر کدوم از دوستان در هر زمینه ای که آگاهی دارند،طرح موضوع و یا طرح مسئله کنند.

2 پسندیده