آیا موافق روشنگری درباره گرایش های جنسی در جامعه هستید؟

این روزها که خبر ازدواج دو پسر هم جنس گرای ایرانی در شبکه های اجتماعی دست به دست می چرخه مسئله ای ذهنم رو مشغول کرده. گروهی از اخبار و پست ها در شبکه های کاملا این موضوع رو مسخره کرده بودند و با خوندن کامنت افراد در زیر این پست ها متوجه شدم که مردم هنوز توانایی پذیرش گرایش های جنسی مختلف رو ندارند. ما مردمی هستیم که آموزش ندیدیم! بیشتر ما فکر می کنیم گرایش های جنسی متفاوت یک مشکل و اختلاله که باید درمان بشه و انسان سالم تنها و تنها طبق تعاریف عرف وجود دارند. به این شکل زندگی برای افراد با گرایش های جنسی متفاوت و یا جنسیت های مختلف رو در جامعه نمی پذیریم و زندگی رو برای این افراد بسیار سخت می کنیم

%D8%AF%DA%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%86%D8%B3%DB%8C

تا زمانی که نخوایم نسل های بعد رو آموزش بدیم و افراد رو برای پذیرش گرایش های متفاوت جنسی آماده کنیم همچنان این گرایش ها در زیر لایه ای از جامعه باقی خواهد ماند و گروه بزرگی از جوانان و نوجوانانمون دچار آسیب های روانی و جسمی و جنسی خواهند شد که ممکنه باعث جلوگیری از رشد و پیشرفت اون ها بشه. چون در جامعه ما معمولا این انسان ها برچسب خواهند خورد و مرتبا به اون ها تلقین میشه که دارای اختلال روانی و جنسی هستند و اگر خودشون اهل مطالعه و شناخت نباشند از حق یک زندگی طبیعی محروم خواهند شد.

از طرفی عده ای معتقدند که روشنگری در خصوص این نوع مسائل سبب گرایش افراد به اون میشه که خب از دیدگاه علم این مسئله رد شده است. کسی که جزو خانواده LGBT باشه نه تنها از لحاظ روانی بلکه از لحاظ ژنتیک و جسمی نیز متفاوت است و روشنگری در این زمینه به شناخت انسان ها درباره خودشون و ادامه راحت زندگی کمک شایانی می کنه. نظر شما در این خصوص چیه؟


برای مشارکت تو این بحث فقط ۴۸ ساعت بعد از آخرین پاسخ فرصت دارین.

کاربرهای معتبر، که نشان پادپُرسی رو دارن، می‌تونن تو این گفتگو شرکت کنن.

شرایط مشارکت رو میتونین اینجا مطالعه کنین.

9 پسندیده

من قبلا نظرم و گفتم ولی جامعه هم حمایت نکنه اشکال نداره ، فعلا برای قدم اول خانواده ها حمایت کنند کافیه.

فکر کنم سه نسل بعدی خیلی بهتر این قضیه و قبول می کنند ، به نظر من زندگی برای این اشخاص تو شهرهای بزرگ در کنار خانواده های فهمیده خیلی راحتر از زندگی در شهرهای کوچیکه

حالا صحبت کردن در مورد این مسئله یک بحثه در عمل یک بحث دیگه ، من خودم میگم مشکلی ندارم ، ولی فردا بچه ام گفت بابا من همجنس گرا هستم با اوج روشنفکری میگم : بابا بلند شو بریم پاسپورت بگیریم دلم هوای مهاجرت تا آخر عمر کرده.

7 پسندیده

من به دلایلی خیر. من فکر نمیکنم فضایی در جامعه وجود داشته باشه که بتونه این روند رو تحمل کنه!!

دلیل من بیشتر مدیریتی هست تا اینکه موافق یا مخالف این داستان باشم. در فضای آشفته امروز، شما بسیار بعیده که بتونین با این حرکت، نکته مثبتی به زندگی افراد اضافه کنین! صرفا اهرمی به دست مخالفین میدین تا بهره‌برداری سیاسی از این کار انجام بدن. یادمون باشه که خیلی از نقاط دنیای مدرن، هنوز با این مسئله کنار نیومدن و این مسئله پیچیدگی اجتماعی بالایی داره. این معنی خاصی داره: بهتره به صورتی برخورد کنین که در اثر اینکار افراد جوگیر نشن و قربانی خشونت ناشی از واکنش اجتماعی بشن!

در تاریخ سی سال گذشته در ایران، تعجیل در تحولات اجتماعی، هزینه‌های عظیمی روی دست مملکت و نسلهای مختلف گذاشته. تحولی که صرفا بخواد همه چیز رو از بیخ و بن عوض کنه، به هر بهانه‌ای باشه، خطرات شدیدی با خودش داره: اول اینکه واکنش شدیدی از طرف مخالفین برانگیخته میشه، دوم اینکه فرصت انطباق جامعه با طرز فکر رو بهشون نمیده و در نتیجه صرفا به عنوان یه نکته پذیرفته شده در شرایط اجبار باقی میمونه!!

به عقاید امروز آدمها نگاه نکنین، ترسهای بزرگتر افراد رو محتاط میکنه. وقتی این ترسها کنار رفت، ماهیت واقعی شخصیت و فرهنگ خودش رو نشون میده!! من براساس مشاهده‌ای که از اطرافم و قشر روشنفکر دارم، تفاوتی بین طرز فکر اونها با صدسال گذشته نمی‌بینم. دلیل هم خیلی واضحه: تفاوت در اثر رشد و تحول مثبت ایجاد میشه نه در اثر فشارهای بزرگ و تن دادن به همراهی اجباری. در این سالها، رنگ کلمات عوض شده ولی پایه تفکر همونی هست که قبلا هم بوده.

11 پسندیده

منم دقیقا به همین دلیل موافق روشنگری نیستم. هنوز قشر روشنفکر ایران هم با این مساله کنار نیومده، چطور میشه انتظار داشت روشنگری در این موضوعات با پذیرش عمومی جامعه رو به رو بشه.

از نظر من برای اینکه تحولی در جامعه شکل بگیره در مرحله ی اول باید روشنفکران و صاحب نظران یه کشور موضعشون رو در اون مورد مشخص کنند و بعد از اون بستر جامعه رو کم کم آماده ی پذیرش کرد.

در جامعه ی فعلی ما حتی یه روانشناس که توی حوزه ی سکسولوژی کار میکنه به خاطر باورهای فرهنگی و مذهبی و … صرفا به خاطر تخصصش با این گروه از افراد سر و کار پیدا میکنه وگرنه بعید هست که توی زندگی شخصیش نگاه مثبتی به این افراد داشته باشه.

7 پسندیده

من موافق هستم ، اصولا اعتقاد داشتن چیز خوبی نیست ، امروزه هر کسی بگه من اعتقاد دارم یعنی من بدون دلیل و استدلال چیزی و قبول دارم ، انسانی هم که تهی از استدالال باشه سرشار از استبداد هست.
امروزه ما دیگه نباید بگیم اعتقاد داریم باید بگیم می دونیم یعنی بهش رسیدیدم و تحقیق کردیم. دانستن کلید رهایی ما از مشکلاتمون هست نه اعتقاد.

امروزه دیگه نباید بگیم i believe باید بگیم i know

5 پسندیده

من همیشه به نظراتی که با قطعیت تمام بیان می‌شوند تردید دارم. چه بسا که استدلالی پشت این نظرات نباشد.

یک فرض نادرست در این گزاره وجود دارد. شما فرض کرده‌اید که همه افراد به یک دین باور دارند. این فرض از اساس نادرست است چرا که افراد زیادی در ایران و جهان هستند که به هیچ چیزی باور ندارند. آیا می‌خواهید با این افراد از حدیث سخن بگویید؟

ای کاش از مطالعات خودتان هم بنویسید.

کاملا موافقم. حتی در غرب هم صحبت کردن درباره این موضوعات ساده نیست.

به نظرم ما هنوز موضوعات ساده‌تری را هم نتوانسته‌ایم آموزش دهیم به گونه‌ای که بعضی از افراد در سنین ۱۵-۱۸ سالگی درباره تولید مثل می‌خوانند (فقط در رشته تجربی). با این حد از روشنگری موافق نیستم چرا که جامعه آن را پس می‌زند.

9 پسندیده

3 پاسخ به موضوع مربوط به خودش منتقل شد: نقض آشکار آزادی بیان در پادپرس

نظرات شخصی

خیر، اطلاع رسانی در این موارد رو به هیچ وجه مناسب نمیبینم و بنظرم جامعه نباید به سمتی پیش بره که همجنسگرایی درش یک میل جنسی طبیعی قلمداد بشه.
انسان حیوان ناطق است. حالا ناطق رو میشه به متفکر یا هرچیز دیگه تغییر داد. تاحالا دیدین دوتا کفتار نر باهم حال کنن؟ گربه چی؟ که چی؟ هدف از اینکار آیا غیر از تولید مثل و رفع نیاز های جنسیه؟

آسان گیری در برخی موارد باعث میشه به آسانی اساس یک جامعه متزلزل بشه و همجنسگرایی دقیقا از این دست موارد هست.

بچه مدرسه ای ها علاقه دارن تا هرچه میدانند رو تجربه کنند، حالا شما روشنگری در مورد این مسئله رو در مدارس ایران فرض کنید… بچتون رو میفرستید به مدرسه پسرانه ای که در سال چهارمش قراره در مورد همجنسگرایی بهش آموزش هایی داده بشه؟ چقدر امکان انحراف در مسئولین چنین مدرسه ای بیشتر میشه؟ بچه ها از اصول و خطوط فکری افراد بالغ پیروی نمیکنند. گفته شما رو در خصوص عدم گرایش افراد با اطلاع رسانی اصلا قبول ندارم، چرا که این گفته تاثیرگذاری جامعه و انسان روی جامعه و انسان دیگه رو نقض میکنه و مشخصا یک نظریه باطل است. افراد بسرعت شکل افرادی میشن که باهاشون در ارتباطن، انسان از افراد، محیط، جامعه، طرح و رنگ و هرآنچه که میبیند، حس میکند و میشنود تاثیر می‌گیرد.

موضوع دیگه مسئله آمیزش مقعدی هست که با یک مطالعه گذرا متوجه مضرراتش میشید، حال بدانید که بخصوص همجنسگرایی در مردان صرفا از این طریق پیش میره. در مردانی که به این سمت میرن میل به تحمل یا تجربه دردهای نامعقول و ممتد یک ویژگی همه گیر محسوب میشه، این بخشی از همون اختلال روانیست که دوستان ازش صحبت میکنن و مورد حمله به اصطلاح روشنفکرانی قرار میگیرن که در یک جامعه مذهبی و در یک فضای باز بیان میکنن که بنظرم اعتقاد داشتن غلط است و جالبتر آنکه این مخالف قوانین پادپرس نیست و مورد حمایت واقع میشه.

در پاسخ به این دوستان آیا شما قانون انرژی، قضیه فضا زمان، پردازش کوانتومی، سیستم عامل، رشد و حیات رو هم دانسته و درک کرده اید یا صرفا قبول دارید که هست؟

پاسخ سوال طولانی و جای بحث بسیار داره که البته با شناخت نسبی کسب شده صرف وقت برای پیشبرد این بحث در فضای مشاهده شده رو بیهوده میدونم. ولی در زمان مناسب حتما به این پرسش برمیگردم.

6 پسندیده

این استدلال خوبی نیست. حیواناتی که تمایل به همجنس خودشون داشته باشن وجود دارن:

5 پسندیده

عماد من دیدم ، البته گاو نه کفتار ، حیوانات دیگه هم هست می تونی سرچ کنی ، پدیده ای هست که تو طبیعت وجود داره مثل جامعه انسانی.

مشکل حرف من نبود ، مشکل این هست که بعضی از دوستان خودشون و تو آینه حرف های من می بیند و از تصویری که می بینند خوششون نمیاد ، این نقض قوانین پادپرس نیست این نظر شخصی من با نهایت احترام هست.
من وقتی میگم اعتقاد داشتن خوب نیست خب نه توهینی کردم نه حرف خاصی زدم ، این نظر من بود شما از کنارش رد شید ، حرف من که حقیقت محض نیست.

بدون شک اگر بخوام می تونم برم کلی دلیل و مدرک برای اثبات اینها پیدا کنم چون افرادی تحقیق کردند و به این نتیجه رسیدند و من با این پیش زمینه فکری که کسانی بودند که به وسیله علم تجربی به این نتیجه رسیدند می تونم با اطمینان بگم میدونم که چنین چیزی هست چون تحقیق شده و اگر بخوام حرفم و ثابت کنم می تونم به اون تحقیقات استناد کنم.

3 پسندیده

من از یک طرف با یوسف موافقم که این بحث شاید الان زیاد مورد استقبال جامعه قرار نگیره و اتفاقا ازش سو استفاده بشه. همون طور که در بالا مقداری از گارد جامعه نسبت به این موارد را دیدیم. اما از طرف دیگه حس میکنم این مساله جزو مسائلی هست که به هیچ عنوان نمیشه آهسته آهسته و قدم به قدم واردش شد. چون که اصلا مرز آشکاری را در این مسائل نمی بینین.

وارد کردن مساله دین در این مورد کمی بی انصافیه. اصلا در نظر گرفتن یک فرض و شرط واحد برای همه بی انصافیه. این که بخوایم به زور افراد را در دایره ادیان الهی بگنجونیم که دیگه خیلی بی انصافیه. اصلا دلیل گاردی هم که نسبت به این موضوع وجود داره همین مورد هست. این که ما فکر میکنیم باید یک شرط (که کاملا به خود فرد ارتباط داره) برای همه الزامیش کنیم.

استدلالی که افراد درباره دین در این موضوع میارن از نظر من رد شده است. دین خیلی از موارد را به صورت فردی بیان کرده. ولی جالب این که خیلی از افراد اصرااااار دارند که احکام دین حالت اجتماعی داره. بخوام مثال بزنم میشه این جوری:

من در ورزشگاهم و فکر میکنم اگر بایستم بهتر بازی را میبینم.

حالا اگر همه افراد ورزشگاه بخوان این گزاره را رعایت کنند دیگه هیچ کس بازی را خوب نمیبینه.

احکام دین هم در بسیاری از موارد همین حالت را داره. برای خود فرد و با انتخاب خودشه و نه اجبار.

یکم کوتاه بیایم.

4 پسندیده

مسئله روشنگری نسبت به تفاوت‌های روانی و گاها ژنتیکی برخی افراد با اکثریت انسانها چیزی است که رفته رفته رخ میده. اما پیگیری مسئله در قالب یک سری حقوق مثل ازدواج همجنسگرایان رو رد میکنم چون این ایده در خود غرب یک بحث سیاسی است و جریانهای لیبرال خواهان انهدام سنتها ازش حمایت میکنند و در مقابل راست محافظه کار موافق حفظ سنتها باهاش مخالفت میکنند.

بنده هم مثل ترامپ ، بولسونارو ، دولت ایتالیا ، لهستان ، مجارستان ، روسیه و … با عقاید محافظه کاران و راست گرایان موافقم که باید این بحث سیاسی و ضدسنتی (حقوقی مثل حق ازدواج) از دستور کار جامعه خارج بشه. البته که هرکسی مجاز هرنوع گرایش جنسی را پیگیری کنه ولی دلیلی برای درگیر کردن سطوح اجتماع وجود ندارد.

4 پسندیده

فکر می کنم چند موضوع رو باید یاد آور بشم.

این که ما در زمینه ای مطالعه و آگاهی نداریم و صرف شنیده ها و تاثیر از باورهای اجتماعی بخواهیم درباره اش صحبت کنیم اصلا کار درستی نیست. در خیلی از این موارد سکوت به نظرم راه حل خیلی بهتری هست.

حتی خدا در قرآن بیان کرده که هیچ زور و اجباری در پذیرش دین وجود نداره و از حضرت محمد خواسته که با نرمی و عطوفت با مردمی که هم دین اون نیستند رفتار کنه. دین از مسائل اجتماعی و سیاسی کاملا جدا است. ما باید یاد بگیریم دین مسئله ای شخصی است و عقاید و باورهای دینی ما نباید باعث سوگیری و صحبت های تند نسبت به دیگران بشه.

پادپرس فضایی برای تعامل و به اشتراک گذاشتن عقایده و با فضای متعصب و سنتی بسیار متفاوت هست. برای صحبت درباره چیزی که باور ماست، حتی با وجود این که آگاهی کافی در اون زمینه نداریم و می خواهیم اظهار نظر کنیم، می تونیم به جای محکوم کردن و کوبیدن دیگران آزادانه نظراتمون رو بیان کنیم. من برای صحبت در پادپرس همیشه سعی کردم که با مطالعه و آگاهی صحبت کنم و هیچ وقت جانب دارانه صحبت نکنم. اگر این بحث رو این جا باز کردم فضای پادپرس رو چند سطح بالاتر از جامعه می بینم و میدونستم آدم ها در این جا جنبه پذیرش این صحبت ها رو دارند. فکر میکنم دنبال کردن خانم فرانک عمیدی در شبکه های اجتماعی بسیار به افزایش آگاهیمون در زمینه خانواده رنگین کمانی کمک می کنه. (هر چند خود من هم با همه باورها و صحبت های ایشون موافق نیستم) بیاید به خودمون بیاموزیم ادب رو در نقد به دیگران رعایت کنیم.

با شما کاملا و صد در صد موافقم جامعه ما در این مرحله به هیچ عنوان توانایی پذیرش این آموزش ها رو نداره. ما هنوز در مرحله اول آموزش جنسی که یک زندگی زناشویی سالم است مانده ایم.

تاحالا دیدین دوتا کفتار نر باهم حال کنن؟ گربه چی؟ که چی؟ هدف از اینکار آیا غیر از تولید مثل و رفع نیاز های جنسیه؟

هر چیزی که وجود داره رو باید دید؟ بله در حیوانات هم گرایش هم جنس گرایی وجود داره و در حیوانات هم ترنس دیده میشه. این رو من نمی گم و در کلاس های طبیعت گردی و کتاب های مرجع دنیا خوندم. با یک سرچ ساده اینترنتی هم می تونید به راحتی موضوعات معتبری در این زمینه پیدا کنید.

بچتون رو میفرستید به مدرسه پسرانه ای که در سال چهارمش قراره در مورد همجنسگرایی بهش آموزش هایی داده بشه؟

چرا یک بچه ای که هنوز جنسیت خودش براش ناشناخته است در این سن باید همچین آموزشی ببینه؟ چرا سن آموزش رو انقدر پایین در نظر گرفتید؟

درباره مضرات آمیزش مقعدی بحثی نیست و این نوع رابطه قطعا مضرات و آسیب های فراوانی به دنبال خودش داره اما خواهش می کنم سعی کنید به دور از تعصب ذهنی و با مطالعه در این زمینه انقدر با صراحت درباره یک موضوع نظر بدید.

پادپرس فضایی باز و روشن برای بیان عقاید هست و دلیلی وجود نداره که چون کسی مخالف عقیده ما صحبت می کنه مورد پذیرش جمع قرار نگیره. همون طور که ممکنه خیلی از ما به دین معتقد باشیم، مذهبی باشیم، نماز بخونیم و روزه بگیریم، ممکنه خیلی از ما گرایش دینی خاصی نداشته باشیم و دینی که در شناسنامه مون ثبت شده صرفا برای احراز هویتمون باشه. کما این که در همین جامعه خودمان اکثریتی که به ظاهر ادعای دین داری و مذهبی بودن دارند کاملا در تضاد با باورهایی که مدعی آن هستند رفتار می کنند. دین و باورهای اعتقادی مسئله ای شخصی است و به هیچ عنوان نباید وارد بحث ها و گفت و گوهای سیاسی و اجتماعی بشه.

اگر شما مدعی زندگی در جامعه ای مذهبی با انسان هایی دین دار هستید، چرا مسئولین به این راحتی باید با حتی یک سری صحبت ساده دچار انحراف بشند؟ فکر نمی کنید در یک مبحث چند خطی دو حرف متضاد زده اید؟ انسان های بزرگسالی که این چنین بی اختیار و دچار انحرافات ذهنی و جنسی باشند اصلا شایستگی کارکردن در محیط آموزشی را ندارند.

این که چون دیگران عقاید و اعتقادات ما رو نمی پذیرند، فکر کنیم که دچار انحراف اند و نباید اصلا بحث کرد خیلی حداقل برای من عجیبه. در فضای تعاملی باید یاد بگیریم که انسان ها با ما متفاوتند و قرار نیست همه سبک زندگی ما را دنبال کنند.

5 پسندیده

این موضوع به صورت خود کار بعد از 2 روز بعد از آخرین پاسخ بسته شد. پاسخ جدید دیگر مجاز نیست.