چرا بعد از فیلتر شدن، جایگزینی برای تلگرام پیدا نشد؟

چرا بعد از فیلتر شدن تلگرام هیچ ابزاریش جاش رو پر نکرد؟

4 پسندیده

خب معلومه
برای این که هیچ جایگزینی حتی نسخه های مختلف تلگرام هم به اندازه ی خود تلگرام امنیت و کاربردی نبودند

2 پسندیده

خب من همین چند وقت پیش مجبور شدم واتس اپو نصب کنم. به نظرم از نظر امنیت حداقل خواسته ما ایرانیا رو برطرف میکنه. ولی واتس اپ هم نتونست جای تلگرام رو بگیره. مثلاً یادمه اون اوایل که وایبر اومده بود به محض اینکه فیلتر شد تلگرام اولین پیامرسانی بود که همه رفتن سراغش. در واقع در کمترین زمان ممکن این اتفاق افتاد و پس از اون بود که تلگرام شد اول و آخر زندگی مردم ایران.

4 پسندیده

اخیرا یه مصاحبه از بیل گیتس میخوندم که یکی از بزرگترین اشتباهات خودش رو عدم تمرکز بر گسترش ویندوز برای گوشیهای هوشمند میدونست. نکته البته این بود که مایکروسافت میدونست بازار عظیمی در حال گسترش هست و در رقابت با اندروید بود ولی درگیر مسئله ضدتراست شد و تمرکزش رو از دست داد.
ولی حرف بیل گیتس در مورد بازار خیلی عمیق و هوشمندانه بود: در خیلی از موارد، بازار رو کسی دستش میگیره که با کیفیت مناسب و برای اولین بار وارد بازی بشه. شکست دادن کسی که بازار رو در دستش داره بسیار سخته چون علاوه بر کیفیت خود بازیگر جدید، نیاز به تغییر عادت مصرف کننده هم داره.

این اتفاق در مورد تلگرام در ایران هم افتاده. تلگرام در زمان مناسبی که گسترش شدید استفاده از گپ مجازی وارد شد، وارد بازی شد و همه چیز رو دستش گرفت. مسئله خیلی کم به امنیت ربط داره، چون الان بسیاری از آدمها از فیلترشکنهای با امنیت بسیار پایین استفاده میکنن برای اتصال. مسئله عادت مصرف کننده و حضور جمعی افراد هست. نکته دوم حتی اهمیت بالاتری داره به نظرم، یعنی اگر تغییر جهت اولیه وسیعی انجام بشه، کسی به صرف امنیت یا عادت به استفاده از یک ابزار جمعی ادامه نمیده.

2 پسندیده

توی کتاب نوپای ناب تجربه مشابهی رو میبینیم.
از ساخت پیام‌رسانی که یکی از دلایل شکستش نداشتن هویت مجازی و غیرواقعی کاربر هست.
۱- تلگرام هویت مجازی میده. شما بدون داشتن شماره تماس هویت میگیرید. که البته قوانین و رسومات مخصوص خودش رو ساخته.
۲- دوم سرعت بالای تلگرام هست. تلگرام از تکنیکهای متعدد برای سرعت استفاده می‌کنه. حتی گاهی در حال آپلود فایلی بزرگ هستید و تلگرام تشخیص میده این فایل رو قبلا در آرشیوش داشته و به جای آپلود دوباره از سرور خودش جایگزینی می‌کنه.
بر خلاف واتساپ پیام دوباره ساخته نمیشه. بلکه به جای ساخت دوباره پیام، تنها آیدی پیام برای ارسال مجدد استفاده میشه.

تلگرام در کل راحتی کاربر رو در اولویت قرار داده. و در مقابل شرایط تهدیدکننده خیلی سریع خودش رو هماهنگ کرده و راه حل ارائه داده. مثل امنیت، سرعت، رفع :elephant: ترینگ با روش خلاقانه.

2 پسندیده

چه جوابای سختی… چون اونقدر فیلتر شکن و پروکسی زیاد هست که نخوایم بریم دنبال برنامه در دسترس و راحت دیگه ای بگردیم:upside_down_face:

2 پسندیده