برای مشارکت در چالش‌های جمعی پادپرس، به چه مشکلات یا سختی‌هایی برخوردین؟

چالش جمعی کلاس‌های درس فردا برای بازطراحی کلاس درس ریاضی مدارس، در پادپرس باز شده و پادپرس پیش‌تر هم چالش‌های دیگه‌ای برگزار کرده.

تا حالا توی یکی از این چالش‌‌ها شرکت کردی؟

اگه شرکت کردی، چه مشکلاتی در برگزاری این چالش وجود داشته که بهش برخورد کرده باشی؟ یا نقاطی که قابل بهبود باشه به نظرت رسیده باشه؟

اگه شرکت نکردی، چه چیزی مانع شده از این که وارد گود چالش بشی؟ از موضوع چالش خبردار نشدی؟ موضوع برات جالب نبود؟ یا از این مهم‌تر، موضوع برات جالب بوده ولی … ؟!

خودم هم جوابم رو به زودی خواهم نوشت… :wink:

5 پسندیده

سوال خیلی خوب و به موقع است، هنوز وسط راه چالشیم و میشه ازش برای بهبود بهره برد. :ok_hand:
چیزی که یادم میاد از چالشای قبلی، این بود که من جا می‌موندم از خوندن تمام نوشته‌ها، چون زمان محدوده و نوشته‌ها زیاد. البته بعضیاشم فقط میتونستم خواننده باشم و نمیتونستم نظر بدم مثل این. ولی باز هم ازش جا موندم.
نکته دیگه‌ شاید این باشه که ممکنه چالش تو شلوغی بحثای دیگه گم بشه.
دوست دارم ایرادها رو از زبون خود شما و دیگران بشنوم:
مثلا ممکنه هدفش مشخص نباشه؟
یا دعوت‌ها یا شکل اجرا یا پیام اصلی یا . . . ؟

4 پسندیده

مشکلاتی که برای شرکت در چالش کلاس‌های درس فردا داشتم رو، چون بهتر به یاد دارم، تا جای ممکن لیست می‌کنم، این‌ها مشکلات "کوچک"ی هستن که باعث شدن با وجود علاقه‌ی زیادی که به موضوع چالش داشتم تا الان نتونم توی چالش مشارکت کنم :

  • موضوع چالش رو اولین بار تو وبسایت پادپرس دیدم و توی گیجی این به سر می‌بردم که چالش ازم چی میخواد؟ آیا باید ذهنم رو رها کنم و ایده‌پردازی کنم یا خودم رو محدود کنم به قیدهایی که در بخش راهنمای چالش نوشته شده؟… این تردید در مورد فهم صورت مسئله و عدم اطمینان از «چه باید بکنم» مشارکت رو به تعویق انداخت.

  • وقتی شرکت در چالش رو به وقت دیگه‌ای موکول کردم، به مشکلی که @leila اشاره کردن دچار شدم. مسئله پاسخ‌های زیادی دریافت کرده بود و این احساس ایجاد شد که من عقب موندم. توی چالش‌ها بیشتر این احساس وابستگی به پاسخ‌های قبلی رو می‌بینم و در صورت نخوندن پاسخ‌های قبلی بیشتر برای مشارکت احساس ناتوانی می‌کنم.

  • به تعویق انداختن که نتیجه‌ی مشکل قبلی بود، نه تنها صورت مسئله رو واضح نکرد (چون هر کدوم از پاسخ‌های جدید نشان از درکی خاص و متمایز از صورت سوال داشتن)، بلکه حالا حجمی از مطالب انباشته شده رو روبروم قرار داد که باید می خوندم تا مطمئن شم جواب تکراری نمی دم یا از روی گفتگوها بفهمم مسئله رو درست متوجه شدم.

  • بارها لابه لای کارهای روزانه به صفحه‌ی چالش سر زدم، اما چون حجم ِ کارهای انباشته شده‌ توی ذهن من زیاد بود و نمی‌خواستم وقت زیادی رو در پادپرس بگذرونم، صرفا به چند بار اسکرول کردن بسنده کردم و بیشتر به تصاویر نگاه کردم.

  • اطلاعاتی که در این اسکرول کردن‌ها گیرم اومد خیلی کم بود: مثلا دقتم به کلاس ریاضی جلب شد در حالی که بار اول اصلا بهش توجه نکرده بودم، یا همین اخیرا متوجه شدم که تصویر میز و نیمکت‌های بالایی که توی پست اصلی گذاشته شده، تصویر همون کلاس واقعی مورد اشاره در چالش هست.

  • چیزی که در اسکرول کردن‌هام دنبالش بودم، گیر آوردن بیشترین اطلاعات در کمترین زمان ممکن بود. اما مشکلاتی باعث میشد خیلی سخت به این هدف برسم: نوشته‌ها از لحاظ نگارشی ویرایش نشده بودن و این خوندن سریع رو برام سخت می‌کرد. خلاصه‌ی نکات یک پاسخ در هیچ جایی در دسترس نبود (مثلا بخشی از پاسخ پررنگ شده باشه یا کسی بیاد از پاسخ‌های دیگران جمع‌بندی تهیه کنه). همچنین پاسخ‌ها دارای توالی و نظم مشخصی نبودند، به طوری که یک پاسخ ممکن بود در ادامه‌ی چندین پاسخ دیگه، جواب یا نقدی دریافت کنه. به عبارت دیگه، انگار بحث درباره چند ایده یا موضوع مختلف همزمان در جریان هست و ذهن نمی‌تونه روی یک بخش کوچک از اون متمرکز بشه و صرفا همون رو به طور مشخص دنبال کنه (شبیه همهمه ایجاد شدن در معادل ِ گفتاری این فضا).

  • لیلا @leila به عنوان ایجاد کننده‌ی چالش، در پاسخ به سوال‌ها و ابهام‌های مشارکت‌کننده‌ها توضیحات خیلی خوبی ارائه کرد اما پراکندگی ِ این توضیحات باعث می‌شد من نتونم به همه‌ی اون‌ها یک‌جا دست پیدا کنم. مثلا تصاویر بیشتری که از کلاس گذاشته شد باعث شد دید بهتری از مسئله ایجاد بشه اما این تصاویر در پاسخ‌های مجزا ارائه شد. حتی فهمیدن بعضی جواب‌ها منوط بود به برگشتن ِ دوباره به این تصاویر و دسترسی سریع به اون‌ها.

به طور کلی تقریبا تمام این مشکلات رو در چالش‌های برگزار شده‌ی قبلی هم داشتم.


نمی‌دونم با من موافقین یا نه؛ اما فکر می‌کنم این مشکلات هر چند کوچک باشند، اما به شدت تعیین‌کننده و مهم‌اند. شاید تعمیر کردن یکی از همین مشکل‌های خیلی کوچک بتونه نرخ مشارکت رو به شکل کاملا محسوسی تغییر بده.

و حالا چند نکته دم دستی در جهت ارائه‌ی راه حل:

  • برگزاری چالش، فرآیندی با سرعت ِ به نسبت بالاست، پس همه چیز باید برای اتفاق افتادن ِ چنین فرآیند ِ سرعتی‌ای بهینه بشه: اطلاع‌رسانی، سرعت تعامل، نرخ دریافت اطلاعات، پالایش مطالب و … همه باید به همون نسبت سریع اتفاق بیفتند. چند پیشنهاد در ادامه:

  • تعداد روزهای مانده به پایان چالش در عنوان چالش روی صفحه‌ی اصلی و همین‌طور در ایمیل‌های اطلاع رسانی نوشته بشه. (فکر می‌کنم خیلی‌های دیگه هم مثل من نسبت به عبارت “تا 25 مرداد” حسی ندارن اما نسبت به “تا 4 روز آینده” حس دارن!!)

  • خلاصه برداری از رئوس مطالب هر روز یا هر دو روز در صفحه‌ای با رنگ متفاوت نوشته بشه و هر نکته‌ی خلاصه‌برداری شده به مطالب قبلی لینک بشن. (این طوری مشکل پراکندگی و مشکل سرعت دسترسی به اطلاعات، هر دو برطرف می‌شه). :point_left: همین الان @yousef یه خلاصه‌برداری کلی انجام دادن. :slight_smile:

  • هم‌زمان با شروع چالش، یک تیم ویراستاری مخصوص اون چالش تشکیل بشه که پاسخ‌هایی که نوشته میشن رو سریع ویرایش کنه. ضمن ِ اینکه این آگاه‌سازی هم از قبل انجام بشه که «در جهت بهتر خونده شدن مطالب، تیم مذکور ممکن هست “چنین تغییرات احتمالی” رو در نوشته‌های شما ایجاد کنه». کارهایی از قبیل بولت‌گذاری، بلد کردن، تغییر ساختار جمله، اضافه کردن خلاصه یا جمع‌بندی و … .

  • بعد از کشف ابهام‌های جدید در مورد موضوع چالش و اضافه شدن توضیحات جدید در جهت شفاف‌سازی موضوع، این توضیحات در اولین پست به‌روز‌رسانی بشه.

فعلا همینا!

4 پسندیده

خیلی بیشتر از :heart:
ممنون عالی بود :ok_hand:
در اولین فرصت و به مرور ایرادها رو برطرف می‌کنیم.

1 پسندیده

فقط به یه نکته‌ی خیلی بامزه اشاره کنم! :
من این موضوع رو ایجاد کردم تا ذهن ِ آدم‌هایی که نتونستن تا حالا توی چالش شرکت کنن یا در حین شرکت کردن مشکلاتی داشتن، اینجا جمع‌آوری بشه. اما حدس من اینه که کسایی که به این موضوع جواب نمیدن، اطلاعات و هینت‌های به مراتب بیشتری در مورد مشکلات برگزاری چالش دارن، نسبت به کسایی که جواب میدن!! :grin:
و این خودش مانع از دست‌یابی به اطلاعات جامع میشه! حالا چه طوری میشه این مشکلو برطرف کرد؟ :thinking:

2 پسندیده

حالا باید یکی از اونا بیاد یه موضوع بسازه که
برای پاسخ به موضوع
برای مشارکت در چالش‌های جمعی پادپرس، به چه مشکلات و سختی‌هایی برخوردین؟
به چه مشکلات و سختی‌هایی برخوردین :joy:

3 پسندیده

:laughing::laughing::laughing:

1 پسندیده

قبل از اینکه پاسخی بدم، میتونی این چالش رو با چالش «دورهمی» مقایسه کنی؟ توی اون چالش، در قسمت اول، پاسخها وارد موضوع نمیشد و دومین ایراد کاملا از بین رفته بود:

آیا مشارکتی در اون داشتی؟ چه حسی نسبت به اون سیستم داشتی؟

2 پسندیده

ممنون برای یادآوری این چالش :v:
نه متاسفانه مشارکتی نداشتم. :unamused:

شاید جالب باشه براتون که الان دوباره به صفحه اصلی چالش سر زدم و تازه این نکته توجهم رو جلب کرد:

اینکه نیازی نیست ایده ها خیلی پخته باشه! یعنی واقعیتش تا جایی که یادمه من اون موقع اصلا متوجه نشده بودم که این چالش صرفا ایده ی خام میخواد و سیستم قراره این ایده های خام رو طی یک فرآیندی بارور کنه.

چند تا نکته در مورد شرکت نکردنم در این چالش:

  1. اگه اشتباه نکنم بار اول از طریق ایمیل از این رویداد باخبر شدم و متوجه نشدم صرفا “ایده خام” قراره جمع بشه. شاید محدودیت ذهن در دریافت اطلاعات باعث شد که با دیدن پست مربوطه نتونم همه چیز رو ببینم. شاید هم دلیل عدم توجه، داشتن پیشفرض یا این convention ذهنی بود که “وقتی ایده ها رو قراره به جایی بفرستی، یعنی ایده و طرحت باید نسبتا کامل باشه”.

  2. شاید به خاطر مشغله های زیادی که در اون زمان داشتم و با در نظر گرفتن اینکه نکته قبلی هم وجود داشت، نتونستم به ایده ای برای چالش دورهمی برسم.

  3. ایده های بچه ها به صورت لایو نمایش داده نمیشد. برای همین چیزی که جرقه ای رو در ذهنم شروع کنه و ذهنم رو ببره به سمت ایده پردازی در دست نداشتم. یا حتی از این طریق بتونم بفهمم که ایده ها می تونن کاملا خام باشن.

  4. خیلی ذهنیت جالبی نیست اما واقعیتش یادم میاد از ذهنم این هم گذشت که “من که از لحاظ زمانی-مکانی به هیچ وجه نمی تونم توی دورهمی شرکت کنم پس آیا توی این چالش شرکت کنم؟ امم…”!!

  5. اگه در چالش ثبت نام می کردم، به خاطر مشغله ها و برنامه های غیر قابل پیش بینی که اون زمان داشتم احتمالا این نگرانی برام وجود می داشت که آیا می تونم هر زمان بخوام به راحتی از فرآیند چالش خارج شم؟

  6. بعد از قرار گرفتن ایده های برتر توی سایت، که احتمالا دیر اونها رو دیدم، حجم مطالب زیادی جلوم قرار داشت و همشون رو نخوندم.

  7. تا جایی که یادم میاد، زمانی ایده ها رو خیلی سرعتی خوندم، یادمه اکثرشون به نظرم خیلی جالب بودن ولی نتونستم شروع کنم نقد یا دفاعی بنویسم. در واقع احساس می کردم ایده ها رو اون قدر خوب و دقیق نخوندم که بتونم در موردشون نقد یا دفاع بنویسم. اما شاید اگه بهم میگفتن حست رو بنویس می تونستم چیزایی بنویسم.

البته من سعی کردم الان بیشتر به نقاط منفی که مشارکت رو پایین میاره اشاره کنم. و این نکته هم هست که بعضی اوقات شرایط و انگیزه ها در مورد موضوع یک چالش طوری هست که سطح مشارکت رو در یک فرد پایین میاره و موضوع کاملا فردی میشه.

4 پسندیده

بعد از پایان چالش، به افرادی که در طول این هفته لاگین شده بودن پیامی داده بشه و دعوت بشن به مشارکت تو این موضوع (به عنوان نظرسنجی) و یا به یه نظرسنجی ساده تر در پرس‌لاین.

2 پسندیده

به نظرتون چند درصد از کسایی که در چالش شرکت نکردن، توی نظرسنجی درباره چالش شرکت می کنن؟

2 پسندیده

به نظرم کسانی که میخواستن شرکت کنن ولی به دلیل ایرادات ابزاری/سیستمی نتونستن، تو نظرسنجی شرکت میکنن. حالا اینکه بگیم چند نفر میخواستن و نتونستن، ایده ای ندارم. حدسم اینه که فقط شما باشی :wink: :grin:

2 پسندیده

خوب ببینیم بقیه نظری در مورد مقایسه این دو نوع دارن. ولی جزییاتی که آوردین بسیار خوبه، سپاس :v: نکته اول خیلی تیزبینانه بود:

اگر بولد میشد احتمالا توجه رو جلب میکرد. درسته؟

1 پسندیده

بله بلد شدن خیلی خیلی کمک میکنه. و همین طور کم کردن حجم اطلاعاتی که دونستن و دیدنش در ابتدا ضروری نیست.
مثلا میشه تصور کرد که اگر برای چالش قرار بود یک پوستر یا بنر اطلاع رسانی طراحی بشه، چه اطلاعات مینیمالی داخلش نوشته میشد…

2 پسندیده