چگونه یک مقاله خوب پیدا کنیم؟

جستجو و پیدا کردن مقالات پژوهشی معتبر یه هنر و یه مهارته. اصلا شروع هر تحقیق علمی پژوهشی، با مطالعه‌ی موارد مناسب و پژوهش‌های مربوط انجام شده هست. و اگه کسی نتونه پایگاه‌های علمی رو به درستی بگرده، نمیتونه کار پژوهشی خوبی انجام بده.

چطور میتونیم در زمان کمتری، مراجع مناسب برای کار پژوهشی و تحقیقات خودمون رو پیدا کنیم؟ کدوم منابع رو معمولا میگردین؟ و به چه منابعی زودتر اعتماد میکنین؟

دنباله‌ی موضوع چه طور یک مقاله ی خوب بنویسم؟

4 پسندیده

از تجربه کار پژوهشی خودم بخوام بگم،

  • من معمولا سعی میکنم کلمات کلیدی مناسب کار خودم رو پیدا کنم. این بسیار اهمیت داره و میتونه در وقت و انرژی صرفه‌جوئی کنه. برای این کار، راه ساده اینه که به مقالات مرتبط با کار نگاه کنید (البته حالت دور پیدا میکنه ولی فرض میکنم حداقل یکی دو تا مقاله مرتبط دم دست دارید). توی اکثر مقالات کلمات کلیدی وجود داره و از همونها میشه استفاده کرد.

  • معمولا الان گوگل اسکولار جستجو در تمام منابع رو انجام میده. خاصیت مفید گوگل اسکولار اینه که برحسب میزان ارجاع (و بالتبع اهمیت کار) نتایج رو نشون میده و این کمک میکنه که به راحتی منابع معتبر رو به دست بیارید.
    البته تنظمیات دیگه‌ای هم وجود داره که میشه برحسب تاریخ چاپ مقاله هم نتایج رو مرتب کرد، این تنظیم کمک میکنه که از به روزترین کارهای انجام شده و مرتبط با فعالیت خودتون اطلاع داشته باشید و حتی الامکان کار پژوهشی تکراری (و در نتیجه غیرقابل چاپ) انجام ندید.

  • اعتبار مقاله هم از میزان ارجاع قابل سنجشه (به نوعی اعتماد به خرد جمعی پژوهشگران)، هم اعتبار مجله‌ای که چاپ شده از طریق ضریب تاثیر. از این طریق تعدادی مقالات معتبر و مرتبط با کار به دست میاد.

  • هنوز منابعی که به دست میارید ممکنه بسیار زیاد باشه، اگر که دنبال کار پژوهشی هستید خوندن منابع به طور کامل شما رو از مسیرتون منحرف میکنه (مقالات خیلی خوب ارزشهای خودشون رو دارن ولی وسوسه خوندن همه مقالات خوب میتونه کار پژوهشی شما رو کامل تعطیل کنه). نکته مهم اینه که مقالات علمی خلاصه و نتیجه‌گیری دارن. فلسفه‌ی خلاصه و نتیجه‌گیری برای همین مواقعه که یه نفر بتونه با خوندن متن کوتاهی در مورد بنیان کار و نتایج به دست آمده، تشخیص بده که مقاله به دردش میخوره یا نه. به سرعت نگاهی به خلاصه و نتیجه‌گیری مقالات بندازید و هم از دست اول بودن کار خودتون مطمئن بشید هم کارهای نزدیک به کار خودتون رو انتخاب کنید.

4 پسندیده

من از https://elmnet.ir و https://www.noormags.ir استفاده میکردم.

برای دریافت مقالات علم نت میتونید از ارجاعی که به سایر پایگاه میده استفاده کنید.معرفی کلیدواژه های مناسب و کتاب های مرتبط، خدمت باارزش دیگه ای از این پایگاهه. ویژگی خوب نورمگز، جستجو پیشرفته است مضافاً به اینکه از همون جا میتونین مقاله ها رو دریافت کنید. البته نورمگز فعلا مختص به علوم انسانیه!!!

2 پسندیده

توی برنامه‌ی به‌ روز با اپلیکیشن Researcher آشنا شدم که یه بانک کامل از مقاله‌های معتبر توی موضوعات مختلفه
اینم یه اسکرین شات از سابجکت‌هایی که داره

2 پسندیده

اینم یه وبسایت دیگه. همین الان پیداش کردم
پایگاهی برای دسترسی رایگان به بیش از ۱۴ میلیون مقاله علمی معتبر

1 پسندیده

ممنون :+1: کاش این جور وقتا که مقاله ای رو خوندین خلاصه یا اصل ماجرا رو معرفی کنین و در نهایت مقاله (در این حالت زومیت) رو به عنوان مرجع این معرفی بذارین. یه دقیقه س زومیت رو کلیک کردم هنوز باز نشده :sleeping:

1 پسندیده

بخاطر این لینک دادم به زومیت تا دوستان توضیحات رو بخونن
ایده‌ی خوبی دادین مرسی👌

در کلیت از گوگل اسکالر استفاده میکنم. خب توی حوزه تخصصی معمولا یکسری ژورنال های معروف وجود دارند که ترجیح با آنهاست. بعلاوه تعداد ارجاع هم اهمیت داره و اگر یک مقاله مرتبط پیدا کنم، مقالاتی که اون رو هم ارجاع دادند نگاه میکنم.

3 پسندیده

در تایید کامنت @Pourya_Darnihamedani اگه از گوگل اسکالر استفاده کنین, هر چیزی که درش سرچ میکنین بصورت مقاله براتون به نمایش در میاد
Scholar.google.com

2 پسندیده

من معمولا موضوع رو داخل scopus سرچ میکنم اینجوری می تونم کلیدواژه های مرتبط رو پیدا کنم بعد تمام کلیدواژه ها رو نگاه می کنم و اونایی که به نظرم بیشتر از همه به کارم میاد (اغلب اون چندتای اول نزدیکترین کلید واژه ها هستن ولی الزامی نیست!) رو داخل google scholar سرچ میکنم. البته این برای زمانی هست که بخوام سریع و سرسری یه سرچ کنم اما اگه بخوام کار رو عمیقتر انجام بدم از روش علم سنجی استفاده می کنم که بهم کمک میکنه کسایی که بیشتر کار کردن روی موضوع، این که این موضوع چه شاخه هایی داره و… رو بتونم به ببینم.

2 پسندیده