چرا گرایش گروهی از خانمها به انجام بعضی از رفتارهای مردانه زیاد شده؟

همیشه برام سوال بوده چرا بعضی از خانمها[1] تمایل دارن بعضی از رفتارهایی که در گذشته غالبا به اسم رفتارهای مردانه میشناختیم، رو انجام بدن و از طرف دیگه از هویت زنانه شون فاصله بگیرن.

البته نکته ی جالب توجه از نظر من اینه:

  1. اگر هدف از این جور رفتارها، حس تجدد یا تقویت حس قدرت و برابری با مردها هست ،چرا رفتارهایی رو انتخاب میکنند که حتی توی جامعه ی مردانه در گروه رفتارهای آسیب زا قرار میگیره ؟ مثل سیگار کشیدن و قلیان کشیدن ،مصرف الکل و …

  2. اگر نگاهشون به این مساله این باشه که یک زن هم به اندازه ی یک مرد در مورد انتخاب رفتارهاش، خواه متعارف و خواه غیر متعارف، حق داره[2] چرا راه رو به خطا میرن؟

حرف من اینه که اگه فرهنگ جامعه ی سنتی ما از روی سختگیری و یا بخاطر سابقه ی تاریخی مردسالاری و یا هر علت خوب یا بد دیگه ای خانم ها رو از بعضی از رفتارهای آسیب زا محروم و بهتره بگم مصون کرده، چه اصراری داریم که با تقلید از جامعه ی مردانه در رفتارهای آسیب زا، خودمون رو ثابت کنیم؟


  1. که تعدادشون توی دهه های اخیر رو به افزایشه. ↩︎

  2. که من، البته با این دیدگاه موافقم. ↩︎

9 پسندیده

اول تشکر بابت موضوع خوبتون. دوم از خودم شروع میکنم:

من به یه سری از کارا از بچگی علاقه داشتم، یعنی دوست داشتم سوار موتور بشم ولی خب نمیتونستم و دوچرخه سواری و اسکیت رو پیگیری میکردم. فکر میکردم اگر بزرگ بشم میتونم موتور سواری کنم. در کل علاقه به ماشین نداشتم. ولی بزرگتر که شدم به دوچرخه سواریم تو خیابون هم گیر دادن. کم کم دیدم تفاوت هایی بین من و برادرم یا کل پسرایی که میبینم،‌هست: اونا کاری رو که دوستدارن میتونن انجام بدن، ولی من نه.

بیشتر و بیشتر دنبال این بودم که تفاوت ها رو از بین ببرم ولی خب محکم ریشه ها وجود داشت که نمیشد کاری کرد. دیدم جامعه و فرهنگ و مرزی که من الان درش زندگی میکنم این شرایط رو دراه و من فعلا اینطوری باید باشم تا بتونم بقیه ماجرای این برابری رو متوجه بشم.

چن وقت اخیر متوجه شدم کتابهایی که در این باره هستش بیشتر به خانوم ها میدان میده که بگن ما از شما عقب نیستیم. مثلا کتاب «ما همه یک فمنیست هستیم»، برابری حقوق زن و مرد رو میگه ولی ما باید دید خودمون رو نسبت به فرهنگ و مذهب و آیینی که داریم هم باز کنیم و ببینیم تو چه محیطی بزرگ شدیم.

از حجاب که بگذریم من خودم چیزای مثل قلیون و سیگار و بعضی چیزای مردونه دوست ندارم، ولی دوست داشتم بعضی از کارای مردونه رو بتونم انجام بدم مثل همون موتور سواری.

شاید تفکر سنتی باعث شده تحقیرهایی در خانم ها بوجود بیاد یا با شکست هایی روبه رو شدن با تقلید از جامعه مردانه، بتونن بگن که ما چیزی از اقایون کم نداریم ولی باز حقوقمون زیر پا گذاشته میشه.

در آسیا بخاطر فرهنگ و ایین های مذهبی و تنوع قومی و بومی جغرافیای مردان بر زنان تسلط دارند و در اروپا برابر و در امریکا زنان بر مردان تسلط دارند. ولی باز با این وجود حقوقی از زنان حتی در امریکا هم زیر پا گذاشته میشه چرا؟ چون نوع تفکر و بینش انسانها رو نمیشه تغییر داد وفهمیدن و درک متقابل چیزیه که همه دنبالش هستند.

بعضی ها فکر میکنند با نشون دادن چنین رفتار هایی خودشون رو ثابت کردن به جامعه مردان و میتونن قوانینی که باعث خستگیشون شده راحت بشن، در صورتی که به وجود خودشون ضربه زدن.

بنظرم تنها راه درست اندیشه سالم و فکری درست و قابل قبول هستش که بشه همه رو کنار هم قرار داد، هرچند که افکار مخرب و ذاتا پلید همه جا وجود داره.

7 پسندیده

لطفا رفتار مردانه و رفتار زنانه رو تعریف کنین و یا مجموعه رفتارهایی زنانه و مردانه رو لیست کنین، کمک میکنه به عنوان یه زن متوجه شم دقیقا کدوم رفتارهای من از سمت شما یا جامعه برچسب زنونه میخوره و کدوم مردونه دیده میشه.

7 پسندیده

بنظرم تعریف ها از سوی کشور ها و یا نهادهای اجتماعی و یا نحوه شرقی یا غربی بودن و حتی خاور میانه ای بودن متفاوت هستش.
اینکه یک خانوم بتونه کارهای خونه رو با تمیزی و سواس انجام بده و نگهداری از فرزند و …بیشتر به خانوم بودن نزدیکه تا اینکه یه دفتر کاری (هر کاری مثلا مسافرتی مدیرتی و یا کشاورزی یا خیریه )داشته باشه و صبح به صبح به شوق کارهاش از خونه خارج بشه…حقیقتا مقایسه کردن رو ملاک قرار میدیم. من با مقایسه مخالفم و اینکه شرایط زندگی هر کسی متفاوته ولی مثلا اگر یه دختر تو یک رده سنی مثلا 18 تا25 سال ازدواج کنه خیلی موفق شناخته میشه حالا میخواد کارمند باشه یا نباشه.مستقل بوده قبلا یا نبوده.
درمورد اقایون نمیتونم نظر بدم :smile::expressionless:
مثلا خودم اسب سواری و فوتبال و والیبال بازی انجام میدم با پسرای فامیلمون (که مثلا سالی یه بار دور هم جم میشیم )اما خب خیلی ها هم بهم میگن خل و دیونه دختر باید نجیب باشه و از اینجور مسائل که بنظرم خیلی پیش پا افتاده هستش.این رفتارها رو مردونه میدونن که بهم میگن لابد :woman_facepalming:.تو فرهنگ سنتی ما که کمی با مدرنیزه قاطی شده و حالت کبک و کلاغی به خودش گرفته،هم دختر سنگین و خانوم کدبانو میخوان هم میخوان زرنگ باشه و از پس خودش وکارای مردونه ش هم بر بیاد مثل خرید و کار و …
ما روابط رو تنگ کردیم.بنظرم و به عقیده من اگر تمام خواسته و امیال پسر ها و دختر ها در خونواده و فامیل بر آورده بشه نیازی نیست وقتی دختر و پسر ها وارد جامعه بزرگتری شدند دست به کارهای اشتباه بزنند و تلاش برای حقوق مساوی کنند.

4 پسندیده

خب این‌ها ورزش هستند و از جنس ورزش‌های هوازی. و تحقیقات نشون داده که ورزش‌های هوازی سطح هورمون استروژن در خانم‌ها رو بالا می‌بره. هورمون استروژن هم یکی از هورمون‌هایی هست که روی ویژگی‌های زنانه تاثیر میذاره:

استروژن‌ها دسته‌‌ای از هورمون‌های جنسی هستند که در بدن انسان ویژگی‌های زنانه ایجاد و آن‌ها را حفظ می‌کنند. این هورمون‌ها موجب شکل گرفتن ویژگی‌های ثانویه‌ی زنانه ازجمله پستان‌ها، تنظیم چرخه‌ی قاعدگی، دستگاه تولیدمثل و رشد آن‌ها می‌شود. عدم تعادل میزان هورمون استروژن در بدن زنان منجر به تولید برخی از بیماری‌ها و تغییرات فیزیکی می‌شود.
منبع

و از این به بعد اگه کسی بهتون گفت «دختر باید نجیب باشه» بهشون بگین «علم ثابت کرده ورزش بیشتر از نجابت روی دخترانگی تاثیرگذاره».

من هنوز متوجه نشدم رفتارهای مردونه کدومن؟

کار کردن در بیرون از خونه یا ایجاد کسب و کار به نظرم به هیچ وجه چیزی نیست که بشه بهش گفت رفتار زنونه یا مردونه. دوباره تحقیقات نشون داده که زن‌ها با توجه به خلق و خویشان، رهبرهای موفق‌تری نسبت به مردها هستن؛ و خب چرا چنین توانایی رو محدود به محیط خونه نگه داریم و از پتانسیلش در فضای کسب و کار بیرون از خونه که حتما جو داخل خونه‌های بسیاری (کارمندان و مشتریان اون کسب و کار) رو تحت تاثیر قرار میده، بهره نبریم؟

5 پسندیده

لاله جان مرسی از توضیحت درباره ورزش ها
ولی نمیدونم دقیق تعریف رفتارهای مردانه چی هست که بتونیم ذهنیت خودمون رو نسبت بهش آگاه کنیم که مورد تهاجم افکار غلط دیگران قرار نگیریم.
البته اینکه زنان از باستان به دور از کارهای کشاورزی بودند و سختی کار باعث میشد مردان در کارهای سخت به فکر کمک باشند و این تفکر ،ریشه پسر زا بودن و برتری اقایون نسبت به خانوم ها رو شکل داد.طوری که اگر خونواده ای پسر نداشت برای زندگی سخت درعذاب بود.
تفکر و اندیشه های غلط چه در آقایون و چه در خانوم ها باعث شده دیدگاه غلطی به وجود بیاد و بعد به شکل یک قانون بهش نگاه کنیم.

3 پسندیده

آیا خانم ها برای اثبات خودشون سیگار میکشن یا قلیون میکشن یا مشروب میخورن؟

آیا اینکار ها کارهای مردونه اس؟

آیا به خاطر اینکه شبیه آقایون بشن موهاشون رو کوتاه میکنن؟

فکر نمیکنم اینجوری باشه.
بحث یکمی چند شاخه اس و سعی میکنم راجع به همش صحبت کنم.

از خودم شروع میکنم.
من از خانم هایی که استقلال شخصیتی ندارند خوشم نمیاد. آیا این دلیلیه که از آقایونی که استقلال شخصیتی ندارند خوشم بیاد؟؟ قطعا خیر. از هرکسی که استقلال شخصیتی نداشته باشه خوشم نمیاد و ربطی به جنسیتش نداره.

از نظر اجتماعی و فرهنگی در اکثر کشور های دنیا توجه بیشتری روی خانم ها هست و دلایل زیادی داره. یکی از این دلایل عدم استقلال خواهی میتونه باشه که ارتباط مستقیم با فرهنگ و قوانین هر ملتی داره.
حتی در گله گرگ ها نر های قوی تر جلو و عقب گله حرکت میکنن و بچه ها و ماده ها در بین آنها.
بقا میتونه از دلایل قدیمی این موضوع باشه و البته وابستگی روانی که جنس مونث برای جنس مذکر ایجاد میکنه در این محافظتِ بیشتر تاثیرگذاره.
یکی از ترس های جنس مذکر از دست دادن نتایج کارها و فعالیت هاش هست. به همین دلیل فشار بیشتری بر جنس مونث هست (باور کنید همه جا هست).
در کشور نیجریه فعالیت خانم ها رسما از آقایون در بعضی زمینه ها مثل وکالت بالاتره. دلیلش میتونه موارد مختلفی باشه که در بحث نمیگنجه.

حالا در کشور ما با توجه به همه این صحبت ها و دوره ای طولانی از مرد سالاری نگاه متفاوتی به خانم ها میشه و البته رو به کمرنگ تر شدن هست (در سراسر دنیا).
قوانین اسلامی به نظر من کاملا ضد این موضوع هستند که زن هر چیزی که دوست داشت یا خواست باشه. باید جوری باشه که جنس مذکر و همسرش میگه. یکمی یه جوریه اما در مجموع به نظرم حق دادنی نیست.

گرفتنیه.

در این مورد خییلی زیاد میشه بحث کرد اما تا همینجا ترجیح میدم که بمونه.

5 پسندیده

منم از ثبات شخصیتی خوشم میاد کسی که دم به دیقه عوض نمیشه میتونه یه تفکر ثابت هم داشته باشه و میتونه برای بهتر شدن تلاش کن و موفق بشه.
راه درست و شیوه درست و صحیح و سالم زندگی کردن میتونه کمک کنه.

این هم موضوع گسترده ای هستش که به بحث نیاز داره .
من خودم ادم ترسویی هستم واین تفکر در من شکل گرفته(یعنی جغرافیای زندگیم باعث ایجاد این تفکر شده)که حتی تا سر کوچه برم یه مذکر کنارم باشه من در امان خواهم بود .خب من اینو قبول ندارم.ولی انقدر گفتن که حتی ترس بیشتر بر من غلبه کرده که نتونم از پس خودم بر بیام.
هر چند اجتماع به وضع فجیعی داره روز به روز مخرب تر میشه.
نیاز به تحلیل های اجتماعی فراوان داره

2 پسندیده

لاله جان، من به هیچ وجه ورزش ، مدیریت کاری و … را رفتارهای وابسته به جنس تعریف نمیکنم.
منظورم توی این پرسش مشخصا بعضی از رفتارهای آسیب زا هست که نه فقط توی ایران که ساختار سنتی داره، بلکه توی همه ی جوامع و در کل تاریخ، گرایش خانمها بهشون به طور قابل توجهی کمتر بوده.
ضمن اینکه تعریف رفتار زنانه و مردانه بر حسب مقتضیات فرهنگی و زمانی و … کاملا متفاوته و مدام هم در حال تغییره.
به نظرم با این شرایط برای اینکه تعاریفی مستقل از فرهنگ و زمان داشته باشیم، مجبوریم تنها رفتارهایی که کاملا مربوط به ویژگیهای فیزیولوژیک و روانی خانم ها و یا آقایون هست، زنانه و مردانه بنامیم.

4 پسندیده

این دلیلش وجود دوره های طولانی از مردسالاری و عدم استقلال خانم هاست. شاید ۱۰۰ سال نباشه که جنس مونث تونسته کمو بیش به هویت وجودی خودش پی ببره و حداقل تلاشش رو در راستای استقلال هویتی جنسیتی و شخصیتی انجام بده. نمیشه رفتار های تقلیدگونه ی گذشته رو با رفتار های به ظاهر تقلیدگونه امروزی مقایسه کرد.
حق انتخاب میزارم من اسمش رو :thinking:

4 پسندیده

این پاسخ جالبتون منو یاد یه پرسشی میندازه که قبلا جایی خونده بودم راجع بهش:

آیا اگه هیچ آموزشی در خانواده و اجتماع نباشه ،باز هم دختر بچه ها عروسک بازی رو انتخاب می کنند؟
ویژگی های شخصیتی دخترها و پسرها در جامعه بیشتر تحت تاثیر آموزش ها و بازی های دوران کودکی هست و یا اینکه بیشتر انتخابها به صورت غریزی به یه سمت و سوی خاص میره؟

میدونید من توی این بحثتون دنبال یه سوال اساسی تر هستم، اینکه چرا اصلا توی تاریخ مردسالاری از سمت جنس مونث پذیرفته شده، چرا برعکسش نبوده؟ آیا با وجود هزاران دلیل و تفسیر ،یکی از دلایل مهم پایداری و تداوم مردسالاری در طول تاریخ ،پذیرش از سمت زنان جامعه نبوده؟

3 پسندیده

هر آن چیزی که ما هستیم از آموزش نشأت میگیره. هوش و فهم یک چیز ذاتی هست اما دیدن و شنیدن تاثیر مستقیمی روی یادگیری انجام کارها داره و اگر نباشه قطعا نتایج متفاوت خواهد بود. البته خلاقیت بیشتری رو هم در ازای نبود آموزش شاهد خواهیم بود ولی برای زندگی کردن در اجتماع آموزش یکی از واجب ترین کارهاست.

1 پسندیده

وارد یه حیطه ی خطرناک میشم .با وجودی که خیلی بعید به نظر میرسه که یک زن چنین حرفی رو بزنه ولی فکر میکنم اینجا ظرفیتش هست که بعضی از مسایل بیان بشه
من فکر میکنم هر مساله ی تاریخی که قرن ها وجود داشته، حتما یه دلیل خیلی رازگونه داره، نمیشه خیلی ساده انگارانه و یک طرفه در موردش نظر داد.
جدای از همه ی سو استفاده هایی که نظام مرد سالار در کل دنیا از زنان جوامع داشته ، نظرم اینه که زنها در طول تاریخ نظام مرد سالار رو دوست داشتند. اینکه کدوم ویژگی غریزی و روانی زنها_جدای از محدودیت ها و تفاوتهای فیزکی_ اونها رو به پذیرش و بهتره بگم دوست داشتن نظام مرد سالار واداشته جای بحث داره.
زنها بابت قربانی شدن در نظام مردسالار در طول تاریخ چه پاداشی از نظر روانی و غریزی دریافت می کردن که با وجودیکه همیشه نقش قربانی رو بازی می کنند ،ولی به نظرم عاملان اصلی و مخفی تداوم نظام مردسالار هستند.

4 پسندیده

این حرفتون منو یاد کلوپاترای مصر میندازه. یک رمان باستانی و تاریخی :blush:

3 پسندیده

برام جالب شد که بخونمش :blush:

2 پسندیده

با این جمله زیاد موافق نیستم. تعریفتون از قربانی چیه؟

در مجموع با حرفتون موافقم که بعضا رضایت خاطری هم بوده به خاطر این مرد سالاری و از اساس های مرد سالاری اینه که جنس مونث با هم درگیر میشن سر بود و نبود مرد سالاری و این تداوم مرد سالاری رو باعث میشه.
احتمالا در حال حاضر علاقه به استقلال و شخصیت فردی بالاتر رفته و به نظرم خوبه.

2 پسندیده

راستش در حال حاضر تعریف دقیقی به نظرم نمیرسه.
ولی منم موافقم که خوشبختانه علاقه به استقلال طلبی توی خانمها افزایش پیدا کرده ،هر چند زمان زیادی لازمه تا این حس استقلال طلبی، با رفتارهای غیر افراطی و سنجیده در جامعه تثبیت بشه.

1 پسندیده

زن ها اگر رفتار مردانه خودشون رو سرکوب کنند به مشکل بر می خورند، پس اینجا یعنی زن ها یکسری رفتار مردانه دارند
اگر زن ها بتونند خیلی خوب این میل به رفتار مردانه رو مدریت کنند تو زندگی خیلی شادابتر و خوشحال تر هستند

اگر زنی خیلی رفتار زنانه داشته باشه در باطن رفتار رشد نیافته مردانه داره و مثلا امکان داره تو بعضی از موقعیت ها لجباز بشه.
لجبازی یک صفت مردانه است
تمام اینها بلعکس هم میشه
یعنی مردی که بشدت رفتار مردانه داره در باطن خیلی مطیع و فرمانبردار میشه

میل به رفتار مردانه در زن ها افزایش پیدا کرده چون مثل قدیم سرکوب نمیشه و درستش هم همینه. البته اگر خیلی سرکوب بشه امکان داره به شکل خیلی رشد نیافته ای بروز پیدا کنه
مثلا مردی رو فرض کنید که علاقه زیادی به پوشیدن لباس زنانه داره

3 پسندیده

همیشه به این صورت فکر نمیکنم باشه که هر خیلی مردی مطیع باشه :sweat_smile: خیلی مرد بودن در چه چیز هایی خلاصه میشه؟

به نظرتون این یه اختلاله؟

3 پسندیده

لج بازی و خودسری ، تمرکز زیاد روی خشن بودن و خشونت ،انکار داشتن لطافت و ظرافت درونی ، شخصی که احساسات خودش و پس میزنه

همیشه به این صورته که اگر ما چیزی رو درونمون سرکوب کنیم این چیز سرکوب شده جایی دیگه رشد می کنه یعنی هر چقدر بیشتر سرکوب بشه بیشتر رشد می کنه
حالا اون مرد خودش نمی فهمه چون این رفتار مطیع بودن از جایی سرچشمه میگیره که نمی فهمه از کجاست
تازه یه مثال زدم رفتار آدمی خیلی پیچیده است و بستگی به شرایط مختلف هست.

نه اختلال نیست یکجور فوران چیزی هست که سرکوب شده. درستش اینه که نذاریم به اینجا برسه مثلا اگر پسر کوچیکمون دوست داره یکسری رفتار دخترونه داشته باشه بهش اجازه بدیم

4 پسندیده