مصاحبه با حسام: تاییدطلب، آروم و شاد

مصاحبه با پادپُرسی‌های فعال را با معرفی یک پادپرسی خاص، ادامه می‌دهیم. هدف این مصاحبه آشنای بیشتر پادپرسی‌ها با افراد فعال با فعالیت ارزشمند است.

سبک خاص فعالیت و پرسش، توجه به نظر جمعی، نوشتار حرفه‌ای و حضور موثر در پادپُرس خصوصیاتی هست که باعث شد تا در این مصاحبه سراغ آقای خاصِ پادپُرس بریم که نگاه ویژه به فعالیت در پادپُرس داره. برای دیدن این نگاه ویژه و آشنایی بیشتر، شما رو دعوت می‌کنم به مطالعه مصاحبه با

حسام @hesam_fardad

image

از زبان خودت کمی از خودت بگو.

فکر میکنم معرفی باید متناسب با موقعیت باشه. فرضا یه آدم ممکنه یه جا خودش رو یه کارمند خوب معرفی کنه و تو یه موقعیت دیگه یه پدر خوب برای بچه هاش. اینجا دوست دارم خودم رو به عنوان عضوی از این فروم؛ و البته یه عضو منطقی، تحلیلگر و یه معلم معرفی کنم. یه جوون 73 ای آروم و شاد که به لطف مهارت برنامه‌نویسیش کنار تیم‌های استارتاپی زیادی بوده و ازشون تجربه کسب کرده و چون به مشورت مشاورهای خوبی گوش داده خودش هم میتونه مشورت‌های خوبی به بقیه بده.

از چه طریقی با پادپرس آشنا شدی؟

خیلی تصادفی از طریق یه ایمیل … . و اولین مطلبی که اینجا خوندم این مطلب بود: چرا اساتید دانشگاه با کار کردن دانشجوها مخالفن؟ اتفاقا چون خودم هم از دانشگاه انصراف داده بودم این مطلب خیلی منو به خودش جذب کرد و از ته دل براش پاسخ نوشتم تا شاید بعدا یه نفر خوند، خوب از تجربه من استفاده کنه :grin:

احساس اولیه قبل از ورود چی بود؟ بعد از ورود چه چیزی حس فعالیت رو در تو ایجاد کرد؟

الان که دارم این متن رو می‌نویسم، 1 سال و نیم هست که عضو پادپرسم! من خیلی تاییدطلب هستم :face_with_head_bandage: و در وهله اول این تاییدطلبی و میل به لایک خوردن بود که منو سوق داد سمت پادپرس :sweat_smile: منتها به مرور که مشارکت افراد بیشتر شد و رشد این فضا رو دیدم، حس کردم که سوال‌هایی که می‌پرسم یا پاسخ‌هایی که میدم واقعا به درد افراد می‌خوره، مثل این سوال درباره‌ی شیک‌پوشی. الان بیشتر به چشم یه تفریح سالم و مفید هست برام. منتها منکرش نمیشم که هنوزم عاشق اینم که تو یه سوال جواب من از جواب همه بیشتر قلب بگیره :sunglasses:!

اگر بخوای یک نفر رو به فعالیت در اینجا تشویق کنی، به چه چیزی اشاره میکنی؟

اولین چیزی که برای من پادپرس رو جذاب میکنه و همه چیز تو این فضا حول محور اون میچرخه، مشارکت پررنگ افراد با سواد و خوش برخوردی مثل اعضای تیم پادپرس به خصوص یوسف و لاله @team و مسئله‌باز‌های برتر @top هست. خیلی وقتا من صرفا برای این که نظر این دوستان رو راجع به موضوعی بدونم سوال یا جوابی رو مطرح میکنم. دومین چیز جذاب پادپرس هم، با اختلاف خیلی زیاد، استفاده به جا و مناسب از بستر discourse تو اون هست.

غیر از تیم، دوس داری کدوم کاربر رو به بحث دعوت کنی؟

یه سری از بچه های قدیمی هستن که خیلی من از صحبت هاشون لذت میبردم از جمله Faezeh.T و pd.in که الان کمتر مطلب قرار میدن. از دوستان جدید هم anon1157282 و Amirali و Zah_Ra.

مهمترین چالش ذهنی که دوس داری در پادپرس بهش بپردازی چیه؟

فکر میکنم این که چطوری میشه همیشه دنبال بهترین سوال‌ها تو زندگی بود. فکر میکنم نقطه شروع همه‌ی تغییرات و اکتشافات پرسیدنِ سوالِ درست باشه.

یک سئوال مطرح کن تا هر پادپُرسی که این مصاحبه رو میخونه بهش جواب بده؟

من وقتی که راه حل یه مسئله رو پیدا میکنم، چه یه پازل یا بازی فکری باشه چه یه گره و مشکل تو زندگی، حس رضایت و شادی بهم دست میده و همین باعث شد که بفهمم هدف من تو زندگی مسئله حل کن (برنامه نویس) بودنه.

:question: شما چه زمانی احساس رضایت میکنید از خودتون؟ دونستن این موضوع چطوری تو هدف گذاری کمکتون میکنه؟

11 پسندیده

ممنون حسام جان، لطف داری. البته احتمالا قسمت خوش‌برخوردش به یوسف بچسبه :grin: چند بار شده دوستان برا من تقه فرستادن که «ملا آروم‌تر، چرا پادپرسیا رو ترور میکنی! :facepunch:»

چه عالی :v: و خیلی خوب میشه اگه بگی مشورت تو چه حوزه‌هایی؟

پ.ن. آپدیت بعد از خوندن این پاسخ:

حسام راستی ده تومن داری قرض بدی؟! :joy::joy::rofl:

این اگه شوخی بود که هیچی، ولی اگه جدی بود خیلی جذااااابه! حالا شوخی و جدیش رو مشخص کن تا بگم جذابیتش برام چیه :grin:


سوال باحال و سختیه! مخصوص این ساعت شب نیست احتمالا … . من برمیگردم پای این سوال.

5 پسندیده

وقتی راهم مشخص باشه و برای رسیدن به هدف در حال تلاش باشم
وقتی تلاش و کارم نتیجه ی خوب و متناسب با کارم داشته باشه
و …

7 پسندیده

تخصص من برنامه نویسیه پس اگه قرار باشه تو چیزی صاحب نظر باشم همین موضوعه ! ولی خوب خیلی کم پیش میاد کسی تو برنامه نویسی مشورت بخواد از آدم :grin:
من خودم رو متخصص تو زمینه کسب و کار و رشد فردی نمیدونم ولی خوب یه کوچولو تو این حوزه ها تجربه و مطالعه داشتم و خوشحال میشم صرفا نظرم رو بگم تو این موارد اگه کسی نظر خواست . به شرطی که لایگ یادنش نره :laughing:

اینو به قصد شوخی نگفتم ! البته مخاطب رو اشتباه لینک کردم . منظور من anon4286506 بود . دوست تازه واردمون به اسم علی که تخصصش جمع آوری اطلاعات بود و شریف درس خوانده بود . همیشه برام سواله که چرا پاک میکنن کاربریشون رو بعضی از دوستان ! حالا نوبت شماست که نکته جالب رو بگید .

7 پسندیده

شماره کارت رو تو خصوصی بفرست :sunglasses::sunglasses: :rofl:

6 پسندیده

اهان، اگه توحید (متخصص جمع‌آوری اطلاعات) رو میگی، جذابیت تقریبا از بین رفت. من هم دلم برای اینکه تو یه موضوع با تمِ منتقدانه، توسط توحید منشن شم و کمی دست و پام بلرزه تنگ شده :yum:

پادپرسی قبلی که لینک کرده بودی، مدت خیلی کوتاهی تو پادپرس بود و البته فعالیت بالا تو همون مدت کم. در اون زمانی که ایشون حضور داشتن فکر کنم شما زیاد به پادپرس سر نمی‌زدی.

اگه واقعا یه چنین فردی که برات باید حکم غریبه کامل رو داشته باشه؛ اون هم با نام و آواتار نامشخص، رو می‌خواستی به موضوع دعوت کنی؛ یعنی یه جور انتقال mindset تو این گفتگوها. انگار دیگه هویت ظاهری فرد اصلا برات مهم نبوده.

پ.ن. یکی از ادعاهامون موقع pitch پادپرس همینه که اینجا فقط حرف رد و بدل نمیشه؛ بلکه فکر و مدل ذهنی هم به خوبی مبادله میشه. هنوز شاهد خیلی دقیقی برای این ادعا نداریم و با نمایش یه دیتای ساده و تجربه‌ی شخصی‌مون این رو پیش میبریم. مصاحبه‌ی شما رو که خوندم از این لحاظ برام جذاب شد.

4 پسندیده

وقتی به هدفی که دارم تو مسیرش قدم بر میدارم با همه سختی هاش بهش برسم .

5 پسندیده

چه جالب ! حسام دقیقا این تعریف خوشبختی هست ،خیلی وقت ها یک لحظه خاص یا یک پدیده بهت حس خاصی و منتقل می کنه که اسم اون خوشبختی هست ، مثلا وقتی کتاب می خونیم شاید با دیدن یک جمله خاص احساس خوشبختی کنیم یا با ساختن و خلق کردن چیزی ، منم تقریبا مثل خودت با حل مسئله یا خلق یک ایده یا کار و یا خوندن یک مطلب احساس خوشبختی می کنم.

6 پسندیده

قطعا پادپرسی دست به لایکشون خوبه. بخصوص مطلب ارزشمند رو به نظرم میخونن و لایک میکنن. امیدوارم در حوزه‌های مختلف مطالبی برای مدرسه بنویسی و دانش خودت رو با ما در میون بزاری.

حس لایک شدن بخصوص وقتی برای مطلب زحمت میکشی، بسیار خوبه!

6 پسندیده

من بیشتر از خودم راضی هستم و از بقیه ناراضی :grin::upside_down_face::grin: البته بیشتر با حالت طبیعی بودن و دیدگاه تحلیلی به این نارضایتی نگاه میکنم و در هدفگذاری وارد نمیکنم.

4 پسندیده