آموزش و پرورش -- دوران نوجوانی و جوانی

در مبحث قبل، به آموزش‌های مورد نیاز تا قبل سن مدرسه پرداختیم. در ادامه‌ به آموزش‌های مورد نیاز برای تکامل یک انسان از خردسالی به انسان کامل می‌پردازیم.

چه آموزش هایی جزو ملزومات آموزشی برای تکامل یک خردسال به یک انسان کامل (complete human) است؟

۵. آموزش جنسی در دوران بلوغ

یکی از دوره هایی که در تربیت فردی هر شخص تاثیر بسزایی دارد دوران بلوغ است.

  • آگاهی جنسی،
  • ارتباط،
  • هدف یابی،
  • وظایف در زندگی[1]،
  • کنترل ها،
  • نیازها،
  • خطرات
  • و …

از مواردی هستند که در این دوره می توانند هویت فردی و اجتماعی نوجوانِ در آستانه دوران بلوغ را به شدت تحت تاثیر قرار دهند.

:bomb: توجه کنید این آموزش ها صرفا شامل خانواده و یا صرفا شامل مدرسه نمی شود و جامعه، رسانه و افکار عمومی نقش بسیار مهمی در این قسمت ایفا می کنند.

خانواده و مدرسه آموزش‌دهنده بخش‌های آگاهی جنسی، ارتباط، هدف‌یابی، نیازها و کنترل‌ها هستند و جامعه نمایش‌دهنده این موضوعات است. قرار است زمانی که نوجوان جامعه را نگاه می‌کند و با مغایراتی با آنچه که آموزش دیده برمی‌خورد، بتواند با انتخاب شخصی خود مسیری که می خواهد را انتخاب کند. هر چه جامعه سالم‌تر باشد، قطعا تاثیرگذاری بهتری بر روی دوران بلوغ یک نوجوان خواهد گذاشت.

از طرفی رسانه، موظف به آگاهی رسانی در زمینه مخاطراتی است که ممکن است برای هر نوجوانی پیش بیاید و اگر این آگاهی‌رسانی جامع باشد و سطح جامعه را در بربگیرد باعث می شود که اگر روزی برای نوجوانی اتفاقی ناگوار[2] پیش آمد، از بازگو کردن آن احساس شرم نکند و به راحتی حق از بین رفته خود را بازخواسته و فرد خاطی نیز شناسایی شده و خطر از جامعه دور شود. در این مبحث راحت بودن نوجوان با خانواده خود بسیار حائز اهمیت است.

5-1. آموزش پسران

دوره بلوغ پسران مراحلی را دنبال می‌کند و برای هر کودک می تواند زودتر یا دیرتر از دیگران اتفاق بیفتد.

پیشنهاد می‌شود برای پسران خود از سنین 10-11 سالگی این آموزش‌ها را شروع کنید. مطمئن باشید خود پسر زودتر از شما چیزهایی را کشف کرده و اگر ارتباط نزدیکی با شما به عنوان پدر یا مادرش داشته باشد، حتما خودش زودتر به شما می‌گوید. البته اگر نگفت به این معنی است که فرزند شما دارای شخصیت خود ساخته‌تری نسبت به سایرین است و این در آینده او را به شخصیتی مستقل و درونگرا تبدیل خواهد کرد. دوران بلوغ برای پسران می تواند تا 18 سالگی نیز به طول بینجامد، اما در دهه‌های اخیر، اکثر پسرها بلوغ زودرس‌تری نسبت به دهه‌های پیشین را تجربه کرده‌اند.

5-2. آموزش دختران

دوران بلوغ، دورانی بسیار پرتلاطم و شروع دوره ای جدید، بعضا تبعیض گرایانه[3] و پر از مخاطرات[4] و در عین حال با پتانسیل بسیار بالا برای رشد فکری یک دختر به عنوان یک زن و هدف‌یابی و انگیزه‌نگری است.

به دلیل حساس‌تر بودن روحیه دخترها، پیشنهاد می شود دختران خود را به صورت مرحله به مرحله با موضوعات آشنا کنید: در ابتدا تغییرات فیزیکی، روانی، و پریود را به آنها توضیح داده و سعی کنید آنها را نسبت به آینده آگاه‌تر و امیدوارتر کنید. به نظر شخصی من دختران زمانی که متوجه می شوند به مدت چندین سال پریود برای آنها اتفاق می افتد و ذهن آنها از پیش از آن برای این تغییر فیزیولوژی بدن آماده نشده است، دوره نقاهت به مراتب سخت‌تری را از دخترانی که با دانش به موضوع و آینده نگری و بینش صحیح وارد این برهه زمانی شده اند، تجربه می کنند.

از مهم ترین نکاتی که در مسائل آموزشی در خانواده میتوان به آن اشاره کرد مشارکت همزمان پدر و مادر در این بحث است.

نکات در این مبحث بصورت کلی گفته شد، دوران بلوغ ریزه‌کاری های آموزشی بسیار زیادی را می‌طلبد که خود موضوعی طولانی و بحثی کامل نیاز دارد.

۶. آموزش درخواستی

اسم این موضوع را خودم انتخاب کرده‌ام و دلیل آن این است که فرزندان با گذشتن از دوره کودکی و ورود به دوره نوجوانی و جوانی کم کم به استقلال مالی‌، تشکیل خانواده، برقراری ارتباط با جامعه، آینده، اهداف و خواسته‌هایشان فکر می‌کنند. از آنجایی که شخصیت افراد با هم متفاوت است، پس گرایش‌های متفاوتی نیز پیدا می کنند. این گرایشات نیاز به تغذیه صحیح دارد تا خود نوجوان میان هزاران انتخاب موجود برای آینده، زندگی خود را دیده و پیدا کند و به قول معروف از “از شاخه ای به شاخه دیگر پریدنِ بی جا[5]!” بپرهیزد.

در صورتی که فرزند شما تا این سن به درستی نه تربیت، بلکه راهنمایی شده باشد، حتما از شما درخواست هایی برای دوره های آموزشی یا ورزشی یا هنری یا فعالیت های دیگر خواهد داشت.

همراهی و همفکری درست و بدون تعصب فکری و پشتیبانی از فرزندتان حتی وقتی نظر شما مخالف کاریست که به آن مشغول است، می تواند همواره شما را بهترین پدر و مادر دنیا لقب دهد و ارتباط فرزندتان با شما را بسیار صمیمی و گرم نگاه دارد.

چقدر که این انسان ها به آموزش نیاز دارند :sweat_smile:


چه آموزش‌هایی جزو ملزومات آموزشی در دنیای آینده است؟

آینده، دنیای بسیار عجیبی به نظر می رسد. مردم آتش مصنوعی خواهند داشت که شب را همانند روز برای آنها روشن می کند و ابزارهایی خواهند داشت که به وسیله آن بتوانند بدون اینکه در کنار هم باشند با هم صحبت کنند.

index

اینها می تواند صحبت‌های یک انسان در 100 سال پیش باشد.

واقعا عجیب است. لامپ برای ما تبدیل به یکی از تکنولوژی‌های اولیه شده و دیگر آنچنان خاص و یونیک نیست و نور در شب برای مردم عادی شده و اگر برق برود تازه شاکی هم می شوند! در صورتی که در سال‌های دور افراد حتی با مصرف سنگین‌ترین مواد مخدرِ آن دوره توهم لامپ را هم نمی‌توانستند بزنند!

ما هم نسبت به 100 سال آینده در همین وضعیت هستیم. همانطور که طی مدت 20 سال، تکنولوژی کره زمین را در برگرفت و تغییری اساسی در سبک و سطح زندگی مردم صورت داد، در آینده محصولات، کالاها و ناشناخته‌هایی وجود دارند که تغییراتی بنیادین در سبک زندگی بشر ایجاد خواهند کرد. حمل و نقل هوایی؟ جابجایی در مکان؟[6] روبات های خدمت رسان؟ چقدر پیچیده! و اما جالب.

حال ما باید بدانیم که فرزندانمان برای زندگی و شکل دادن به این آینده چقدر آماده هستند. زیرا همین فرزندان ما هستند که فرزندانی را تربیت خواهند کرد که 100 سال دیگر دنیا را تغییر خواهند داد! چه بسا ما خود فرزندانی هستیم تربیت شده تا تغییری را ایجاد کنیم که نیاکانمان در 100 سال پیش فرض می کردند.

۷. آموزش‌های مورد نیاز برای آينده

هدف یابی، جهان بینی، تکامل، میل به بقا و … مواردی هستند که می توانند کودکان ما را به سمت آینده و نه گذشته سوق دهند و در آنها تمایل به پیشرفت و شکوفایی را بیشتر کنند. اعتماد به نفس، پشتیبانی والدین، نترسیدن از شکست، تمایل بی انتها به رشد و شکوفایی، اعتقاد به آینده و بقا همگی از مواردی هستند که به موفقیت کودک و در نتیجه بالا رفتن رفاه زندگیش در دوران آینده زندگی به او کمک می کنند.

به دلیل بالاتر رفتن جمعیت انسان تا سال‌های آینده قطعا دانش در زمینه زبان انگلیسی به عنوان یک زبان بین المللی، بسیار تاثیرگذار خواهد بود و در صورت تبدیل کشورها به دهکده جهانی[7] یکی از ارکان اصلی آموزشیِ هر جامعه ای خواهد بود[8].

  • برقراری ارتباط،
  • روان‌ریخت‌شناسی،
  • همکاری تیمی،
  • هدف گرایی،
  • و نجوم

می توانند در آینده از اهمیت بالاتری نسبت به زمان حال برخوردار باشند.


خب خب خب بررسی نظرات دوستان

موضوع بسیار مهمی رو بهش اشاره کردید. بسته به هر منطقه جغرافیایی قطعا یک بهترین حالت برای هر منطقه وجود خواهد داشت و نمیتونیم بگیم همه دنیا مثلا از 7 سالگی برن مدرسه جواب می گیرن و هر منطقه ای باید به صورت داخلی این موضوع رو بررسی کنه. از طرفی سن و سال امتحان هم بسیار مهمه و در کشور های پیشرفته در سنین بالای 10 سال این اتفاق می افته و دلایل بسیاری هم داره این قضیه.

مقاله هایی هم که معرفی کردید مطالعه کردم و مفید بود ممنونم از شما.

:reminder_ribbon: ممنونم از وقتی که برای مطالعه این موضوع صرف کردید، امیدوارم که مفید واقع شده باشه. مطالبی که در ادامه بررسی خواهیم کرد:

آموزش در کشور های پیشرفته و مدرسه خانه دوم.


  1. به عنوان یک نوجوان، جوان و حتی اشاراتی به وظایف یک همسر و والد نیز می تواند به جا باشد؛ زیرا همسر و مادر/پدری بهتر بودن می تواند تبدیل به هدفی شده و در آینده به پایدار بودن زندگی آن کودک کمک بسزایی کند. ↩︎

  2. دعوا، زورگیری، تجاوز ، آزار و … ↩︎

  3. بستگی به سطح فرهنگی جامعه دارد. ↩︎

  4. حداقل در میهن عزیزمان ایران! ↩︎

  5. از شاخه ای به شاخه دیگر پریدن هم در جای خود به جا و صحیح است. ↩︎

  6. یا teleport ↩︎

  7. حالا حالاها بعید است! ↩︎

  8. الان هم هست ولی نه به اهمیت آینده . ↩︎

5 پسندیده

این یعنی چی؟ …

3 پسندیده

پیشنهاد میکنم اگه این موضوع براتون جالب هست این مقاله رو هم بخونید
زندگی انسان ها در 2050

1 پسندیده