بهترین کتاب برای آشنایی با تاریخ جهان کدومه؟

میخوام با تاریخ جهان بیشتر آشنا بشم. ترجیحاً به این صورت که ابتدا با کلیات شروع کنم و بعد وارد جزئیات بشم. به عنوان مثال کتاب خاطرات جنگ جهانی دوم اثر چرچیل یا نبرد من انتخاب مناسبی برای شروع نیستند.

دنبال کتابی هستم که به صورت خلاصه از عصر سنگ نشینی و پیدایش بشر تا زمان حاضر به صورت خلاصه تاریخ و وقایع رو گفته باشه. پیشنهادتون چیه؟

ممنون

تاریخ جهان کتاب

ادامه‌ی موضوع بهترین کتاب برای شروع کتابخوانی چیه؟

11 پسندیده

کتاب «انسان خردمند» تقریبا همین مسیر رو به شکل جذابی گفته و بسیار عالیه. چیزی بیشتر از صرفا تاریخ هم هست و عناصر مهم بازیگر در تحولات رو به شکلی مستدل و با مثالهای فوق‌العاده میگه. اگر بتونید با صبوری یکی دو فصل اول رو بخونید، بعد به شدت جذاب میشه.

11 پسندیده

بخش‌هایی از کتاب انسان خردمند رو در اینترنت خوندم. کتاب خوبیه ولی جنبه‌های تاریخی قوی نداره. من بیشتر تأکیدم روی تاریخ هست.

5 پسندیده

چنین کتابی که شمارو از اول تا آخر با کل تاریخ آشنا کنه که خوب قطعا کامل نخواهد بود. دوره تاریخ جهان ویل دورانت مهم ترین منبع در جهان هست در حال حاضر. پیشنهاد من این هست که تاریخ رو به شکل جزء به جزء مطالعه کنید.
میتونید از این لینک هم استفاده کنید برای دیدن کتابای بیشتر:

https://goo.gl/54uz9i

10 پسندیده

مجموعه کتاب های تاریخچه انقلابات جهان. البته ایراداتی داره ولی برای شروع خوبه.

5 پسندیده

تعریف ویل دورانت رو شنیدم، تو صف مطالعه است. ممنون.

عرض کردم کلیات تاریخ نه کل تاریخ! چیزی شبیه چکیدۀ کتاب.

به شخصه مخالف این استراتژی هستم که چیزی رو از ابتدا با جزئیات بخونیم. مثلاً شخصی که می‌خواد دربارۀ عملکرد بدن انسان اطلاعات کسب کنه صلاح نیست همون اول سراغ دوجلدی فیزیولوژی گایتون بره چون خنده‌داره هنوز نمیدونه عملکرد گوش چیه درگیر مکانیزم گوش میانی بشه. این کار مثل اینه که هنوز وارد استخر نشدی خودتو بندازی دریا که شنا یاد بگیری!
به همین قیاس، فکر نمی‌کنم ایدۀ درستی باشه بنده که آشنایی چندانی با تاریخ ندارم، مطالعه رو با کتاب نبرد من که بیشتر به تفکرات هیتلر می‌پردازه شروع کنم. همینطور مطالعۀ جزئیات جنگ جهانی دوم از زبان چرچیل یا آشنایی دقیق با شخصیت‌های تاریخی. دلیلش اینه که هنوز تصویر کلی پازل رو ندارم تا بخوام قطعات پازل رو به همدیگه وصل کنم. به عنوان مثال کتاب‌های درسی تاریخ نمونه‌ای از این کتاب‌ها هستند.

4 پسندیده

خب شما میخواید یه شبه ره صد ساله رو پیش برید که برای کتاب خوندن وجود نداره.باید صبوری کنید و تحمل داشته باشید.بخونید و بخونید تا به اطلاعات جامعی برسید.
کتابهای ویل دورانت رو شروع کنید و انسان خردمند.(هر کدوم در دسترس بود انجام بدید).
کتاب های تارخی زیادی وجود داره.شما چی میخواید بدونید مهمه برای خودتون که سریعتر و بهتر به موضوع بپردازید.نمیشه دو آتیشه بود و برای هر چیزی سریع و تند تند عمل کرد و مثال زد.ممکنه یه کتاب رو در موضوعی که میخواید با بیست نویسنده و مترجم های گوناگون بخونید و برداشت های متفاوتی داشته باشید ولی ممکنه از بین بیست نویسنده فقط یه موضوع کوچیک برات مشترک باشه و قابل یادداشت برداری.
کتاب تاریخ جهان اثر ارنست گامبریچ هم خوبه.
ولی حوصله مهمه در این مورد.چون وقتی تاریخ میخونی وارد سیاست میشی و اجتماع بعد فلسفه میاد و هنر و همگی با هم زوایای کتب مختلف رو میسازن برای همین نمیشه یه موضوع رو به شدت بیشتر و با زمان کمتر پیش برد.بررسی کنید و نت برداری کنید تا بشه بهتر پیش برید.

3 پسندیده

متأسفانه شما هم علی‌رغم توضیحات، متوجه منظورم نشدید!
اینکه داستان جنگ جهانی دوم رو به جای 6 جلد کتاب چند صد صفحه‌ای در یک خلاصۀ 100 صفحه‌ای بخونیم معنی‌اش این نیست که می‌خوایم ره صد ساله رو یک شبه طی کنیم. منظور داشتن یک دید کلی و سپس پرداخت به جزئیاته. اگه با استراتژی شما جلو بریم فقط توی یک جزء از تاریخ باقی می‌مونیم (تاریخ انقلاب اسلامی، تاریخ اروپا، تاریخ آمریکا، تاریخ صدر اسلام، تاریخ پارینه سنگی و … ) که این هدف من نیست. هدفم بررسی کلیات و سپس ورود به جزئیات تاریخ با یک پیش‌زمینۀ ذهنی است و صدالبته که این کار ره صد ساله یک شبه طی کردن نیست. حوصله هم تا دلتون بخواد برای کتاب خوندن دارم طوری که هفته‌ای حداقل یک کتاب می‌خونم (تقریباً 400 صفحه) و برای نوشتن پست‌هایی مثل این سه روز زمان گذاشتم. فکر می‌کنم همون کتاب ویل دورانت رو باید شروع کنم. چیزی که من می‌خوام ظاهراً وجود نداره و احتمالاً ایدۀ خوبی برای نوشتن چنین کتابی باشه؛ یعنی کتابی که مثل یک نقشۀ راه، مثل یک چارت، تاریخ جهان رو از زمان پیدایش بشر تا عصر حاضر به صورت خلاصه بیان کرده باشه تا دیدی کلی از تاریخ در ذهن مخاطب ایجاد کنه.

5 پسندیده

اینجا هر کسی دانسته هاشو میزاره و چیزی که میدونه …
اگر با کتاب ویل دورانت شروع کنید ممکنه با چیزی بهتر آشنا بشید که ممکنه مقصد شما رو میرسونه.
گاهی هدفی که میخوایم زمان نیازه.همون چیزی که سه روز برای شما زمان برده تا متون رو کامل و عکس ها رو بهم مرتبط ساختید حاصل یک یا دو کتاب نبوده،بلکه حاصل ساعت ها خوندن و سرچ و جستجو بوده.پس ممکنه با کتابهای دورانت هم به چیزی که تو ذهنتون هست برسید.

5 پسندیده

بهترین منبع برای کلیت تاریخ تمدن همونطور که دوستان گفتن در حال حاضر سری مجموعه تاریخ تمدن ویل دورانت هست وگرنه باید تاریخ رو تقسیم بندی کرد و کتابهای مربوطه رو خواند مثلا تاریخ ایران ، تاریخ یونان باستان ، تاریخ رنسانس و عصر روشنگری و … و همون طور که شما گفتید وجود کتابی که خلاصه‌تر کلیات رویدادهای تاریخی رو مطرح کرده باشه کاملا حس میشه.

البته واقعا سخته که بخواهیم هزاران سال تاریخ تمدن بشری که اتفاقات مهم فراوانی دارد را در یک کتاب خلاصه کنیم ولی احتمالا میشه به صورت تایم لاین (گاه‌شمار) تا حدی حوادث تاریخی رو خلاصه کرد. :thinking:

6 پسندیده

salam
نامه های جواهر لعل نهرو به دخترش که از توی زندان نوشت خلاصه خوبی از تاریخ جهان در چند جلده که از آغاز تاریخ تا زمان رضاخان پهلوی ادامه پیدا کرده

3 پسندیده

سخت نیست . توی دایره المعارف ها هم چکیده تاریخ وجود داره

3 پسندیده

ببینید تاریخ یه مبحثی هست که خیلی جای پیچوندن و دروغگویی و اینا داره. بهمین دلیل نظر بنده این بود اگر قراره تاریخ رو مطالعه کنید یا دقیق و با رفرنس های معتبر بخونید وگرنه مطالعه سطحی همراه با گمراهی خواهد بود. ولی یه کتابی یادم اومد که بهتون معرفی کنم. مجموعه تاریخ جهان انتشارات ققنوس که درسته خیلی کم حجم و ساده هست ولی میتونه برای ابتدای راه خوب باشه

3 پسندیده

چه سوال خوبی پرسیدید. دقیقا منم به همین فکر می کردم.
پس من هم با ویل دورانت شروع می کنم

3 پسندیده

در این باره استاد قائدی مشورت کردم. پیشنهاد ایشان قبل از تاریخ تمدن ویل دورانت، مطالعۀ لذات فلسفۀ ویل دورانت بود.

5 پسندیده

کاش دلیلش را هم می‌گفتید.
البته در نقد «لذات فلسفه» در گودرید تمجیدهای خوبی از آن شده:

اين كتاب، به جز چند فصل اولش آن هم به اغماض، فلسفه نيست، بلكه حكمت است. مخلوطى است از علوم مختلف به اضافه ى قدرت بيان نويسنده، در توضيح امور كلى جهان. يك دور كامل جزئيات مختلف زندگى را با دقتى ستودنى در يافتن ريشه ها و علل اصلى آن ها، بيان كرده و خواننده بى شك در انتهاى كتاب ديدى متفاوت از ابتداى كتاب، به جهان و انسان، ازدواج و تربيت فرزند، سياست، هنر، دين و جنبه هاى ديگر حيات خواهد داشت.

3 پسندیده

فک کنم تاریخ جهان از ارنست گامبریچ خوب باشه خیلی تعریفشو شنیدم

3 پسندیده

کتاب‌هایی به این شکل دید انسان رو نسبت به موضوع میتونن تغییر بدن.
مثلاً کتاب ماجراهای جاودان در جهان فلسفه. از ارسطو تا اسلام رو توضیح داده و هر فیلسوف رو نهایتا در دو سه صفحه توضیح داده و واقعاً جذابه. به طوری که وقتی اسم یک فیلسوف یا یک فلسفه آورده میشه، یک نگاه کلی نسبت بهش داریم. می‌فهمیم داریم راجع به چی حرف می‌زنیم. و حتی کتابی مثل این خیلی خرافات‌ها رو هم نسبت به فلسفه خنثی می‌کنه.
فکر می‌کنم کتابی این چنین در مورد تاریخ اگرچه مثل چراغ خونه‌ها، اتاق‌ها رو روشن نمی‌کنه، اما مثل ماه کلیات رو برامون روشن می‌کنه، دست کم میشه در این تاریخ تاریک قدم زد.

4 پسندیده

کاملا درسته .تعبیرتون خیلی جالب بود .

3 پسندیده

اگه هدف مطالعه تفننی برای دانستن عمومی تاریخ باشه کتابهایی که دوستان گفتن خوبن. اما اگه بخواهیم تاریخ رو عمیق‌تر بخونیم و نهایتا بتونیم بینش و تحلیل از رویدادهای تاریخی داشته باشیم باید در 3 بُعد تاریخ رو مطالعه کنیم.
بُعد اول: تاریخ «انسان»
بُعد دوم: تاریخ «فکر انسان»
بُعد سوم: تاریخ «تحولات اجتماع انسانی» که همون تاریخ رویدادها میشه.
تا اینکه در مطالعات جزئی و رویدادها ، بتونیم با کمک دانسته‌هایی که از کلیت داریم تحولات «انسان» ، «فکر انسان» و «جامعه انسان» رو در آن مقطع خاص یا رویداد خاص رو ببینیم.

این روشی بود که شخصی به من معرفی کرد برای مطالعه تاریخ با نگرشی وسیع برای فهم سیر رویدادها. یافتن علتها و معلولها.

پی‌نوشت:
کتاب مناسب برای
بُعد اول = انسان خردمند از هراری.
بُعد دوم = سیر حکمت در اروپا از فروغی ، تاریخ فلسفه و لذات فلسفه از ویل دورانت ، دنیای سوفی.
بُعد سوم= مجموعه تاریخ تمدن ویل دورانت

7 پسندیده