چه آماری نیاز دارید که در دسترستون نیست؟

افرادی که وبسایت خودشون رو دارن یا تیم هایی که روی وبسایتی کار میکنند نیاز به تحلیل و بررسی آمار و ارقام مختلفی از وبسایت خودشون دارن تا بتونن به جزئیات رفتار کاربرانشون پی برده و سرویسشون رو در مسیر مناسب بهبود بدن.
با استفاده از ابزار های موجود در بستر وب میتونید آمار و اطلاعات مختلفی رو از وبسایت خودتون داشته باشید.
برخی از این امکانات رایگان و برخی دیگه در مقابل پرداخت هزینه در اختیار شما قرار میگیرند.

سوال این هست:
تا به حال شده یک سرتیتر آماری خاص از وبسایتتون رو نیاز داشته باشید که نتونسته باشید پیداش کنید؟
تا به حال شده دوست داشته باشید یکی از خدمات آمارگیر غیر رایگان رو بصورت رایگان استفاده کنید؟

3 پسندیده

حقیقتا من اصلا به هیچ آمار و ارقامی مطمئن نیستم و به همشون شک دارم و میرم میبینم یه یه چیز نوشته و یه جا دیگه یه چیز دیگه…همشون هم انگاری از هم بازخوردهای منفی دارند.
به جز سایت های معتبر دنیا که بخشی از دانشگاه های معتبر هستند یا از فروشگاه های معتبر قابل اعتماد هستند برام،ولی متاسفانه از سایت های داخلی هیچ اعتمادی نیست برام.جز سایت هایی که زیر نظر دانشگاه های کشوری هستند.
مثلا سایت خبری ایسنا رو قبول دارم چند عکاس خبری رو میشناسم که جمع اوری خبر میکنند و از این طریق شده که با خبرنگار های دیگه هم آشنا شدم و باعث شده اعتمادم جلب بشه از اعداد و ارقام چیزی که گفته میشه و ثبت میشه .
بنظرم یه تحقیق کلی بر روی همه موارد لازم هستش.

1 پسندیده

شاید وجود چند منبع و مرجعیت برای ارائه آمار و ارقام یکی از دلایل قابل اعتماد و انتخاب شدن آمار در هر رسته ای باشه
و همینطور کم بودن این مراجع عاملی برای نبود حس اعتماد به عمده آمار منتشر شده در ایران
آزادی برای انتشار آمار یکی از ملزومات ایجاد آمار معتبر هست و وجود سازمان های خصوصی فعال در زمینه تحلیل و انتشار آمار یکی از نشانه های وجود این آزادی

سازمان های مختلف روش های مختلفی برای بدست آوردن آمار دارن که از کپی برداری شروع میشه تا روش های پیچیده‌تر (همه انواع اینها از کپی تا نوآوران پیشتاز همه جای دنیا هستن :expressionless:)

:warning: البته من منظورم آمار تحلیلی وب بود که حرف های شما در خصوص بخش ایرانی آمار وب هم صدق میکنه

نمونه هایی رو لینک میکنم
کاربراتون کجاها کلیک میکنن؟
الکسا. معروفترین ابزار تجزیه و تحلیل وبسایت
https://matomo.org
گوگل آنالیز هم که معرف حضور هست
http://pingdom.com

نمونه های ایرانی هم هستن
http://www.webgozar.com

تابحال مشتری استفاده از چنین ابزار هایی بودین؟

1 پسندیده

خوب از انالیتیک و الکسا استفاده میکنیم. البته خود دیسکورس بانک داده‌ بسیار قوی داره. من بیشتر از اون که احساس کنم نیاز دارم به داده بیشتر، احساس کردم خیلی از داده‌ها بدون استفاده مونده. مسئله مرتبط با این میتونه همین داستان باشه که چطور به شکل غیربدیهی داده‌های سایت رو تجزیه و تحلیل کرد.

2 پسندیده

تجزیه و تحلیل غیربدیهی رو فکر میکنم که متوجه نشدم.
کمی بیشتر توضیح میدین؟

1 پسندیده

داده‌های مختلف یه چیزهای بدیهی‌ی رو به من میگن. مثلا میزان بازدید، زمان و حتی نوع فعالیت و … چه چیزی میتونم از این داده‌ها در بیارم که بیشتر از اسم‌های واضح انواع داده‌های باشه؟ در واقع در این مورد، مثل خیلی از موارد دیگه، اکثرا مسئله داده‌های بزرگ مهمتر از گرفتن داده‌های بیشتر هست. نکته در واقع الان برعکس هست به نظرم، من و شاید خیلیهای دیگه به دنبال این هستن که بفهمن چه داده‌هایی ارزش مطالعه رو داره!

اگر به این سئوال جواب بدین، این خوبی رو داره که بعد از اون میتونین بفهمین که حالا در این نیازها چه داده‌های مهمی کم هست؟

یه مثال میتونه کمک کنه: فرض کن به داده‌های بازدید پادپُرس نگاه میکنم، می‌بینم کاهش یا افزایش داشته. خوب این مرحله اول بررسی هست. نکته دوم اینه که این کاهش و افزایش به چه دلیلی بوده؟ آیا هنر پادپُرسی‌ها در تولید محتوا بوده؟ آیا دلیل اجتماعی خاصی داشته (مثلا افراد در فصل یا روز خاصی دنبال یه موضوع خاص بودن)؟ یا اینکه … تحلیل محتوا میتونه کمک کنه، ولی هنوز بسیار سطحی و گمراه‌کننده‌ست به نظرم.

1 پسندیده

ممنون بابت توضیح

تحلیل وضعیت یک وبسایت به سه روش جمع آوری و بررسی داده های اولیه، سیگنال یابی،تحلیل و استخراج داده اتفاق میافته

سیگنال گیرها همون سرویس های اختصاصی سازی شده برای هر کسب و کار هستند که به بررسی محیط میپردازن و عوامل تاثیر گذار بر روی سطح تعامل یک وبسایت رو شناسایی و جمع آوری میکنند.
برای مثال : از ده روز پیش از نوروز مطلبی با عنوان “پخت سمنو” در پاپرس با نرخ 6% روند صعودی ترافیک داشته اما سطح تعامل روند منفی طی کرده و بیشتر افراد به تعامل با آموزش پخت سمنو در فلان وبسایت پرداختن
یا مواردی از این دست
ایجاد سیگنالگیرها در حال حاضر برعهده صاحبین کسب و کارهست. چرا که نوع بررسی و شرایط در هر کسب و کار با دیگری متفاوت بوده و نیاز به الگوریتم های مختلفی برای سیگنالگیر وجودداره.
این بخشی هست که مورد نظر و پسند تمام صاحبین وبسایت هست ولی بدلیل عدم شناخت فکر میکنن این شامل وظایف آمارگیر هایی مثل الکسا و گوگل آنالیز هست، درحالی که این یک فن و ابزار کاملا متفاوت و مستقل محسوب میشه

ولی پیاده سازی سیگنالگیر های پایه و بصورت عمومی کاری شدنی هست(طبق نظر و تجربه شخصی) این سرویس میتونه از یک الگوریتم چند بخشی پویا استفاده کنه تا به مرور قابل گسترش باشه

اما جمع آوری و بررسی داده های اولیه : همون بررسی میزان بازدید، آدرس ورود، مشخصات بازدیدکنندگان، فرار کاربر و مسائلی از این دست. این بخش معمولا حاصل از شمارش و تجمیع داده هاست. در این بخش بطور مستقل امکان نداره بتونید بگید فلان داده ارزش مطالعه داره و اون یکی نداره. این بخش از داده های نیمه پایه تشکیل شده که شاخص های اصلی وبسایت رو اطلاع رسانی میکنند. اهمیت این داده ها کاملا بستگی به هدفی که پشت بررسی شما هست داره. اینکه بدنبال درک چه موضوعی هستید مشخص میکنه باید کدوم داده هارو در مرکز توجه قرار بدید.

بحث سوم هم که تحلیل و استخراج داده: در صورتی که هدفی پشت مطالعه آماریتون باشه بعد از مطالعه و تفکیک داده های پایه حالا این امکان رو دارید که به سنجش چند وجهی و استراج روابط موجود میان داده های پایه بپردازید. برای مثال ممکنه بخوایید متوجه بشید که بزرگترین منابع تغذیه کاربر برای پادپرس چه بستر هایی هستند. یا علاقه‌مندی افراد در گروه های سنی-جنسی مختلف به کدام بخش های پادپرس معطوف هست

بخش سوم کاری هست که هر کسب و کار باید برای خودش انجام بده و اینکار رو میتونه بصورت درون سازمانی یا برون سپاری دنبال کنه

اما من بدنبال چی هستم؟ من میخوام سرنخ هایی پیدا کنم از اطلاعات، داده ها و سیگنال هایی که اولا برای صاحبین وبسایت جذاب باشه و دوما در قالب یک الگوریتم عمومی قابل دستیابی و انتشار باشه
برای مثال: همیشه میتونید نمودار تغییر بازدید از سایتتون رو داشته باشید. اما این تغییر رو در باره گروه های سنی مختلف ندارید.(در جریانم که گوگل تا حدودی این موضوع رو ارائه میکنه) چیزی که مشخص کننده عمر و وضعیت کسب و کار شما در بازار هست.

من فکر میکنم امروزه تقریبا مشکلی در نبود آمار نیست و حجم داده‌ها آماری به طرز چشمگیری افزایش داشته اما کمبود تحلیل دقیق و تبدیل این داده‌های آماری به اطلاعات حس میشه. داده آماری داریم اما نمیدونیم چجوری باید ازش استفاده کنیم و اینکه این حجم داده‌ها چه چیزی رو به ما نشون میده.

اما در حوزه علوم انسانی هنوز آمارهای زیادی وجود داره که برای تحلیل دقیق‌تر لازم هستن.

2 پسندیده

من مدتی هست در این باره مشغول تحقیق هستم
هنوز حجم قابل توجهی از آمار و داده ها حتی در مرحله شمارشی وجود دارند که به اطلاع عموم نمیرسن و در انحصار سرویس ها باقی میمونن.
از طرفی تحلیل و کشف روابط عمومی میان این روابط هم تا حدود زیادی امکان پذیر هست ولی مخاطبین عادی از این موضوع هم بی نسیب هستند.

یک موضوع رو در این باره بیان میکنم.
برای اینکه بتونید داده هارو تحلیل کنید نباید ابتدا داده هارو ببینید و بعد به این فکر کنید که خب حالا اینارو چطوری در یک ماشین تحلیل یا یک مدل ذهنی جایگزین کنم تا اطلاعات مشتق و روابط رو کشف کنم. شما باید ابتدا مشخص کنید که دنبال بدست آوردن چه اطلاعات مشتق یا رابطه ای هستید تا بر این اساس بتونید داده های مورد نیازتون رو تفکیک و استاندارد سازی کنید.

پرسش: چند تا از وبسایت ها میدونن که مخاطبینشون از کدوم ISP (سرویس دهنده اینترنت مثل شاتل) هستند؟
این داده ای هست که بصورت عمومی قابل دستیابی هست اما در بیشتر سرویس های تحلیل آمار اصلا منتشر نمیشه. همینطور یک داده استراتژیک برای تبلیغات و بازاریابی محسوب میشه.

بسیاری افراد معتقد هستند که داده ها به اندازه کافی وجود دارند. ولی اگر کمی ریز بشن و بخوان داده هارو تحلیل بکنند متوجه میشن که سرویس های ارائه آمار بسیاری از آمار کلیدی رو در اختیارشون قرار نمیدن و همین موضوع انجام تحلیل رو بسیار سخت، پیچیده و زمانبر میکنه

1 پسندیده

به نظرتون چجوری میشه دسترسی به این مدل آمارها رو تسهیل کرد وقتی که در انحصار یک مجموعه قرار گرفته ؟

1 پسندیده

ما درحال تنظیم بخشی در پروژه سازمانیمون هستیم که وظیفش تسهیل دستیابی به آمار نایاب یا کمیاب هست.
نظرات شما میتونه مهمترین اهرم برای تسهیل دستیابی به داده هایی باشه که الان در دسترس عموم نیستن.
آنچه در ذهن شما میگذره و بعنوان یک نیاز شناخته میشه قطعا برای تعداد بیشتری هم نیاز محسوب میشه.
ما در حال کار بر روی شدت، نحوه و چگونگی انجام تعامل میان انسان و ربات هستیم (این ربات شامل وبسایت ها هم میشه)
این موضوع باعث شده بتونیم از بسیاری از علوم ترکیبی هم استفاده کنیم. برای مثال کمتر ابزار ارائه آماری این امکان رو داره که با ترکیب اصول جامعه شناسی یا شخصیت شناسی با آمار وب به ارائه تحلیل از کاربر به صاحب وبسایت بپردازه. به همین خاطر هست که تقریبا هر پیشنهاد و نظری میتونه در این زمینه بسیار مفید واقع بشه.
البته هنوز در مرحله تحقیقات هستیم.

مثالی میزنم: شاید شما دوست داشته باشید بدونید که کدوم دسته از کاربرانتون بیشتر از 2 ساعت در روز تلویزیون میبینن!!! به این آمار الان نمیتونید دست پیدا کنید. ولی با طرح این مسئله ما تونستیم یک روش تست نشده براش پیدا کنیم.
شاید دوست داشته باشید بدونید که چند درصد از بازدید کنندگان وبسایت شمارو افراد منطقی تشکیل میدن و چند درصد از افراد با ویژگی برخورد منطقی اصلا تمایلی به تعامل با وبسایت شما ندارن! وبسایت شما برای افراد منطقی ساخته شده یا افراد احساسی؟؟؟

از ارائه مثال های پیشرفته و با اشارات دقیق بدلیل محدودیت های امنیتی تیم معذوریم :wink:

1 پسندیده

واقعا این مدل آمارها کمیاب هستند. در حیطه علوم انسانی و شاخه‌های مختلف آن خیل گسترده‌ای از این مدل مسائل وجود دارن که هیچ آماری براش وجود نداره و نسل‌ها میتونن روی گردآوری این اطلاعات کار کنند :grin:

ترکیب دستیابی به این آمار و تلفیق با کسب‌وکار (مثل کسب‌وکارهای مبتنی بر وب و اینترنت) کار جالبی است. مسلما به زودی چنین کسب‌وکارهایی برای اتخاذ تصمیمات بهتر مجبورند بدانند که کاربرانشان از چه طیف‌های روانشناختی هستند و یا به قول شما در هفته چند ساعت تلوزیون نگاه میکنند ، به کدام سبک موسیقی گرایش بیشتری دارند و یا چندساعت در روز میخوابند تا اطلاعات پیچیده‌تر.

برای تیم‌تان آرزوی موفقیت دارم :slightly_smiling_face:

1 پسندیده