ویرایش یه داستان چه تفاوت‌هایی با ویرایش یه محتوا یا مقاله داره؟

به عنوان یکی از ویراستارهای پادپُرس، موقعی که میخواستم داستان دنباله دار و جذاب ماجان رو ویرایش کنم به مشکلات و ابهام‌هایی برخوردم که دانش و تجربه‌ی کافی براش نداشتم:

  • در ویرایش یه داستان چطور باید اقدام کرد؟!
  • فضای مناسب داستان با چه نکاتی قابل ایجاد شدن هست؟
  • پاراگراف در یه داستان چیه؟
  • کی عکس بذاریم؟
  • …؟

حتی مطمئن نیستم که سوال درست رو پرسیده باشم، تنها چیزی که میدونم اینه که ویرایش یه داستان باید حتما با ویرایش یه محتوا یا مقاله متفاوت باشه، داستان فضاسازی میخواد که این فضاسازی با وقفه‌ها و هیجان‌هایی از طریق علائم نگارشی، تصاویر، بخش بندی و … مناسب ایجاد میشه.

تا حالا به روح داستان هایی که خوندین توجه کردین؟ این روح، به غیر از کلمات و جمله‌های نویسنده، از چه طریقه‌های دیگه‌ای در داستان ایجاد میشه؟

در این زمینه در وب که جستجو کردم به گزارشی از یک نشست راجع به ویرایش داستان از سایت ویراستاران رسیدم، و خب چرا که نه؟ چه بهتر که از خود آقای باقری از ویراستاران دعوت کنیم در این زمینه تجربه‌هاشون رو باهامون به اشتراک بذارن @bagheri .


پ.ن. این توضیح رو اضافه کنم که درصد بالایی از فضاسازی در یه داستان از طریق کلمات و جمله‌ها به وجود میاد، منتها چون در پادپرس ویراستارها لزوما نویسنده ادبی نیستن و تنها در حال پیرایش بصری محتوا هستند، فعلا کاری به جمله‌ها و ادبیات داستان نداریم و اون قسمت رو به خود نویسنده یا نویسنده‌های دیگه محول میکنیم.

2 پسندیده

من یه چیزی در پادپرس رو مخمه که نمی تونم نوشته هامو justify کنم یعنی دوست دارم خودمو بکشم! اگر هم همچین امکانی هست حداقل من ندیدم.

3 پسندیده

در وب مناسب نیست که متون justify باشن، دلیل کلیش اینه که چشم اذیت میشه و تجربه‌ی کاربری مناسبی رو رقم نمیزنه. سبک justify شدن متن در نرم افزار ورد (word) متفاوت از سبک justify شدن در وب هست، و در وب این اتفاق خیلی غیرمنظم میفته و چشم خواننده از مطالعه خسته میشه.

در این زمینه مقالات خوب فارسی و انگلیسی میتونین پیدا کنین. از جمله دو مقاله ی زیر توسط آقای سیدین و آقای کابلی:

https://sallar.me/farsi/stop-justifying-text-on-the-web/

شما هر وبسایت تولید محتوای موثقی رو نگاه کنین، مشاهده میکنین که متن‌ها justify نیستن.

3 پسندیده

شاید نمونه برعکس این اتفاق رو دیده باشید. بعضی پاسخها که به شدت نامنظم هستن، به این دلیله که فرد تلاش کرده با Enter زدن بین خطوط در موبایل، از لحاظ بصری نوشته رو برای خودش justify کنه ولی وقتی روی وب میاد، نوشته شکل عجیبی پیدا میکنه.

4 پسندیده