چه جوری میشه جلسات نقد کتاب برگزار کرد؟

مسئول کتابخانه یکی از ادارات هستم میخواستم بدونم چه جوری میشه جلسه نقد کتاب برگزار کرد؟ ممنون میشه از تجربه هاتون بگید.

در ادامه ی پرسش برای نقد و تحلیل کتاب به چه نکاتی توجه کنیم؟

4 پسندیده

پیشتر درباره باشگاه های کتابخوانی، دوستان تجربیات و نقطه نظراتی به اشتراک گذاشتن که بد نیست مطالعه کنین:

فکر میکنم جلسات نقد کتاب هم مشابه باشگاه های کتاب و یا دورهمی های کتابخوانی هست، با این تفاوت ظریف که یه هدف جلسه استفاده از تفکر انتقادی راجع به اون کتاب هست. برای نقد یه کتاب هم طرح موضوع پیشتر مطرح شده بود که نقطه نظراتی براش موجود هست:

2 پسندیده

چرا فقط 25 صفحه کتاب پس بقیه ش چی؟ یعنی بقیه میان ارائه میدن کتاب رو؟ تشکر

سلام
نه هر هفته حدودا در باره 25-30 صفحه کتاب صحبت می کنیم و پیش میریم
(البته این تعداد صفحات کاملا بستگی به سنگینی کتاب هم داره)
:slight_smile:

من تو شهر خودمون 2 تا جلسه کتابخونی رو تجربه کردم .

یکی خیلی مردمی بود و هر کسی که میخواست میتونه شرکت کنه تو جلسه و اینشکلی بود که تو جلسه یه نفر کتاب رو میخوند به عنوان استاد و تحلیلش میکرد بقیه هم گوش میدادن فقط ! میتونم بگم که خیلی جلسات بدی بود و به هیچ عنوان نمیشه بهش گفت جلسه کتابخونی چون نظرات همه شنیده نمیشد و چون سطح دانش افراد شرکت کننده هم پایین بود به هیچ عنوان بحث هایی شکل میگرفت برای همه سازنده نبود .

جلسات بعدی که شرکت میکردم یه سری جلسات بودن که تو یه مرکز مشاوره با مدیریت دکتر اون مرکز برگزار میشد و تمامی شرکت کننده ها هم دانشجو همون دکتر بودن . فقط یه نفر من بودم که دانشجو اون دکتر نبودم . از این بابت که سطح علمی افراد شرکت کننده خوب بود و گلچین شده بودن برای جلسه خیلی عالی بود و صحبت ها سازنده بود منتها یه ایراد خیلی خیلی عمده داشت . چون همه تو رشته روانشناسی درس خوانده بودن دیدگاه ها و بحث هایی که شکل میگرفت به شدت حول محور روانشناسی و فلسفه بود و برای شخص مثل من که مهندسی خوندم گاها خسته کننده و غیر قابل درک بود .

به نظر من جلسه کتابخوانی خوب جلسه ای هست که اولا شرکت کننده های اون واقعا با سواد و کتابخوانده باشن یا حداقل کسایی که قرار هست توش صحبت کنن و نظر بدن کتابخوان باشن تا بحث های فرسایشی و بی خود شکل نگیره و مورد دوم این که این افراد کتابخوان تو رشته ها و تخصص های متفاوتی باشن تا نظر هایی که شنیده میشه راجع به محتوای کتاب همه جانبه باشه . اگه همچین جمعی شکل بگیره من ضمانت میکنم که جلسات به صورت مداوم و با اشتیاق دنبال میشه چون برای همه مفید و جذاب خواهد بود .

5 پسندیده