چه صنایعی بیش از بقیه از نوآوری باز یا جمع‌سپاری سود می‌برند؟

وقتی صحبت از کار تیمی می‌شود، اکثرمان یاد یه تیم ورزشی می‌افتیم، در حالی که مفهوم کار تیمی می‌تواند خیلی گسترده‌تر از یک تیم ورزشی نهایتا ۱۰-۲۰ نفره باشد.

گاهی یک فعالیت تیمی می‌تواند شامل تعاملات اعضای تیم از طریق عملکرد ایشان باشد، همان اتفاقی که در شبکه‌ی نوآوری پادپُرس قرار است بیفتد: تیم مسئله‌بازهای برتر سرنخ‌ها را پیدا میکند و در اختیار سایر تیم‌ها قرار می‌دهد، تیم نویسنده‌ها یا تحلیلگرها از این سرنخ‌ها می‌نویسد، تیم ویراستارها محتوا را از لحاظ نگارشی و نیاز مخاطب بهینه می‌کند.

این فعالیت جمعی که در آن هر کسی با توجه به علایق و توانایی‌ها، کاری را پیش می‌برد؛ نیز یک حرکت تیمی‌ است و در صورتی که سازمان‌ها درهای خود را به دنیای بیرون باز کنند و به نوآوری باز اعتماد کنند، می‌تواند به خوبی در خدمت نوآوری در بخش‌ها و صنایع مختلف باشد. در ادامه قرار است با بعضی حوزه‌ها و صنایع که به خوبی از این مدل از فعالیت جمعی بهره برده‌اند آشنا شوید.

بازاریابی و روابط عمومی

شرکت‌های بازاریابی و یا بخش بازاریابی و برندینگ شرکت‌ها یکی از بهترین مخاطبان جمع‌سپاری و نوآوری باز هستند. این حوزه، به شکل مستقیم با مردم و تصمیم‌گیری ایشان سر و کار دارد و چه بهتر که در تصمیم‌سازی نیز از خود جمع کمک بگیرد.

جمع‌سپاری جزئی از اکثر تکنیک‌های تحقیقاتی برای بازاریابی است، مثل نظرسنجی‌ها و یا گروه‌های متمرکز. تیم‌های بازاریابی با جمع‌آوری نظر مشتری‌ها، می‌توانند برنامه‌ی بهتری برای فعالیت خود تنظیم کنند.

جمع‌سپاری در ضمن برای ایجاد محتوای مناسب برای روابط عمومی و برندینگ یک سازمان مناسب است. هر بار کسی راجع به یک محصول یا برند حرفی می‌زند در واقع به سفیری برای آن برند تبدیل شده است. و چه بهتر که برند خود آغازگر چنین جریان محتوایی باشد. این همان اتفاقی‌ است که به وفور در شبکه‌های اجتماعی مختلف در قالب چالش‌ها، مسابقات و کمپین‌های عکس و یا محتوا رخ می‌دهد. در این جور مواقع، شرکت با طرح یک موضوع مرتبط با حوزه‌ی برند خود مخاطبینش را دعوت به مشارکت می‌کند.

دیجیتال برندینگ به کمک طرح مسئله

با توسعه‌ی خدمات حجره برای کسب و کارها در پادپُرس، از شرکت‌ها دعوت می‌کنیم برای طرح مسائل واقعی سازمان یا برندشان اقدام کنند و با دعوت از مخاطبانشان نه تنها به راهکاریابی مخصوص نیازشان دست پیدا کنند، بلکه صفحات معتبری نیز مخصوص برند ایشان با کمک محتوای مخاطبین وفادارشان، در وب و گوگل ایجاد به دست آورند. با توجه به جایگاه و اعتبار خوب پادپُرس در نزد موتورهای جستجو، این صفحات در آینده نیز در دسترس سایر افرادی که به دنبال محصولات و خدمات مشابه می‌گردند خواهد بود.

نرم‌افزارها

هیچ محصولی سریع‌تر از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها تغییر نمی‌کند! شرکت‌های نرم‌افزاری و یا پلت‌فرم‌ها هر لحظه در حال بهبود محصول و تجربه‌ی کاربری آن هستند، باگ‌ها و مشکلات نرم‌افزاری را برطرف می‌کنند و امنیت محصول را ارتقا می‌دهند. خیلی از این بهبودها بدون جمع‌سپاری ممکن نیست.

مثال آشنای آن وقتی است که مخاطبان مشکلاتی که در پادپُرس به آن برمیخورند را در قالب باگ مطرح میکنند تا تیم برای رفع آن بکوشد. با این کار، هر کسی آن کاری که ازش برمی‌آید را به خوبی انجام می‌دهد.

نرم‌افزارهای اپن‌سورس یا متن‌باز هم یکی از بهترین و موفق‌ترین نمونه‌های جمع‌سپاری در حوزه‌ی نرم‌افزار هستند، در چنین مواقعی منبع اصلی کد در دسترس جامعه است و جامعه می‌تواند به راحتی برای طراحی افزونه‌های جدید برای نرم‌افزار فعالیت کند و در نتیجه باعث ارتقای کد اصلی شود.

بسترهایی مثل دیجی‌کالا، در صورت هوشمندی به خوبی می‌توانند از نوآوری باز برای بهبود خدمات خود و بازگشت به اعتبار سابق کمک بگیرند.

غذا و نوشیدنی

جمع‌سپاری یک سرمایه‌ی ارزشمند برای صنایع غذایی و نوشیدنی است. خیلی از تولید‌کننده‌های جهانی این صنایع ایده‌ی محصولات بعدی را در قالب کمپین‌های نوآوری باز به جمع میسپارند و به کمک ایشان طعم‌ها و محصولات جدیدی را روانه‌ی بازار می‌کنند.

به عنوان مثال، کمپین جمع‌سپاری برند Lays برای پیدا کردن طعم جدید چبیس، نه تنها ایده‌های خوبی در اختیار ایشون قرار داد بلکه با مسابقه‌ی رای‌گیری که برای این ایده‌ها گذاشت، مطمئن شد محصولی را تولید میکند که مردم خواهان آن هستند.

نوآوری باز به خوبی می‌تواند در انتخاب محصول مطلوب بازار، به شرکت‌هایی مثل کاله که در تولید و بازاریابی طعم‌های جدید جز شرکت‌های پیشرو هستند، کمک کند.

چنین چیزی در سمت رستوران‌ها و کافه‌ها هم در قالب نظر مشتریان وجود دارد. این فضاها با صرف زمان محدودی می‌تونند منو و خدمات مطلوب و بلندمدتی برای مشتریان خود ایجاد کنند.

صنعت مد و زیبایی

در صنعت مد ترند به سرعت در حال تغییر است. برای این صنعت، جمع‌سپاری و استفاده از خرد جمعی راه خوبی برای به روز ماندن است. به کمک نوآوری باز شرکت‌های حوزه‌ی زیبایی می‌توانند ترندهای موجود را بهتر دنبال کنند و یا خودشان یک ترند ایجاد کنند.

صنعت بازی

ورشکستگی اخیر «Toys ‘R’ Us» نشان میدهد که صنعت اسباب‌بازی چقدر شکننده است. با حضور بازی‌های دیجیتال و گوشی‌های هوشمند، اسباب‌بازی‌ها و وسایل سرگرمی رقابتی بزرگتر از قبل را تجربه‌ می‌کنند. جمع‌سپاری و نوآوری باز به تولیدکننده‌های اسباب‌بازی کمک می‌کند اسباب‌بازی مطلوب مخاطبین را کشف کنند.

یکی از موفق‌ترین نمونه‌های نوآوری باز در حوزه‌ي اسباب‌بازی، جمع‌سپاری در لگو است. این شرکت پیشرو در حوزه‌ی تولید اسباب‌بازی‌های خلاقانه، به طراحان از همه‌جای دنیا اجازه می‌دهد که برای ایده‌ی ست بعدی لگو،‌ همفکری کنند و ایده‌هایشان را ارسال کنند.

یا مثلا شرکت عروسک‌های باربی به طرفداران خود اجازه می‌دهد شغل عروسک باربی بعدی را تعیین کنند.

سفر و حمل و نقل

برای شرکت‌های در حوزه حمل و نقل، راحتی مخاطبین یکی از مهم‌ترین موضوعات است و این همان نقطه‌ای است که جمع‌سپاری و نوآوری باز می‌تواند نقش بازی کند.

هر سال مدل‌های جدیدی از ماشین از خط تولید کارخانه‌ها خارج می‌شود، و ایشان می‌توانند برای ایده‌هایی جهت تولید ماشین‌های جدید و یا بهبود در محصول موجود بگیرند. امکاناتی مثل تماس هندزفری از نیاز مشتری سر برآوردند.

همین طور خطوط هواپیمایی و سایر خدمات مسافرتی که مایل به خوشحال کردن مسافران هستند، می‌توانند از کمپین‌های نوآوری باز برای ایجاد اشتیاق در جمع مخاطبانشان بهره ببرند، مشابه کمپین خطوط هوایی آمریکا.

تیم‌های ورزشی

تیم‌های ورزشی هم مانند خیلی از سازمان‌ها نیاز به ارتباط قوی با مخاطبانشان دارند، طوری که از حمایت ایشان به خوبی بهره ببرند.

مثلا خیلی وقت‌ها تیم‌ها برای لوگو و یا طراحی لباس خود از ایده‌های جمع کمک می‌گیرند و یا امکانات و مکانی که یک استادیوم می‌تواند داشته باشد.

راستی که باشگاه‌های ورزشی ما به کمک جمع‌سپاری می‌توانند از حالت زیان‌ده و وابسته به دولت خارج شوند و با کمک حامیان خود به ارزش‌آفرینی و درآمدزایی برای تیم‌های ورزشی بپردازند.

استفاده از جمع‌سپاری در سایر صنایع پر دینامیک

هر صنعت دیگری نیز علاوه بر صنایع لیست شده در بالا، می‌تواند از نوآوری باز و جمع سپاری برای بهبود محصول یا خدمات خود بهره ببرد. چرا که هر کمپین معادل ایجاد کشش در بازار و یا اندازه‌گیری و تست این کشش است و با کمک آن شرکت‌ها از نیازهای واقعی مشتریان آگاه می‌شوند.


جمع‌سپاری روش خوبی برای پیدا کردن محصولی است که مردم میخواهند،‌ برای مطالعه‌ی بیشتر می‌توانید مقالات زیر را مطالعه‌ کنید:

منبع: وبلاگ سایت کاردیکس

https://blog.chaordix.com

5 پسندیده