آیا زمان تحول ایجاد میکند یا اینکه تحولات زمان می آفرینند؟

آیا تا به حال به این اندیشیده اید که زمان باعث تحول میشود یا تحول زمان خلق میکند، چون متحولات فقط با زمان قرین اند، نه غیر متحولات، من فکر میکنم چیزی که در او تحولی نیست در حقیقت در قید زمان نیست، چون زمان در متحولات جاری است، شما چی فکر میکنید؟

6 پسندیده

اتفاقا همین دیشب من یه سوال راجع به ماهیت زمان اینجا عنوان کردم که همین سوال رو از دید فیزیک برسی میکرد منتها این که شما فلسفی بهش نگاه کردینبه نظرم خیلی جالبه و ازونجایی که چند هفته اخیر اوقات بیکاری رو صرف مطالعه راجع به زمان و ماهیتش میکردم نظرم رو میگم .

شاید قابل قبول ترین تعریف فلسفی از زمان این باشه که "زمان عنصری هست که باعث تغییر میشه " و ما نمیتونیم بگیم که " تغییرات هستند که به زمان معنی میدن " پس خیلی خلاصه جواب سوال شما از دید من اینه که

زمان باعث تحول میشود

.

دلایل خودم رو برای جوابم اینجا به شما میگم :

  1. قانون دوم ترمودینامیک به زبان ساده به ما میگه که در گذر زمان همواره میزان بی نظمی یک سیستم افزایش پیدا میکنه یعنی شرط لازم برای این که یک تغییر اتفاق بیوفته اینه که زمان در حال گذر باشه .

  2. تنها 2 چیز در جهان هستی وجود دارن که در قید زمان نیستن و با گذر زمان هیچ تغییری در اون ها به وجود نمیاد . یکی سرعت نور هست و یکی هم ثابت گرانش یک سیاهچاله و طبق قوانین نسبیت عام در هر 2 این حالت ها به نسبت زمان اینقدر کند میشه که عملا صفر میشه از دید ما و گذر زمانی وجود نداره و دقیقا بخاطر همین این دوتا پدیده در قید زمان نیستن . چون هیچ زمانی برای اونها سپری نمیشه از دید ما که بتونن تغییری داشته باشن .

  3. سومین دلیل من هم باز برمیگرده به قوانین نسبیت عام . طبق این قوانین زمان به نسبت سرعت و نیروی جاذبه میتونه کند تر سپری بشه . در نتیجه زمان حال یه آدم فضایی که در مجاورت یک سیاهچاله هست ممکنه زمان آینده من باشه . یعنی اون آدم فضایی وقتی داره به من نگاه میکنه بتونه نوه های منو و تمام اتفاقاتی که براشون میوفته رو ببینه و برعکس زمان حال من میتونه زمان گذشته اون آدم فضایی باشه و من وقتی به اون آدم فضایی نگاه میکنم نوزاد بودن اون رو ببینم و این دیدگاه مارو به این درک میرسونه که زمان همواره ثابت هست و هیچ فرقی بین گذشته . حال و آینده وجود نداره پس این تحولات هستن که خودشون رو به قسمت های ثابتی از زمان میچسبونن و خودشون نمیتونن باعث به وجود اومدن زمان بشن .

4 پسندیده

من فکر میکنم اگر اتفاقی بیافتد که تمام محتولات و متغیرات از تحول و تغیر باز ایستند دیگر آنموقع زمان معنی نخواهد داشت، فرض کنیم که قطعاً هیچ متحولی نباشد زمان چی چیزی را تغیر خواهد داد ؟ در چی چیزی جاری خواهد شد؟ البته از نظر من هنوز هم این متحولات هستند که زمان خلق میکنند و فکر میکنم این یک نوع دگر اندیشی باشد شما هم میتوانید درین دگر اندیشی همراهمان باشید و درین مورد اندیشه و تفکر نو کنید.

2 پسندیده

تغییر و تحول بر بستر زمان نمود می یابد

2 پسندیده

من مطمئن هستم که همه این را قبول دارید که اگر انسان بتواند به سرعت نور حرکت کند میتواند در زمان سفر کند یعنی آینده را ببیند، و این را هم قبول دارید که حرکت خود تحول است، پس ازینجا نتیجه میگریم که تحول زمان می آفریند. “دیدگاه من”

1 پسندیده

درسته اما برای سفر در زمان یه راه دیگه هم هست که ترجیح میدم واردش نشم چون خطرناکه موضوعش

اگه چزی وجود نداشته باشه پس زمان چطور میتونه باعث تغییر و تحولات بشه؟!

زمان قبل از آفرینش همواره وجود داشته و این تغییرات ماده هست که به زمان فراز و نشیب و ماهیت میده، چون اگر چیزی وجود نداشته باشه بنابراین درکی هم از زمان وجود ندارع.

قبل از آفرینش جهان همواره زمان وجود داشته :slight_smile: