اگه هر کی همون کاری رو انجام بده که براش ساخته شده دنیا چه شکلی میشه؟

فرض کنین ادما یه راهی پیدا میکنن که بفهمن به چه دردی میخورن و با چی دقیقا لذت میبرن. حالا اگه این ها بدون اینکه وارد بازی های زندگی شن، به همون فعالیت بپردازن؛ فکر میکنین دنیا چه شکلی میشه؟

flow

9 پسندیده

اولا آگه نه و اگه! :sweat_smile:

به نظرم درست نیست که این اتفاق بیوفته. به دور از انسانیته و باعث سکون و عدم رشد خلاقیت میشه. به نظر من آینده از پیش نوشته شده نیست و اینجوری نیست که مشخص باشه من قراره چه کاری رو انجام بدم در آینده یا زمان حال. خود انسان ها آینده خودشون رو میسازن. اگر برای همه غذای آماده فراهم کنیم هیچکس دنبال غذا نمیگرده و این یعنی پسرفت نسبت به گذر زمان.
هم مانع بروز خلاقیت میشه هم مانع بروز رشد فکری و مغزی انسان. شاید کلونی بهتر و موفق تری داشته باشیم اما سرعت رشدمون به شدت کاسته میشه.
اگه به زندگی نامه J. K. Rowling یا افراد مطرح دیگه نگاهی بیاندازید میبینید که اکثرا در اوج مشکلات و بدبختی تونستن اثری خارق‌ العاده خلق کنن یا اختراعی داشته باشن یا به علمی برسن.
با یکدست سازی جامعه کاملا مخالفم. اینجوری اون کسی که تلاش میکنه با اون کسی که تلاش نمیکنه برابر میشه :grin:
یه نکته ای هست. اگر قرار باشه همه کاری که از پیش تعیین شده رو انجام بدن در ظاهر همه دارن تلاش میکنن اما به طور مثال اگر این اتفاق افتاده بود و در دوره ادیسون اینگونه بود اونوقت الان برق داشتیم؟
اختراعات و اکتشافات حاصل از خود گذشتگی و تلاش مضاعفه.
این موضوع دقیقا ضدش عمل میکنه :thinking:

5 پسندیده

فکر میکنم نظم بهتری بود و هر کسی یه مسئولیتی رو که درش وارد نبود رو نمیپذیرفت و شاید منظم بودن دنیا رو میسخات و اینقدر نیازی به نهاد ها و سازمان های متفاوت نبود…ولی از یه نظر هم بد نیست که تفاوت ها رو بشه شناخت حرص،طمع،غالب و مغلوب بودن ادمها بر همدیگه و اینکه نوع تفکر انسانها یکنواخت نیست و میشه درجه مختلفی از تفکر ادما رو دید

3 پسندیده

همیشه صورت سوالات لاله قابل فهم و سر راسته ولی تو توضیح باید بریم تو جاده خاکی و کمک فنرهارو تست کنیم.

اگر هر کی همون کار و انجام بده خب دنیا جای بهتری میشه چون یه جمله هست که می گه بهترین کمکی که می تونی به جامعه خودت بکنی اینه که بهترین خودت باشی.

این از صورت سوال حالا بریم جاده خاکی

اگر این ها بدون اینکه وارد بازی زندگی بشن خیلی درست نیست البته شاید منظور از بازی های زندگی اینه که تست کنیم خودمون رو تا ببینیم چی هستیم.
اگر صحبت از انسان هست
روان انسان مثل عکس چاپ نشده می مونه
از اون عکس های قدیمی که باید برای ظاهر شدنشون بریم توی اتاق تاریک تا ظاهر بشند
انسان وقتی به دنیا میاد مثل اون عکسه
معلومه تو عکس چیه ولی ظاهر نشده و مبهم و سیاه
برای ظاهر شدن باید تو جریان زندگی قرار بگیره.
اگر خوش شانس باشیم جریان زندگی دقیقا ماهیت عکس و ظاهر می کنه ( منظور از خوش شانسی اینه که دست به انسان نزنیم و بهش اسیب نزنیم تا خودش باشه)
اگر هم نباشیم یا عکس می سوزه یا یک قسمت هاییش درست از آب در میاد یا …

حالا در کل اگر اینطوری بشه تبدیل به انسان مدرن میشیم نه انسان امروزی که فقط لقب انسان مدرن و یدک می کشه. و این خیلی خوبه

4 پسندیده

دقیق متوجه نشدم منظور این سوال چیه اما اینکه از هر شخصی در زمینه ای که تخصص داره استفاده بشه چیز خوبیه چون اگه غیر از این باشه میشه مثل وضعیت جامعه امروز ما که طرف رشته تحصیلیش کشاورزیه اما شده مدیر شبکه بهداشت یا مهندس کامپیوتر میشه مدیر جهاد کشاورزی و قطعا چون تخصصی در زمینه کارشون ندارن نمیتونن مدیر خوبی باشن و معمولا در این مواقع زیر دستی ها تصمیمات رو میگیرن نه خود مدیر

3 پسندیده

مثال خیلی خوبی بود :ok_hand: جالبه

4 پسندیده

سئوال از یک لحاط خودمتناقضه، چون چیزی در بیولوژی انسان وجود داره به اسم عادت. عادت باعث میشه که میزان لذت و درد هر کاری بعد از مدتی تکرار، متعادل بشه. این از لحاظ بیولوژی منافع بسیار زیادی داره ولی مهمترین نکته ممکنه این باشه که دقیقا همین فرآیند باعث میشه که انسان به سمت تجربه‌های جدید بره و سطح بالاتری از لذت نسبت به سطح متعادل رو برای مدتی هرچند کوتاه تجربه کنه.

ولی میشه پرسید که اگر موجودی با خصوصیات بالا وجود داشت، چه اتفاقی در دنیا میوفتاد؟ من فکر کنم جواب به نسبت ساده‌ست: دنیا شبیه به یک ماشین بزرگ متشکل از همین موجودات ربات-طور میشد. تنوع خاصی اتفاق نمیوفتاد، اساسا بود و نبود این ماشین بزرگ خیلی جذابیتی نداشت (شاید هم داشت بسته به نظر افراد داره :thinking:). یعنی این جهان قابل دستیابیه، صرفا کمی علم رباتیک میخواد و حتی نیازی به هوش مصنوعی هم نداره (برای جلوگیری از دخالت احتمالی @Jalal_Razavi :grin: ) چون قرار نیست چیزی به موجود اضافه بشه و حالت معمولش رو مختل کنه!

یک دیدگاهی که در سئوال می‌بینم اینه که سئوال به نحوی آرمانشهر انسانی رو نشون میده. واقعا در این صورت میشه پرسید که هدف و فلسفه زندگی در این آرمانشهر چیه؟

3 پسندیده

آنزمان هیچ کس از هیچ حرفه ای شکایت نخواهد داشت تمام به بهترین شکل انجام خواهد شد چون هر کس حرفه ای دلخواه خودش را پیش میبرد و علاقه خاصی به انجام وظایفش دارد بناء هیچ کوتاهی نمیکند.

3 پسندیده