چرا سایتهای ایرانی در حساسترین لحظه‌ها، در اثر ترافیک بالا از دسترس خارج میشن؟

مسئله رو با یک تجربه تکراری شروع میکنم:
دیشب یک زلزله قوی دیگه توی سرپلذهاب اتفاق افتاد و من هم در اثر نگرانی رفتم سراغ سایت مرجع مرکز لرزه‌نگاری کشور، با تصویری شبیه به این روبرو شدم (مربوط به رویداد مشابهیه نه اتفاق دیشب):

این اتفاق بارها و بارها برای همه تکرار شده، از کنکور گرفته تا هرچی که فکرش رو بکنید، و دو تا نکته مجزا داره:

  • به طور کلی در مورد سایتهای ایرانی، این از دسترس خارج شدن در اثر ترافیک یک روال معموله. چرا این اتفاق میوفته؟ مگه پیش‌بینی از میزان بازدید چقدره که در مهمترین لحظه‌ها که نیاز به این سایتها حس میشه (در واقع دلیل ترافیک هم همینه، زمانی که خدمت‌رسانی سایت، بالاترین حساسیت و ارزش ممکن رو داره)، غیرقابل استفاده میشه.

  • در مورد سایت اطلاع‌رسانی زلزله، مسئله با بقیه جاها بسیار متفاوته. چون اساسا فلسفه این سایت برای همین لحظه‌هاست. چه دیدگاهی باعث شده کسی برای این معضل فکری نکنه؟ اصلا این پارادوکس برای کسی اهمیت داره؟ داده‌های این سایت در حالت معمولی ارزش خاصی نداره. اگر نمیتونن این مشکل رو برطرف کنن، چرا خرج بیخود میکنن و جمعش نمیکنن؟

سلام

دلیلش چند موضوع هست از جمله:

  • میزان منابع
  • معماری سایت

میزان منابعی که برای روزهای معمولی تهیه دیدن چند برابرش رو برای موافق ترافیک تهیه می‌کنن بعنوان رزرو ولی هیچوقت به صرفه نیست که منابع زیادی رو رزرو نگهداری.

اغلب سایت‌های کشور از معماری سنتی استفاده میکنن که مدیریت منابع بصورت صحیحی توش انجام نمی‌گیره. اخیراً تو دنیا به سمت cloud رفتن و مدیریت بهتری روی منابعشون دارن و از این قبیل حجمه‌های ناگهانی هم جلوگیری کردن. تو ایران ولی متاسفانه ارائه‌دهنده سرویس ابری مناسبی وجود نداره و فقط شرکت‌های پیشرو بصورت خصوصی ازین سرویس‌ها برای خودشون راه اندازی کردن و دارن استفاده میکنن.

باید صبر کنیم اول ارائه‌دهنده‌های سرویس های ابری خوبی تو ایران ظهور کنن و بعدش نیاز به تغییر معماری سایت ها برای استفاده ازین سرویس ها داریم.

وقت بخیر

1 پسندیده