مرگ ومیر ناشی از آلودگی در سال 2013

سهم لندن در این مرگ و میر: ۱۰۰۰۰ نفر!

چنین آمارهایی نشونه ی مشکلات طراحی شهری هستن و تصمیم های کلان.

خیلی از کلان شهرا با این مشکل درگیرن در یه پست دیگه به پاریس هم اشاره کردم ولی ازین شهرا خیلی هاشون دارن یه طرحی تصویب میکنن به اسم ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی تا 2025 و دارن میرن به اون سمت

خیلی باید مواظب باشیم آمار گولمون نزنه، مثل بحران آب، که کل صرفه جویی خانگی 5 درصد اثر داره. در نمودار بالا بیشترین تاثیر رو میانگین تراکم جمعیت شهرها در کشورها داره و نیز میزان تولیدات صنعتی!
مثلا نمودار زیر تراکم جمعیتی رو نشون میده

مثلا تو پکن کلی برنامه آنچنانی کاهش آلودگی راه انداختن، اما بعد چند وقت اثرش از بین رفت، مسیر فقط از کاهش جمعیت شهرها می گذره.
فرض کنید یکی چربی خونش می ره بالا، حالا هی دارو و سرکه و … بده ولی چربی خوردنش رو کم نکنه!
ممکنه کوتاه مدت اثر کنه، ولی دوتا مشکل داره: 1- مشکل به حدی نمی رسه که به تغییر سبک زندگی برسه 2- بعد چند وقت بهطرز ب رحمانهای غافلگیرت می کنه

فرض کنید اتومبیل تعطیل، با بخاری، تهویه ها و … چه می کنید.

2 پسندیده

با این مخالفم چند تا شهر میتونم نام ببرم که از لحاظ جمعیتی از تهران وپکن تراکمشون بیشتره ولی هواشون بهتره نمونش توکیو پرتراکم ترین متروپلیس دنیا :slight_smile:

1 پسندیده

اتفاقا یه دلیل ایجاد آلودگی با منشا انسانی، همین تراکم شهرها و توسعه ی عجیب شهرها س.

و اگه خیلی بخوایم پایه ای نگاه کنیم، بهتره به مسئله ی «چه جوری جلوی توسعه ی سرطانی شهرها رو بگیریم؟» فکر کنیم.

در عین حال، وقتی آمار نشون میده ۸۰درصد* از آلودگی ناشی از خودروهاست، به نظر می‌رسه اگه اتومبیل کاهش پیدا کنه بعد فرصت بیشتری برای پیگیری بخاری و تهویه ها پیدا میکنیم.

[*] این آمار ۸۰ درصد متاسفانه فقط در لینک های خبری در دسترسه، و لینک های خبری مون هم به هیچ مرجع جمع آوری عدد و رقم وصل نیست!

آمار جالبی در این لینک راجع به زندگی شهری وجود داره:

http://www.un.org/sustainabledevelopment/cities/

  • نصف انسان‌های دنیا در شهرها زندگی میکنن و این عدد در سال ۲۰۳۰ به بیش از ۶۰٪ میرسه.
  • ۹۵٪ توسعه ی شهرها در دهه های آینده در کشورهای در حال توسعه خواهد بود.
  • الان ۸۳۰ میلیون نفر در مناطق فقیرنشین زندگی میکنن و این تعداد در حال افزایش هست.
  • شهرهای دنیا فقط ۳٪ سطح زمین رو اشغال میکنن، ولی ۶۰-۸۰ درصد از مصرف انرژی و یا ۷۵٪ گسترش کربن در این مناطق متمرکز هست.
  • گسترش شهرها به منابع آب، فاضلاب شهری، محیط زیست، و سلامت عمومی فشار میاره.
  • ولی چگالی بالای شهرها باعث افزایش بازدهی و نوآوری های تکنولوژی میشه و میتونه باعث کاهش مصرف منابع هم بشه.
1 پسندیده

وقتی می خواهیم استدلال کنیم باید عوامل جانبی رو حذف کنیم. مثلا شهری که کنار دریا واقع شده، یا در منطقه بادخیز واقع شده، به لحاظ آلودگی هوا، مشکل چندانی نخواهد داشت.
سوال اینه که یه شهر آلوده رو چطور اصلاح کنیم؟ چطور با آلودگی بجنگیم؟

این لینک جالبه
سایش میلیون‌ها لاستیک و لنت ترمز باعث تشدید آلودگی می‌شود - همشهری آنلاین
برای ذرات معلق هم باید ذرات لاستیک ماشین رو جدا کرد.
حالا شما، به نظرتون دوچرخه، چه تفاوتی ایجاد می کنه؟ مترو هم یک ظرفیت محدود داره،وقتی جمعیت خیلی زیاد بشه، هیچ کاریش نمی شه کرد،
1- تقاضا برای کار و منزل بیشتر می شه، افراد مجبور می شن مسیر خیلی طولانی رو برای رسیدن به کار طی کنن
2- افراد فعالیت مضاعف می کنن تا هزینه هایی مثل امنیت مالی رو. تامین کنن.
3- کارگاه های صنعتی کوچک برای این حجم از جمعیت بیشتر میشه
4- قیمت زمین خیلی بالا می ره و ایجاد فضای سبز یا اصلا محیط خالی برای کاهش تراکم نمی صرفه
5- حتی الان یک تهیه غذا برای ارسال غذاش، کلی موتور و ماشین به کار می گیره

با خیلی از راه حل ها، مشکل فقط چند روز عقب میفته، یکی از دوستام با شهردار یکی از شهرهای اروپایی در مورد ایجاد فرهنگ ماشین بیرون نیاوردن می گفتت (البته در حوزه ترافیک نه آلودگی) یکی از مهمترین کارهای ما اینه که کاری نکنیم و مردم خودشون بفهمن که ماشین آوردن چقدر می تونه هزینه داشته باشه، یا مهاجرت معکوس رخ بده

2 پسندیده

اول که خب ثابت کنید بعدش یه فرقی هست وقتی که متان میسوزه یا گاز مایع با وقتی که بنزین میسوزه! مصرف سوخت برابر در خودرو به معنی تولید آلاینده های برابر اصلا نیست دوست بزرگوار :slight_smile: لطفا در این مورد تحقیق کنید اتفاقا سوزوندن گاز خیلی راه کار خوبیه به طوری که خیلی از شهرهای بزرگ اروپایی برای مقابله با آلودگی رفتن به سمتش ! و نکته دیگه درسته که شکل شهر توی توزیع آلودگی و یا از بین رفتنش توی شهر موثره ولی ازون موثرتر نوع استفاده ی مردمه! من وقتی از توکیو صحبت میکنم که بله نزدیک به ساحلی و روتردام هم بندره ولی پدیده ی مه دود رو تا همین چند وقت پیش داشته ولی رو آورده به مصرف گاز به عنوان راهکار برای کاهش آلاینده هایی مثل SOx و NOx ها .

1 پسندیده

حق با شماست استدلالم درست نبود.

2 پسندیده

این اعداد و ارقام عمدتا از پروژه “سیاهه انتشار شهر تهران” که شرکت کنترل کیفیت هوا انجام داده بدست آمده. داخل این لینک مختصری در مورد این پروژه و نتایجیش توضیح داده شده، انتهای اون هم به منابع مستقیم پروژه ارجاع شده.

به صورت مشخص، نتیجه ی مربوط به آمار ۸۰درصدی آلایندگی خودروها از طریق تصویر زیر هم قابل مشاهده است:

4 پسندیده

یک ساختمان 10 واحدی که در آن وسایل گرمایشی دودزا وجود دارد، معادل حداقل 10 خودرو آلودگی ایجاد می کند
این در آدرس
http://www.bartarinha.ir/fa/news/168229/شومینه-ها-را-خاموش-کنید
اومده، که البته بدترین حالت رو آورده.

حسم بهم می گه بیشتر هوای ناسالم در این سال ها یا از ریزگردهاست، یا در زمستان از وارونگی هوا ناشی شده
http://www.khabaronline.ir/detail/261789/society/environment
حالا، اگر آمار سالانه رو در نظر بگیریم با این توصیف که 4 ماه بخاری ها روشن هستن، به نظرتون نسبت متوسط آلایندگی ثابت به متحرک در ماه های سرد (جاهایی که آلودگی افتضاح می شه) چقدره؟

چقدر از اون آلودگی متحرک قابل چشم پوشیه؟ 50 درصد؟
تهران در 7 سال آینده چقدر افزایش جمعیت خواهد داشت؟

http://www.saat24.com/news/92783/افزايش-شديد-تراكم-جمعيت-تهران-تا-سال-1430

1 پسندیده

این آمار واقعا برام غیر قابل باوره. من آلایندگی شرکت‌های ریخته‌گری و سیمان رو از نزدیک دیدم. اما آیا واقعا سهم همه صنایع و گرمایش خونه‌ها، اداره‌‌ها، رستوران‌ها و … در آلودگی هوا کمتر از بیست درصده؟

پ.ن. دارم می‌گردم ببینم آمار دیگه‌ای پیدا می‌کنم یا نه.

یافته‌ها
سوختن هر گرم از متان تقریبا سه گرم کربن دی اکسید تولید می‌کنه (هر مول متان یک مول کربن دی اکسید). بیش از نود درصد گاز طبیعی از متان تشکیل شده. هر متر مکعب متان (در شرایط استاندارد) تقریبا معادل ۷۰۰ گرم هست. بنابراین سوختن هر متر مکعب متان حداقل ۲ کیلوگرم کربن دی اکسید تولید می‌کنه.

  • سالانه ۲۲ میلیارد متر مکعب گاز در تهران مصرف میشه. این یعنی سالانه چهل و پنج میلیون تن گاز کربن دی اکسید فقط به خاطر سوختن گاز طبیعی در هوای تهران آزاد میشه.

  • سوختن هر لیتر بنزین تقریبا ۲.۵ کیلوگرم کربن دی اکسید تولید می‌کنه. در تهران سالانه ۴ میلیارد لیتر بنزین مصرف میشه. این یعنی سالانه ده میلیون تن کربن دی اکسید فقط از سوختن بنزین وارد هوای تهران میشه.

  • مصرف گازوییل در تهران در حدود یک میلیارد لیتر در ساله. بنابراین کربن دی اکسید تولید شده از آن در حدود سالانه سه میلیون تن هست.

نتیجه گیری

من با نظر @meyma موافق هستم. گرمایش خانه‌ها هوا رو خیلی بیشتر از از خودروها آلوده می‌کنه. در تهران نسبت آلایندگی گاز طبیعی به مجموع بنزین و گازوییل حداقل سه برابر بیشتر است.

توضیح

آماری که لینک‌ اول ارایه داده آمار روزانه است، در حالی که این اعداد آمار سالانه هستند. تفاوت سه مرتبه بزرگی در آمارهای مختلف به همین دلیل هست. البته هنوز نسبت‌ها درست هستند و هنوز نتیجه گیری سر جای خودش باقیه.

آمار شهرداری تهران هم آمار جالبیه. این آمار شرکت نفت هم جالبه (۷۰ درصد از آلودگي هواي تهران ناشي از تردد خودروها است.) و در تضاد کامل با محاسبات من.

2 پسندیده

اینو نه ازون بزرگواری که لینک دادید بهش ونه از شما اصلا قبول ندارم! چون میزان مصرف سوخت متوسط یه خودرو در روز وتعداد خودروهای موجود در شهر رو اصلا نمیشه با میزان مصرف گاز برابر دونست! و ببینید میزان دود و دوده ای که اگزوز تولید میکنه اصلا قابل مقایسه با گاز نیست! اکثر شهر های اروپایی برای مقابله با آلودگی هوا به گازسوز کردن منازل رو آوردن وممنوعیت استفاده از سوخت های جامد توی خونه ها! شومینه کلا بدسوزی داره ومشکل هدر دادن انرژی وآلودگی هوای داخلی هم ایجاد میکنه ولی چیزی شبیه بخاری وشوفاژ نه تنها بد نیست بلکه برای مقابله با آلودگی خیلی هم خوبه! اصن نمیفهمم این کارشناس به چه دلیلی وبر حسب چه آماری این نتیجه رو از خودش در آورده ! که بندازه تقصیر کی ؟ خیلی محاسبه ی سختی نیست که یه لیتر بنزین چه میزان انرژی تولید میکنه وچه میزان آلودگی و یه لیتر گاز چه میزان آلودگی وانرژی ! منابع متحرک آلودگی تولید میکنن ولی نه به ندازه ی این همه خودرویی که از لحاظ سوخت وتکنولوژی اکثرا قدیمی وناکارآمد هستن!
اینکه جمعیت زیاده رو قبول دارم ولی اگر سیستم حمل ونقل رو کارآ تر کنیم ومردم فرهنگ استفاده از وسایلی که نیاز به سوزوندن سوخت ندارن رو پیدا کنن ما بازم میتونیم جمعیت بیشتر رو تو همین تهران جا بدیم! یادمون نره شهر های پرجمعیت تری هستن و آلودگی هم ندارن!

در اروپا گرم کردن خونه با گاز ارزانتر از الکتریسیته است.

اول این که بهتره انرژی هر متر مکعب گاز با یک لیتر بنزین مقایسه بشه. دوم این که گاز طبیعی اون قدرها هم که فکر می‌کنید آلایندگی کمتری نسبت به بنزین و گازوییل نداره (تفاوت کمتر از چهل درصده).

یک شومینه که روزی ده ساعت کار می‌کنه در حدود ۸ متر مکعب گاز طبیعی رو می‌سوزونه و ۱۶ کیلوگرم کربن دی اکسید وارد هوا می‌کنه. این میزان کربن دی اکسید معادل سوزاندن ۶ لیتر بنزینه.

1 پسندیده

آره ولی نکته ی دیگه میزان انرژی ای که تولید میکنه! به این فکر کن که اگر ما وسایل رو گاز سوز نکنیم چه کنیم؟
بر اساس همون منبع گاز انرژی بیشتری نسبت به بقیه تولید میکنه البته این درمورد تولید برقه

البته فکر کنم آلایندگی ناشی از بخاری ها دی اکسید کربن هست و آلایندگی که در این پست و در خبرها بهش اشاره شده ناشی از میزان تولید آلاینده های منواکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد، ترکیبات آلی فرار و ذرات معلق هست.

و خب علاوه بر اثراتی که دی اکسید کربن روی گرمایش زمین داره، مثلا این مقاله ی ساده این موجود برای سلامتی هم ضرر داره، ولی با توجه به اینکه با خون واکنش نمیده بیشترین ضررش وقتی هست که در یه فضای بسته از یه حدی بیشتر میشه و ایجاد خفگی میکنه.

1 پسندیده

کاملا درسته. آلایندگی کربن دی اکسید به اندازه سایر اکسیدهای کربن، گوگرد و نیتروژن خطرناک نیست. این نکته مهمیه و باید در نظر گرفته بشه.

این لینک معتبریه اگه تولید کربن دی اکسید براتون مهمه. سایر فرآورده‌های خطرناک شدیدا به فرایند سوختن بستگی دارند.

من فکر نمی کنم شهر جهان سومی با موقعیت تهران و تراکم جمعیت بیشتر پیدا کنید که آلودگی کمتری داشته باشه[quote=“reza8872, post:14, topic:3582”]
یادمون نره شهر های پرجمعیت تری هستن و آلودگی هم ندارن!
[/quote]
نکته دیگه این که یادمون نره یکی از عوارض افزایش جمعیت آلودگیه. شاید اگر تصادفات، مشکلات روحی، فاصله زیاد محل کار و زندگی، کاهش رفاه رو در نظر بگیریم بد نباشه.

خیلی اوقات در درمان بیماری های سخت، از تزریق مسکن جلوگیری می کنن تا بهتر مشکل اصلی رو تشخیص بدن و شک ایجادنشه.مردم به همه عوارضی که گفتم عادت می کنن، تنها چیزی که به عنوان اثر دسته جمعی ما مشهوده، همین آلودگیه.

1 پسندیده

این روزها، اردیبهشت ماه، هوای تهران به شدت الوده هس

با اینکه دیگه خبری از بخاری هم نیست :neutral_face:

1 پسندیده

هفته گذشته خبری خوندم در مورد آلودگی هوا در لندن. با توجه به این که جمعیت شهر لندن با شهرهای کوچک اطرافش کمتر از ۹ میلیون نفره، می‌شه نتیجه گرفت که مسئله آلودگی هوا، شهرهای پیشرفته رو هم گرفتار کرده.

خبر بالا را بخوانید. یکی از دلایل آلودگی هوای لندن اتفاقا استفاده از شومینه با سوخت جامد (چوب و نه حتی ذغال) است.