موقع صحبت کردن چه کار کنیم که حرف کم نیاریم؟

برای برقراری ارتباط با دیگران با مشکل صحبت کردن روبرو میشم. چه راهكارها و تجربياتى براى رفع اين مشكل داريد؟

4 پسندیده

در حال گوش دادن به کتابی دقیقاً در مورد همین موضوع هستم: کتاب صوتی هنر گفت و گو
به نظر من کتاب جالبی هست برای خودم و این موضوعی که گفتید هم از موضوعات کتاب هست.
خیلی نمی‌تونم توضیح بدم. چون تازه دارم گوش میدم. ولی اگر دوست داشتید و مثل من صدای گوینده‌اش مورد پسندتون بود بهتون پیشنهادش می‌کنم، چون کتاب پرباری هست.

4 پسندیده

تمرین. باید اون‌قدر باید حرف بزنید و گوش بدید که کم نیارید :slight_smile: آمادگی قبل‌ش هم می‌تونه کمک کنه‌. مثلا‌ بحث رو بکشونید به مسائلی که جامعه بهش علاقه‌منده صحبت کنید. مثل فوتبال. اگر هم مجادله منظورتونه که کتاب هنر همیشه بر حق بودن از شوپنهاور می‌تونه کمک‌تون کنه.

3 پسندیده

همون طور که محمد اشاره کرد، راز کم نیاوردن تمرین هست. دو تمرین هست که خودم تاثیرش رو در عمل دیدم و میتونین برای تقویت قسمت کلامی مغز استفاده کنین:

  • تمرین جمله سازی ممتد
  • تمرین بداهه گویی

تمرین جمله سازی ممتد

این تمرین تقریبا مشابه تمرین جمله سازی بچگی هاست. یه کلمه رو انتخاب کنین و باهاش شروع کنین به جمله ساختن. بعد جمله ی بعدی رو با یکی از کلماتی که در جمله ی قبلی استفاده کردین، بسازین. و این حلقه ی جمله سازی رو تا زمان مشخصی ادامه بدین.

صدای خودتون رو موقع جمله سازی ضبط کنین. و بعد از تموم شدن زمان جمله سازی تون به این صدای ضبط شده برگردین و سعی کنین اگه موردی هست که دوست ندارین، برای دفعات بعد بهبود بدین.

از زمان یه دقیقه شروع کنین و این رو تا پنج دقیقه برسونین.

تمرین بداهه گویی

در این تمرین برای مدت مشخصی، مثلا یک دقیقه شروع میکنین و راجع به یه موضوع فی‌البداهه و بی وقفه حرف میزنین. بهتره صداتون رو ضبط کنین و یا حتی از خودتون ویدیو بگیرین. بعد از تمرین به بررسی صدا یا ویدیوی ضبط شده بپردازین تا دفعه ی بعد بهبودش بدین.

این تمرین رو از روزی یک دقیقه شروع کنین و تا روزی ۵ دقیقه ادامه بدین. به مرور خودتون هم متوجه میشین که چقدر قدرت سخنوری تون بهتر شده.

برای انتخاب موضوع هم در روزهای اول موضوعات ساده تر رو انتخاب کنین، مثل آشپزی، کتاب، ترافیک، ورزش، … . به مرور موضوع رو برای خودتون چالشی تر کنین و یا حتی موضوعات تصادفی رو انتخاب کنین. مثلا از دوستاتون بخواین یه کلمه یا موضوع پیشنهاد بدن و یا یه کتاب رو باز کنین و اولین کلمه ی از جنس اسم در صفحه باز شده رو به عنوان موضوع انتخاب کنین.

در ضمن در انتخاب جملات خیلی وسواس به خرج ندین که حتما جملات ناب و بکری باشن. ساده بگیرین تا به مرور ذهنتون راه بیفته.


نمونه ی این تمرین ها و حتی تمرین های بیشتر رو میتونین تو سایت آموزش سخنرانی پیدا کنین:

5 پسندیده

من خیلی خوشحالم که با شما دوستان اشنا شدم،
بله تمرین خودم رو شروع میکنم.

2 پسندیده

در کنار نکاتی که بچه‌ها گفتن، یه نکته مهم در ارتباطات هست که باعث محتاط شدن میشه: ترس از شکست. معمولا آدمهای مجرب کسانی نیستن که شکست نمیخورن، بلکه اونهایی هستن که شکست و عدم برقراری ارتباط رو جزئی از این پروسه میدونن. بخصوص وقتی که با کسی میخواین ارتباطی برقرار کنین که هیچ پیش‌زمینه‌ای از شخصیت، علایق و … ندارین، هر کاری که انجام بدین مثل شلیک کور هست. مهم اینه که نتایج این شکست رو بپذیرین و واکنشی مناسب انجام بدین هم نسبت به خودتون و هم نسبت به طرف مقابل.

3 پسندیده