آیا ورود به بورس و خرید و فروش سهام را توصیه میکنید؟

آیا برای کسب درآمد و سود، سرمایه گذاری و خرید و فروش سهام شرکت ها در بورس را توصیه میکنید؟ آیا خودتان هم تجربه ای دارید؟؟

3 پسندیده

یکی از دوستان که میدونم دانش و تجربیات خوبی در زمینه بورس دارن، اخیرا توصیه کردن :point_down:

من از سال ۹۲ تو بورسم، دقیقا اون موقع که بورس یه اوج شدیدی داشت و بعد فرود بزرگ! حقیقتا سود خیلی خفنی نکردم، ولی ضرر هم نکردم. اگه پولم رو تو این مدت تو بانک میذاشتم احتمالا به اندازه مشابهی سود میکردم، ولی چیزهای زیادی رو هم یاد نمی‌گرفتم و در ضمن هیجانی هم تجربه نمی‌کردم!

البته این طور نیست که بورس جای سود کردن نباشه. اتفاقا بازار بورس برای کسی که قواعد بازیش رو بلده، سود مناسبی داره. صرفا چون من درست بلد نبودم و همون اوایل ضرر خیلی زیادی کردم، بعد هم که سودی داشتم صرفا داشت ضررهام رو جبران میکرد! :grin:

یه مثال بزنم: حدود یه ماه پیش دوستی گفتن که سهم چکارن، تا ۵۰۰۰ تومن میره. بخر! من چون پیشتر از حرف قاطعانه ی دوستان خیلی ضرر کرده بودم فقط ۱۰۰ تا سهم تو قیمت ۲۹۰۰ تهیه کردم که ببینم روال سهم به چه صورت خواهد بود. بعد از خرید من سهم تا منفی ۱۵٪ هم رفت (فکر کنم قیمت های ۲۴۰۰) و من شاد بودم که چه خوب شد به حرف اون دوستم نکردم! و الان این سهم بعد از یه ماه تو قیمت ۳۹۰۰ بسته شده (یعنی +۳۲٪).

پیشنهادم به عنوان یه ادم خیلی کم تجربه که خودش فقط روی ۲-۳ سهم به شکل بلندمدت سرمایه گذاری کرده:

  • اگه اهل یادگیری هستین، با پول محدودی مثلا تا ۵ میلیون تومن وارد بورس شین و با این پول به خودتون یک-دو ماه فرصت ضرر کردن و یاد گرفتن بدین.

  • تو مسیر یادگیری تون حتما حد سود و حد ضرر بذارین! و حتما راهی برای پایبند کردن خودتون به این حدود پیدا کنین. وقتی میفتین توش به سختی میتونین جلوی تصمیمای احساسی رو بگیرین!

  • حتما از بعضی سایت ها یا فروم های بورسی کمک بگیرین. من خودم سایت زیر رو استفاده میکنم:

و گاهی هم از سایت رهاورد که امکان نمودارکشی برای روند سهم‌ها رو هم داره:

بعضی اخبار و توییت ها رو برای سهم مورد علاقه م دنبال میکنم.

  • بعد که دیدین میتونین اهدافی که گذاشتین رو بزنین، پول و سرمایه بیشتری رو به بورس تزریق کنین.

  • سوالای تکنیکالِ بورسی تون رو هم از حسام @hesam_fardad بپرسین که خیلی با حوصله و جذاب بهتون اموزش میدن. اگه سوال به درد فضای پادپرس هم میخورد، چه بهتر که تو فضای عمومی پادپرس مطرح کنین که ما هم یاد بگیریم.

5 پسندیده

اول یاد بگیرید بعد واردش بشید.

کانال‌های تلگرام مخصوص همین کار هستن.

من تجربه دارم و سود هم کرده‌ام اتفاقا اولین باری که سهام خریدم فرداش دوبرابر شد قیمتش.

1 پسندیده

راستش این کار مثل یه قماره و من اصلا دوست ندارم چون تو رو کاملا معتاد میکنه

راستش این کار مثل یه قماره و من اصلا دوست ندارم چون تو رو کاملا معتاد میکنه

لطفا بدون اطلاعات و تجربه حرف نزنین

بورس هیچ ربط و شباهتی به قمار نداره

قمار همه‌اش شانسه و احتمالات بورس به تحلیل و منطق برمی‌گرده

بزرگترین تفاوت بورس و قمار هم اینه که شما توی بورس سهام یه جایی رو می‌خری فقط قیمتش بالا پایین می‌شه

سهام شما سر جاش هست علی‌رغم بهای فعلیش شما می‌تونی نگهش داری هر وقت رفت بالا بفروشیش یا اصلا نفروشیش

ولی توی قمار شما پول رو می‌ذاری وسط و وقتی که باختی می‌ره

این کجاش شبیه اونه؟

بخش اعتیادش رو از کجا آوردین؟

بدون مطالعه و تسلط به ابزارهای آنالیز بزرگترین اشتباهی هست که میشه مرتکب شد. متاسفانه نمونه های بسیار زیادی از این انتخاب اشتباه رو در یکی دو سال اخیر دیدیم. افرادی در بورس موفق میشن که دانش بالایی داشته باشن :money_mouth_face: :money_mouth_face:

میشه چند تا کانال در این زمینه معرفی کنین؟

اگه بورس رو برای سرمایه گذاری انتخاب بکنید، نه برای سرمایه برداری، اونوقت اگه با علم وارد بشی و صبر و حوصله داشته باشی، کمتر بازاری مثل بورس سوددهی داره.

خیلی ها به قصد سرمایه برداری میرن بورس، یعنی فکر می کنن امروز یه سهمی خریدند سرهفته، باید یه ۲۰ درصدی سود به اینا بده تا بفروشند و سودببرند …!
سرمایه گذار به اونی میگن که سرمایه ش روی یک کالا یا سهم یه مدت خواب داشته باشه. سرمایه گذاری بکنی، بعد حوصله کنی تا به ثمر بشینه.
هرچند که به شکل سرمایه برداری هم میشه از بورس سود گرفت منتها این مسئله ریسکش بالاست و کار معامله گران ماهر هست که به زیبایی نوسان گیری می کنند و سود می برند.

درکل برای ورود به بازار بورس، باید پولی رو بیاری که می دونی به این زودی ها بهش نیاز نخواهی داشت. نه اینکه خونه و ماشین بفروشی، یا وام بگیری و بیای بورس به این امید که سرمایه ت دوبرابر بشه و… مطمئن باشین تو این حالت ضرر نصیب تون میشه. یهو می بینی پول لازم شدی، و بازار سه سال چهار سال هیچ رشدی نداشت که هیچ ضرر هم داد بهت، حالا مجبوری تو ضرر بفروشی و خارج شی. ولی پول مازاد غمی نداره، میذاری بمونه و سر وقتش پرسود خارج شی.

1 پسندیده