طراحی ذخایر آبی در ایران

سلام به همگی،
من می خواستم بدانم که آیا کسی در اینجا چیزی درباره طراحی منابع آب می داند؟ من به دنبال ایده هایی درباره ذخایر آب برای ایران هستم با توجه به اینکه ما با محدودیت جدی آب روبه رو هستیم.
آیا یک سازمان یا شرکت خصوصی وجود دارد که منابع آب را طراحی و تولید می کند؟ من دوست دارم بیشتر در مورد ایده هایی برای طراحی مخزن آب بدانم.

متشکرم

3 پسندیده

شاید بد نباشه که به ساختارهای سنتی نگاه کنید. چون ایران اساسا همیشه مشکل آب داشته و خیلی ساختارهای برای استفاده از آب و نگهداری اون ایجاد شده بود در قدیم. اگر اشتباه نکنم خزینه یکی از اونا بود. اساسا ایده بنیادی تر میتونه روی این باشه که آب از چرخه خارج و ذخیره بشه. در ابعاد بزرگ، این سیستم میتونه به شکلی طراحی بشه که از راکد شدن هم جلوگیری کنه. عملا چیزی شبیه به ذخایر زیر زمینی رو میشه بازسازی کرد. مکانیسم مهندسی به نظر نمیاد که پیچیدگی خاصی داشته باشه، ولی ابعاد پروژه نیاز داره به سرمایه گذاری کلان ملی.

3 پسندیده

خیلی از پاسخ شما ممنونم. بله درسته که ایران از لحاظ منابع ذخیره آبی متاسفانه کارکرد خوب و اینده نگری نداشته، اما این مسئله باید خیلی جدی دنبال بشه با توجه به تغییر شرایط اب و هوا.

من به تازگی ویدیویی دیدم که در دانمارک بوسیله تکنولوژی جدیدی اب مصرفی شهر تصفیه و بعد ذخیره میشه. نظر من این هست که این نوع از تکنولوژی که خیلی هم گران نیست و به ذخیره سازی اب هم کمک میکند، در ایران موثر خواهد بود. متاسفانه میزان بارندگی در ایران کاهش یافته و به همین دلیل تصفیه سازی بسیار کارامد خواهدبود.

منابع زیرزمینی هم بهتر هست که استفاده نشه.

این تکنولوژی ها هستن ولی خیلی هم ساده تر و قدیمی تر از اون چیزی هست که به نظر میاد. ولی توجیه اقتصادی و استفاده عمومی مهمه برای راه اندازی و کارکرد عملی. این قسمت دست افراد نیست، حتی در اروپا هم بیشتر منابع دولتی روی این قسمتهای دیربازده ولی با نفع عمومی صرف میشه نه منابع خصوصی.