چه تجربه‌هایی در تنظیم استراتژی دارید؟

شطرنج رو بازی استراتژی میدونن، من شطرنج زیاد بازی میکردم و بازیم هی بدک نیست. ولی هر جوره فکر میکنم متوجه نمیشم چیدن استراتژی چه ربطی به بازی شطرنج داره؟! به نظرم میاد این بازی بیشتر با تاکتیک (برنامه ریزی و اجرا) مربوطه تا استراتژی!

شما تا حالا استراتژی چیدین؟ برای کلیت کسب و کارتون، ورود به بازارش، رقابت با حریفای تو بازار، قیمت گذاری، و …؟ استراتژی‌تون منجر به موفقیت تیمتون شده یا شکستش؟

سوال‌هایی که در تنظیم یه استراتژی برام مطرحه اینه که:

  • چطور یه استراتژی خوب رو می‌چینن؟ برای تنظیم استراتژی چه فاکتورهایی باید در نظر گرفته بشه؟

  • ذهن‌های استراتژیک چطور فکر می‌کنن و چه چیزهایی رو در تنظیم استراتژی‌شون لحاظ می‌کنن؟

خوشحال میشم از تجربه‌هاتون و یا دیدگاهتون در این زمینه بشنوم.

دنباله‌ی موضوع چه جوری برنامه ریزی کنیم تا منابع کمتری رو از دست بدیم؟

2 پسندیده

چندباری تجربه ش کردم.
اما قبل از گفتن جواب خودم به سوال های مطرح شده، می خوام یه کتابی رو معرفی کنم که خودم دارمش و خوندمش و به طرز جالبی در حوزه استراتژی معروف شده:
هنر رزم
نوشته ی سون جو
خودم یه نسخه ای رو دارم که نشر قطره چاپ کرده و نادر سعیدی ترجمه کرده ولی فکر می کنم انتشاراتی های دیگه ای هم چاپش کرده باشن.
the-art-of-war

تا حالا چندبار تمرینش کردم. هم ناموفق و هم کم و بیش موفق.
به نظر من استراتژی چیزی نیست جز شناختن و تحلیل شرایط و گرفتن تصمیم.
این که چه جوری به سمت هدف بریم و برسیم. کدوم کار رو انجام بدیم و کدوم رو نه. و اینکه کدوم رو زودتر انجام بدیم و کدوم رو دیرتر. اینکه وقتمون رو صرف چی کنیم. منابعمون رو به چه چیزهایی و چقدر اختصاص بدیم.
و اگر چابک و چالاک باشی، باید دائما اون چرخه شناخت و تحلیل و تصمیم رو تکرار کنی و ببینی نتایجی که از تصمیماتت دارن حاصل میشن چی هستن و آیا نیاز هست جایی تصمیماتت رو تغییر بدی یا نه.
اما به طور کلی استراتژی چیزی نیست که قرار باشه با هر تغییر کوچکی سریع تغییرش بدیم.

همین طور فکر می کنم که ذهن های استراتژیک توانایی دیدن زوایای مختلف رو دارن و می تونن تصویری کلی ترسیم کنن. علاوه بر اینکه نیاز دارن تا نوعی صبوری داشته باشن. و می تونن بین وقایع و اتفاقات مختلف ارتباط های معنادار ببینن.

4 پسندیده