مدیریت زمان چیست؟

ابزار مدیریت زمان

زمان یکی از سرمایه‌های اصلی زندگی هر کسی است؛ سرمایه‌ای که گاهی ارزشش را فراموش می‌کنیم و با بی‌حواسی آن و یا استفاده‌ی نامناسب از آن، به راحتی آن را از دست می‌دهیم. مهارتی که برای استفاده‌ی مناسب از این سرمایه می‌توانیم به دست بیاوریم، مهارت مدیریت زمان است. با داشتن این مهارت دیگر کمتر نیاز است نگران دزدیده شدن زمانمان توسط کارهایی باشیم که بدون خواسته‌ی قبلی و قلبی وارد برنامه‌ی ما می‌شود!

گاهی به نظر می‌رسد که هیچ‌وقت در روز زمان کافی وجود ندارد. اما همه‌ی ما همین ۲۴ ساعت را داریم، پس چرا برخی از افراد در همین زمان، به دستاوردهای بیشتری نسبت به بقیه می‌رسند؟ پاسخ در مدیریت زمان خوب نهفته است.

روزی را تصور کنید که وقتی اینستاگرام را باز می‌کنید، خودتان تعیین می‌کنید که چقدر و چطور در آن بچرخید. روز دیگری را تصور کنید که با اولویت‌بندی مناسب می‌توانید به راحتی و بدون حواس‌پرتی مهم‌ترین و درآمدزاترین کارتان را پیش ببرید. یا وقتی با سپردن کارها به دیگران می‌توانید یک هدف فردی یا بیزینسی را برسانید.

مهارت مدیریت زمان

مجموعه مقالات پیش رو که از سایت معتبر مایندتولز تهیه شده، قرار است تا حد خوبی تجهیرات لازم برای یادگیری مهارت مدیریت زمان را در اختیار شما بگذارد.

امیدوارم در نهایت با هم مهارت‌های مختلف مدیریت زمان را بیاموزیم و بتوانیم به درستی از آن‌ها استفاده کنیم.

مدیریت زمان چیست؟

مدیریت زمان یعنی چگونه تقسیم کردن زمانتان بین فعالیت‌های مشخص. مدیریت زمانِ خوب شما را قادر می‌سازد هوشمندانه‌تر و نه سخت‌تر، کار کنید؛ طوری که بتوانید در مدت زمان کمتری کار بیشتری انجام دهید، حتی در موقعیت‌هایی که زمان تنگ است و فشار زیاد. از آن طرف، ناتوانی در مدیریت زمان به تاثیرگذاری و اثربخشی شما آسیب می‌زند و استرس زندگی‌تان را بالا می‌برد.

موفق‌ترین افراد زمانشان را خیلی خوب مدیریت می‌کنند. با استفاده از تکنیک‌های مدیریت زمان که در ادامه یاد خواهیم گرفت، می‌توانید توانایی خود را برای کارکردی مؤثر‌تر بهبود دهید.

یادگیری مدیریت زمانِ خوب ساده‌ است؛ باید تمرکزمان را از فعالیت‌ها به نتایج تغییر دهیم: مشغول بودن با مؤثر بودن یکی نیست. و تازه عکس این عبارت به حقیقت نزدیک‌تر است؛ معمولا آدم‌های پر مشغله تأثیرگذاری کمتری دارند!

وقتی هر روز در آشفته‌بازاری از فعالیت‌های متنوع در حال فعالیت باشید، به دستاوردهای کمتری می‌رسید؛ چرا که توجهتان بین کارهای مختلف تقسیم شده است. مدیریت زمانِ خوب به شما کمک می‌کند تا به جای سخت‌تر کار کردن هوشمندانه‌تر کار کنید و در زمان کمتر دستاورد بیشتری داشته باشید.

هوشمندانه‌تر کار کنیم تا بهره‌وری را افزایش دهیم!

«مدیریت زمان» به نحوه سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی زمان مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های مختلف اشاره دارد. ممکن است دور از عقل به نظر برسد که زمانِ گرانبهایمان را به جای پرداختن به کارمان، برای یادگیری در مورد مدیریت زمان اختصاص دهیم، اما این کار مزایای بسیاری دارد که عبارتند از:


عدم موفقیت در مدیریت زمانِ به طوری مفید، قابل اجرا و مؤثر می‌تواند عواقب بسیار نامطلوبی داشته باشد:

صرف زمان کمی برای یادگیری در مورد تکنیک‌های مدیریت زمان در حال حاضر و در طول زندگی حرفه‌ای شما بسیار مفید خواهد بود.


مدیریت زمان عبارت است از فرآیند سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی برای اینکه شما برای فعالیت‌های مشخصی چقدر زمان صرف می‌کنید. مقداری زمان در مجموعه مقالات مدیریت زمان سرمایه‌گذاری کنید تا یاد بگیرید زمانتان را مؤثرتر مدیریت کنید و در آینده زمان بیشتری در دسترس داشته باشید.

دنباله‌ی موضوع‌ برای استفاده بهینه از زمان برنامه دارید؟ در مدیریت زمان موفقید؟

11 پسندیده