نقشهای مختلف در پادپرس چرا ایجاد شدن و افراد مناسب چطور انتخاب میشن؟

فکر می کنم نقش های مختلفی که در پادپرس وجود داره نشون دهنده اهمیت و اثر اون نقش خاص (و کاربری که اون نقش رو داره) هست مثل مسئله باز و پارشال

من خیلی به این موضوع اثر بخشی افراد در شبکه های اجتماعی علاقه مندم، این که انتخاب چه سیاستهایی برای محاسبه این اثربخشی باعث میشه که رفتار کلی شبکه اجتماعی در زمینه های مختلف چطور تغییر کنه!

بدم نمیاد اگه تیم پادپرس هم در مورد محاسبه اثر بخشی کاربرهاش یه کم توضیح بده، که مثلن برای رسیدن به چه هدفی، نقش خاصی رو ایجاد می کنن و چطور واجدین شرایط برای گرفتن اون نقش رو انتخاب می کنن (البته اگه این اطلاعات سطح دسترسی عمومی داره، چون ممکنه تیم نخواد در مورد این مسائل صحبت کنه)

9 پسندیده

سئوال خوبیه. در واقع در بخش شوالیه‌های پادپرس، توضیحاتی در مورد نقشها اومده. من سعی میکنم بعضی توضیحات رو اضافه کنم و هر جا احساس کردین مبهمه حتما مطرح کنین.

نحوه انتخابِ افراد برای نقشهای پادپُرس

نقشهای پادپرس به دو شکل هستن: انتسابی و اکتسابی.

نقش‌های انتسابی

از جامعه کاربری در زمان‌های مشخصی دعوت میشه تا افراد مورد نظرشون رو برای نقش انتسابی نامزد کنن و عملکرد نامزدها در جامعه‌ی کاربری پادپُرس در ابعاد مختلف مورد آنالیز قرار می‌گیره. مستندات مربوطه برای توصیف این نقش در این لینک به طور مفصل در دسترس هست. به شکل خلاصه، اهمیت این نقش‌ها و کارکردش در شکل دادن به جامعه‌ی کارآمد، ایجاب میکنه که عملکرد فردِ منتخب به شکل کاملی بررسی شه.

نقش‌های اکتسابی

افراد در هر زمانی میتونن برای نقشهای اکتسابی به شکل خودجوش داوطلب بشن. سنجش این نقش‌ها صرفا بر اساس عملکرد مورد نیاز هر نقش هست، و عامل دیگه‌ای دخیل نیست. از افراد داوطلب، فعالیت متناسب با نقش در طول زمان خواسته میشه و دسترسی‌های لازم به ایشون ارائه میشه:

  • ویراستارها: مسئولیتِ ویرایش ظاهری و محتواییِ موضوعات و پاسخ‌ها رو برعهده دارن،
    اگه ایشون نباشن، خیلی از موضوعات کیفیت نوشتاری و دیداری خودشون رو از دست میدن.

  • نویسندگان: برای پرسش‌های مختلف، پاسخ‌های غنی و دست اول مینویسن.
    کی از یه پاسخِ خوب به پرسشی که در ذهن داره بدش میاد؟

  • مسئله‌سازها: مسئله‌های جذاب تولید میکنن و در بانک پرسشها قرار میدن.
    وای به روزی که پادپُرس بدون پرسش بمونه! هیچ تعاملی شروع نمیشه … .

  • آموزگاران: مطالب آموزشی دست اول مینویسن و به توسعه‌ی مهارت‌های سایر کاربران کمک میکنن.
    هدف همه‌مون اینجا یادگیری مستمره، چرا که اگه با زمان رشد نکنیم، اینجا هم ساکن میشه!

  • تحلیلگران: خبرهای جذاب رو براساس دیدگاهی سطح بالا تحلیل میکنن.
    با ارائه‌ی یه تحلیل خوب از مسئله‌های جذابِ دنیا، میشه مسیرهای جدیدی برای فکر کردن ایجاد کرد.

  • نینجاها: به بهبود امکانات فنی پادپرس کمک میکنن.
    چه کسی بهتر از خود جامعه‌ی کاربری برای ارتقای ابزارِ پادپُرس؟

چرا جامعه‌ی کاربری پادپُرس نیاز به نقش‌های مختلف داره؟

همه نقشهای پادپُرس یک هدف مشترک رو دنبال میکنن و اون کمک به ارتقای مهارت افراد در قالب بهبودِ کیفیتِ تعامل‌های پادپُرس هست.

به مرور زمان،‌ و با کمک جامعه‌ی کاربری و صاحبان نقش‌ها، این لیست تکامل پیدا میکنه … :wink:

5 پسندیده

ممنونم از @lolmol . اما من این توضیحات رو توی سایت خونده بودم (حتی کامل تر هم نوشتین قبلن)
من اما سوالم چیز دیگری رو هدف گرفته بود، الان که دوباره سوال رو خوندم فکر می کنم شاید به اندازه کافی روشن و شفاف نیست برای همین بیشتر توضیح میدم.

من بیشتر دنبال منطق یه جامعه میگردم که بر اساس اعتبار ( reputational system/reputational society) باشه و اینکه خب اعتبار به عوامل مختلفی بستگی داره، مثلن توی پادپرس بر اساس آماری که به هر شخص ارایه میشه میشه حدس زد چه عامل هایی از نظر مدیران پادپرس مهمه!

اما آیا موردی هست که تاثیر بیشتری داشته باشه؟
با فرض اینکه اعتبار همه افراد نشان داده بشه، و همه از عدد اعتبار هم با خبر باشن، اگر ما وزن اهمیت پاسخ های داده شده را بیشتر کنیم، جامعه به سمتی میره که بیشتر پاسخ بده
اگر وزن اهمیت سوال پرسیدن را بیشتر کنیم، جامعه به سمتی میره که سوال بیشتر بپرسه

میخواستم بپرسم منطق گرفتن اعتبار در پادپرس چیه؟ (تقریبن مطمئن ام که به صورت سیستماتیک اداره میشه و البته به بعضیا جدا از این اعتبار نقشی داده میشه)

ممکنه باز هم گنگ باشه، سعی می کنم بیشتر روشنش کنم

3 پسندیده

فاکتوری که بیشترین وزن رو در اعتبار افراد داره زمان مطالعه‌ی ایشون از بحث‌های مختلف هست. رد پایی از این معیار رو میتونین در بعضی بحث‌های سابق پیدا کنین:

منطق پشتش هم ساده س: اینجا فضایی برای گفتگو هست، و در چنین فضاهایی نیاز به گوش شنوا خیلی بیشتر از نیاز به زبان گویاست. در واقع زمان مطالعه یه جوری نمایش‌دهنده‌ی میزان توجهی هست که افراد به هم و به صحبت‌های هم نشون میدن.

شما زمان مطالعه و زمان مطالعه‌ی اخیر هر کسی رو حتی توی شناسنامه‌ی پادپُرسیش هم میتونی ببینی و نیازی نیست تا صفحه‌ی شخصی افراد بری:

image

اگه هنوز سوالتون پاسخ داده نشده لطفا کمی بیشتر باز کنین تا بهتر متوجه شم.

4 پسندیده