فعالیت مغز هنگام کابوس دیدن به چه شکلیه؟

زمانی که کابوس می‌بینیم فعالیت مغز چگونه است؟

8 پسندیده

دنباله‌ی موضوع از متخصص درباره‌ی مغز بپُرس!:

کابوس، رویا و اساسا خوابهای با ارتباط با مفاهیم بیرونی، به دلیل اهمیتی که در روانشناسی برای اونها قایل بودن، زمینه تحقیقاتی وسیعی در داده‌گیری از مغز بودن. من فقط به شکل خلاصه‌ای به دو نوع متداول از این حالت ذهنی نگاه میکنم:

  • خواب عمیق که در اون عموما، اون چیزهایی که دیده شده بدون تغییر خاصی تکرار میشن. در این فرآیند فعالترین قسمت مغز هیپوکامپوس (hippocampus) هست و معمولا هدف فعالیت تشکیل حافظه بلندمدت از اتفاقات روزمره هست. فعالیت مغزی در این حالت دو موج معروف گاما و آلفا رو از خودش نشون میده.

  • چیزی که احتمالا بیشتر مورد سئوال هست، خواب REM (rapid eye movement sleep) هست که علاوه بر اتفاقات روزمره، ترکیب تصادفی و خلاقانه حوادث شکل میگیره و در روانشناسی هم معمولا به این بیشتر توجه میشه. تحقیقات معمولا به روز میشن ولی قطعیت بالایی در مورد فعالیت مغزی در این مورد وجود نداره (یک دلیلش میتونه سخت و کوتاه بودن این حالت از خواب در مقیاس با خواب عمیق باشه) ولی ظاهرا قسمتهایی از کورتکس (Cortex) و آمیگدال (Amygdala) توی این قسمت فعال هستن. فعال بودن آمیگدال این حالت رو برای روانشناسها جذاب میکنه، چون به طور سنتی این بخش از مغز مسئول احساسات و ترسهای عمیق در روانشناسی دانسته میشه.

در کنار این موارد، فعالیتهای کلی مغز در خواب، جذابیت و سئوالهای زیادی داره. مثلا ریتمهای تتا و گاما که بسیار اهمیت بالایی دارن و هم از نظر دینامیکی و هم از نظر عملکرد چندان شناخته شده نیستن. این ریتمها در زمان خواب REM هم دیده میشن و یکی از کلیدهای درک عملکرد مغز در این حالت هم به حساب میان.

4 پسندیده