چطور می تونیم از بستر پادپرس برای یادگیری و آموزش استفاده کنیم؟

پادپرس شبکه ای است متشکل از افراد و اطلاعات. افراد با انگیزه های مختلفی در پادپرس حضور دارن. در کنار مباحث مختلفی که اینجا اتفاق میوفته، میتونیم حرکتی جمعی داشته باشیم برای یادگیری و یاد دادن. برای اینکار نیاز به همفکری داریم و افرادی که علاقه‌مند به اشتراک گذاشتن دانش خودشون هستن.

چه موردی برای یادگیری لازم دارین، که در اینجا از افراد بخوایم ارائه بدن؟
آیا خودتون تخصص و دانش خاصی دارین که علاقه داشته باشین در اختیار بقیه قرار بدین؟

7 پسندیده

سلام!
من دانشی در حوزه تولید محتوا برای سایت ها داشتم و اون رو دارم در اختیار دیگران می ذارم و به زودی این کار رو در حوزه گردشگری هم شروع می کنم.

آموزش تولید محتوای سایت (قسمت اول) - کلیات

آموزش تولید محتوای سایت (قسمت دوم) - آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی

10 پسندیده

یه پیشنهاد اینه که روش تدریس هر مبحث آموزشی که در سیلابس درسی دانش آموزان یا دانشجویان وجود داره، توسط معلم های مبتکر و مشتاق، به صورت تجربه اینجا به اشتراک گذاشته بشه.
(یادمه که شما @moalem یک بار این کار رو تو پادپرس انجام دادین. درباره روش تدریس زاویه و چنین موضوعاتی بود.)
بعد از به اشتراک گذاری، بقیه اعضای پادپرس هم میتونن در پروراندن اون روش کمک کنند. و در نهایت خروجی اون بحث این باشه که یک یا چند طرح درس خلاق برای تدریس مبحث X تولید بشه.
در نهایت میشه تمام مباحث رو به صورت یک پایگاه اینترنتی یا کتاب ایندکس کرد.


به عنوان یه مثال ساده، من برای چند تا درس دستیار حل تمرین بودم و وقت زیادی رو صرف می کردم تا مساله هایی رو انتخاب کنم که بهتر بتونن مفاهیم موجود در درس رو یاد بدن. برای اینکار کلی مساله مرور می کردم که به دردنخور بودن و از بین همه اون ها شاید فقط چند تا مساله درست و حسابی پیدا میشد که از لحاظ آموزشی مفید بودن.
الان فکر می کنم که چرا آدم های زیادی باید همین پروسه رو هی تکرار کنن؟ میشه هر کسی تجربه اش رو به اشتراک بذاره تا از این تکرار جلوگیری بشه.

4 پسندیده

تجربیات و اموزش خیلی خوبیه. سپاس به خاطر به اشتراک‌گذاری. امیدوارم قسمت گردشگری رو هم به زودی شروع کنید.

چیزی که به نظر مهمه، قابلیت عمومی آموزشها هم هست. مثلا من توی برنامه‌نویسی، کار عددی و الگوریتم، معادلات دیفرانسیل، عصب‌شناسی محاسباتی و فیزیک تخصص دارم ولی حس میکنم آدمها خیلی مشتاق نیستن در این موردها یاد بگیرن. بخصوص اینکه عموما پیش‌زمینه‌های ریاضی نسبتا بالائی لازم داره.

ولی فکر میکنم بتونم فیزیک و عصب‌شناسی به زبان ساده رو ارائه بدم تا اگه مشتاق بود یاد بگیره.

6 پسندیده

پیشنهاد خیلی خوبیه! من می تونم این روند رو ادامه بدم. این فصل هم زمان خوبیه برای اینکار :heart_eyes:

این خیلی عالیه.فیزیک مبحث جذابیه

4 پسندیده

ولی فکر میکنم بتونم فیزیک و عصب‌شناسی به زبان ساده رو ارائه بدم تا اگه مشتاق بود یاد بگیره.

من خودم بی صبرانه منتظر این ها و بقیه موضاعاتی که اسم بردین هستم

3 پسندیده

خیلی خوبه که آدم بتونه دانش اش رو به اشتراک بذاره
اما به نظر من اینجا همین فرآیند پرسش و پاسخ و توضیحی که وجود داره خیلی بستر خوبیه برای رفع ابهام از هر مورد
منظورم اینه که اینجا فقط خوندن یه سری مطلب فرقی با خوندنش توی بقیه جاها نداره و این فضای تعاملی ای که وجود داره (و نقطه قوت اینجاست) باید حتمن لحاظ بشه برای یادگیری، عملن شبیه به کلاس درس میشه که میتونی از استادت بپرسی و بقیه هم نظر بدن

6 پسندیده

این خیلی خوبه! من به یک مربی زبان نیاز دارم. آیا کسی هست منو به شاگردی بپذیره؟ :wink:

3 پسندیده

من هستم!:raising_hand_woman:
کی شروع کنیم؟: ی

3 پسندیده

پیشنهاد میکنم یه نشان آموزگار هم درست بشه برای کسانی که فعالیت داوطلبانه در آموزش میکنن.

6 پسندیده

هورااا… عالیه! :star_struck:
از لحظه ای که بدونم برای شروع چه باید کرد؟از کجا باید شروع کرد؟ اولین تمرین؟ :muscle:

3 پسندیده

موضوع خیلی خوب و جالب هست و اتفاقا با توانایی‌ها و خواسته‌های پادپُرسی‌ها هم جور هست.

دو جور به نظرم میرسه برای استفاده از پادپُرس در یادگیری و آموزش:

  1. فردی که میخواد چیزی یاد بگیره، سوالای کلیدی‌ش رو به شکل شفاف[1] مطرح کنه تا افرادی که اون مهارت رو بلد هستند، تجربه‌شون رو منتقل کنند.

    مثلا اگه میخوایم زبان انگلیسی یاد بگیریم، اولین سوال میتونه این باشه که چه منابعی رایگانی برای یادگیری زبان انگلیسی از مرحله‌ی کاملا مقدماتی سراغ دارین؟ یا چه برنامه‌ای برای خودآموزی مکالمه زبان انگلیسی پیشنهاد میدید؟

  2. فردی که مهارتی رو بلد هست، اون رو در قالب یک یا چند محتوای آموزشی به همراه تمرین‌های احتمالی به افراد بروز بده. مشابه کاری که نازنین برای آموزش تولید محتوا در حال انجامش هست.

هر دو اینجا در پادپُرس قابل پیگیری هستند. مورد اول تا حدی در حال پوشش هست، و مورد دوم ابتکاری هست که اخیرا به شکل صریح توسط @baratii.nazanin شروع شده و طبق پاسخ‌های این سوال:

به نظر می‌رسه چنین تمایلی به بروز به شکل مستقیم هنوز در جمع وجود نداره. برای همین ساده‌ترین جواب به سوال میتونه این باشه:

راجع به مهارتی که میخواهید یاد بگیرید، مجموعه سوال‌های مشخص و شفافی بپرسید تا افراد بتونن تجربه‌شون رو برای ارتقای این مهارت در اختیار شما قرار بدن.


  1. چون هدف یادگیری یه مهارت هست لازمه حتما سوال خیلی جزئی و مشخص مطرح شه و سوالای عمومی یا گفتگوهای کلی به خیلی درد یادگیری مهارت نمی‌خورن. ↩︎

6 پسندیده

به نظرم بهتره خودمون رو مقید به مطالب علمی نکنیم. مطالب آموزشی میتونه در هر مورد مفیدی برای زندگی باشه. برای مثال، این موضوع مربوط به آشپزی خودش یه کلاس آموزشی جالب و مفیده. در این مورد هم اگر کسی مایل باشه میتونه تجربیاتش رو بروز بده. از همین تجربیات میشه مسئله‌های مفید و جذاب در بیاد برای فکر کردن و بهبود.

یه نکته مهم، تفاوت موضوع آموزشی با موضوع پرسشی معمول در پادپرسه. موضوع آموزشی ممکنه نیاز به محتوای طولانی داشته باشه. چیزی که در تجربه @baratii.nazanin هم به درستی وارد شده. به همین خاطر شاید بهتر باشه به نوعی این مطالب مجزا بشن تا فردی که میاد سراغشون، بدونه که مطلب آموزشی و طولانیه.

برای اینکه مطلب آموزشی به خوبی در دسترس باشه، میشه امکان بحث در مطلبی لینک شده ولی جدا فراهم بشه. اینجوری کسی که مطلب آموزشی رو میخونه متمرکز روی مورد باقی میمونه. در طولانی مدت، مسئول مطلب آموزشی میتونه مطالب مفید بحثها رو در مطلب آموزشی وارد کنه تا کیفیتش به تدریج بالا بره.

البته تمام اینها پبشنهادهای برای هماهنگی بین این کارهای آموزشی و هدف کلی پادپرسه.

3 پسندیده