قیمت دلار چرا اومده پایین؟

تحلیل شما از دلایل کاهش نرخ دلار تا یازده هزار تومن این روزها چیه؟ کنترل ارزش ریال و دلار، از داخل کشوره یا خارج کشور؟ پشتوانه اقتصادی داره یا سیاستی پشتش هست؟

تا کی نرخ دلار کاهش پیدا میکنه؟ و چرا؟

نرخ ارز


برای مشارکت تو این بحث فقط ۴۸ ساعت بعد از آخرین پاسخ فرصت دارین.

کاربرهای معتبر، که نشان پادپُرسی رو دارن، می‌تونن تو این گفتگو شرکت کنن.

شرایط مشارکت رو میتونین اینجا مطالعه کنین.

4 پسندیده

کاهش قیمت دلار به نظر می‌رسد به دلیل تزریق ارز از طرف بانک مرکزی باشد. اما چرا دلار الان پایین آمده و نه زودتر؟ این ممکن است به دلیل تصمیم (هوشمندانه) بانک مرکزی بوده باشد.

با توجه به تحریم‌ها قیمت‌ ارزها مدام بالا می‌رفت و مقابله با آثار روانی ناشی از تحریم‌ها در این مدت کار دشواری بوده است. تزریق ارز در این مدت هم باعث هدر رفت (خروج ارز از کشور) سرمایه‌ها می‌شد. اما امروز که همه چیز به طور کامل تحریم شده است و چیز بیشتری برای تحریم باقی نمانده و می‌توان گفت به یک پایداری نسبی رسیده‌ایم، زمان تزریق ارز و رسیدن به یک حالت تعادلی رسیده است.

در نتیجه من فکر می‌کنم که بانک مرکزی زمان مناسبی را برای کاهش قیمت دلار و یورو در نظر گرفته است. تزریق ارز در زمانی که بازار در التهاب هیجانات ناشی از تحریم‌ها بود فقط منجر به هدر رفت سرمایه می‌شد.

3 پسندیده

من اطلاعاتی راجع به اخبار سیاسی ندارم و در سطحی هم نیستم که نظر سیاسی بدم ولی اگر بخوام تکنیکال نگاه کنم به نمودار دلار ریال به هیچ عنوان تعجب نکردم از این نزول و اسفند ماه توقع این رو داشتم که یه جریان صعودی و بعد از اون یه اصلاح قیمت رو داشته باشه ریال- دلار .

photo_2019-07-19_12-00-35

این نمودار مال چند روز پیش هست و همونطور که تو ابر قرمز مشخص شده یه نزول پدر مادر دار رو تا 10 هزار تومان داریم . الان که دارم این رو مینویسم روز جمعه هست و کماکان تو کانال 11 هزار تومان قرار داره دلار ولی اگر بشکنه به کانال 10 هزار تومان حمایت های بعدی به ترتیب 9800 ، 9000 و در نهایت 8000 تومان هستن .

اگر حمایت 8000 تومان شکسته بشه ( حدودا تا وسط های شهریور این اتفاق میوفته ) رومون به جمال دلار 6000 تومن هم ممکنه باز بشه البته احتمالش کمه .

سناریو دوم هم اینه که دلار نتونه مقاومت 9000 تومن رو بشکنه و با قدرت بره رو 13 هزار تومان و اونجا تثبیت بشه .

این که دقیقا چه اتفاقی میوفته رو وضعیت نمودار تو هفته آینده مشخص میکنه . چیزی که مهمه اینه که 70 درصد افرادی که تو 11 ماه اخیر روی دلار سرمایه گذاری کردن ضرر کردن ! اگر به هر دلیلی جزو این افراد هستید بهتر هست تو این التهاب از بازار خارج بشید و یه کد بورس همین فردا برید بگیرید .

4 پسندیده

من هیچ وقت تحلیل تکنیکال را درک نکردم. خیلی خوب می‌شود اگر به طور خلاصه در موضوعی جدا درباره‌اش بنویسی. یکی از مشکلاتی که با تحلیل تکنیکال دارم این است که با واقعیت همخوانی ندارد. مثلا یادم می‌آید که شرکتی در بورس نزدیک به ورشکستگی بود و تحلیل تکنیکال افزایش قیمت سهام شرکت را پیش‌بینی می‌کرد. البته در نهایت شرکت ورشکست شد و تمام تحلیل‌ها دود شد و به هوا رفت.

اگر به قمیت دلار در طولانی مدت نگاه کنیم، می‌بینیم که با نرخ تورم رشد کرده است. شاخص بورس هم به نسبت تورم رشد کرده است. در این بازی اقتصادی کسانی برنده‌اند که کوتاه مدت خرید و فروش می‌کنند. این که دلار، سکه یا سهام بخرید و چشم به ۲ یا ۳ سال دیگر بدوزید خیلی سود‌آور نیست.

2 پسندیده

البته هنوز خیلی زود هست که بخوایم از کاهش حرف بزنیم چون تثبیت نشده و بازار اعتماد خاصی نداره ولی دلایل زیادی میتونه داشته باشه:

قدرت بانک مرکزی به دلیل بازگشت دلارهای صادراتی تا حد خوبی افزایش پیدا کرده در نتیجه توان فروش بالا رفته. اینکه آیا واقعا این توان به کار گرفته شده یا نه، خودش جای سئواله و من فکر میکنم حداقل به شکل کامل از این توان استفاده نشده، چون دلار پایینتر در این شرایط رکود، عملا به معنی کسری بودجه بالاتر برای دولت هست! ولی به دلایلی که در آخر میگم ممکنه روی یک اشتباه محاسباتی اینکار انجام شده باشه!

شرایط سیاسی مبهم هست ولی هم بازار و هم خریداران، حساسیت خودشون نسبت به بحرانها رو از دست دادن. همین اتفاق در مورد بازار نفت هم اتفاق افتاد و بحرانهای بین ایران و آمریکا دیگه اثر چندانی روی بازار نفت نداره چون این احساس به وجود اومده که بیشتر یه بازی سیاسی هست تا خطر واقعی برای بازار! در نتیجه افق شرایط سیاسی به نظر پایدار میاد هرچند لزوما روشن نیست!

بازار غیربیزنسی که شامل افراد عادی هستن، نقش مهمی در چندماه آینده دارن. یادمون باشه که افراد عادی برای مخارج زندگی نیاز به تبدیل ارز دارن! قسمت نه چندان کمی از این افراد مجبورن ارز رو وارد بازار کنن تا با مخارجی که هر روز بالاتر میره مقابله کنن. این عنصر هنوز ممکنه اثر شدیدی نداشته باشه، ولی توی شرایط نزدیک به ۱۰۰۰۰ احتمالا منجر به نیروی موثری برای کاهش میشه!


من فکر میکنم که بحران اصلی روی مرز ۱۰۰۰۰ باید اتفاق بیوفته. الان میشه گفت که اقتصاد روی این مرز بسته شده و دولت انتظار نداره که دلار از این مرز عبور کنه. از طرفی اگر که به شکل کاهش شدید به این مرز نزدیک بشیم، ممکنه دولت مجبور به خرید حجم عظیمی ارز بشه که در شرایط کنونی فشار بزرگی به حساب میاد!

اگر بانک مرکزی به شکل سیستماتیک اقدام به اینکار کرده باشه، به نظرم ناشی از این توهم هست که نرخ ارز تعیین کننده قیمتها در بازار ایران هست که یک اشتباه مهیب هم برای خود دولت هست هم برای مردمی که از ترس نوسان روی ارز و طلا سرمایه‌گذاری کردن. میتونیم در بحث تاثیر نرخ ارز روی قیمتها کمی مبسوطتر صحبت کنیم در این مورد. ولی به طور خلاصه، چون ارز یک پارامتر وابسته به واردات هست نه کل اقتصاد، نرخ بالاتر ارز منجر به افزایش قیمت ریالی میشه ولی نرخ پایینتر ارز در کوتاه‌مدت منجر به کاهش متناسب نخواهد شد.

این تیپ اشتباهات محاسباتی از بانک مرکزی در سالهای اخیر خیلی دیده شده و خیلی تعجب نمی‌کنم اگر باز هم با همین نوع اشتباهات یک فاجعه اقتصادی ملی رو پایه‌گذاری کنن! در شرایط حساس کنترل و توان تحلیل مناسب خیلی مهمه، اینکه یک سیستم بدونه چقدر میتونه وضعیت رو به شکلی مطلوب هدایت کنه، میتونه روی سیاستگذاری اثر زیادی داشته باشه. تجربه نشون داده که دولت و بانک مرکزی در ارزیابی قدرت کنترلی خودشون روی بازار ارز دچار توهم بسیار شدیدی هستن، چیزی که نمودش به شکل عینی در بهار ۹۷ دیده شد و منجر به سقوط شدید ارزش ریال و از دست رفتن میلیاردها دلار ارز به دلیل مداخله نابجا در بازار شد.

4 پسندیده

این موضوع به صورت خود کار بعد از 2 روز بعد از آخرین پاسخ بسته شد. پاسخ جدید دیگر مجاز نیست.