چجوری تحقیق میکنین؟

وقتی می‌خواین راجع به یه موضوع تحقیق کنین چجوری انجامش میدین؟
مثلاً واسه مقالات دانشگاهی یا حتی منابع مورد استفاده ام تو پایان نامه دانشگاه، من همیشه این مشکل رو داشتم. روش تحقیق خودم اینجوری بود که تا میتونستم موارد مربوط رو تو اینترنت میگشتم ولی خوب دیگه، کلماتی که سرچ میکردم به جای خوبی نمیرسید و پدرم درمیومد تا بتونم یه چیز بدرد بخور و مربوط پیدا کنم.
کلا هر وقت بخوام یه چیزی رو تو نِت پیدا کنم کلی سعی و خطا می کنم از آخر هم شاید چیزی نصیبم نشه.

3 پسندیده

در صورتی که تحقیقاتم برام مهم باشه اولین کاری که میکنم چیزی در حدود 30 دلار(بسته به نیازم) حساب Cashu خودم رو شارژ میکنم تا بتونم مقالات خارجی مورد نیازم رو بخرم و گاها ترجمه کنم
(البته خب تا حدود زیادی بستگی به شرایط مالی هم داره)

در درجه اول سعی میکنم مقالات مرتبط به موضوع تحقیقم بصورت فارسی و انگلیسی رو در ویکی پدیا رو پیدا کنم و منابعشون رو بررسی کنم تا ببینم کدوم بدردم میخوره و از همینجا شروع میشه…
وارد یه مسیر بی پایان از منابع میشم که همیشه قبل از تموم شدن این منابع تحقیقات من تموم میشه و به اونجایی که میخوام میرسه

البته راه های دیگه ای هم وجود داره
ولی اگه اشتباه نکنم منظور شما تحقیق در اینترنت بود

1 پسندیده

چون احتمالا کلمات کلیدی رو نمیدونید، بهتر اینکه اول از جائی مثل ویکی شروع کنید، کلیت مطلب با کلمات کلیدی دستتون میاد. همونجوری که @Emad_Mohammadpoor گفت مسیرهای مختلفی جلوتون قرار میگیره ولی بهتره که با توجه به علاقه و وقت یکی رو انتخاب کنید و در موردش سرچ کنید. من پیشنهاد میکنم برای تحقیقات مروری از scholar استفاده نکنید و از سرچ وب گوگل استفاده کنید چون معیار اهمیت توی scholar ارجاع هست بیشتر. اگر تجربه سردرگمی دارید و در کل نمیدونید چکار کنید از یه متخصص برای شروع و انتخاب مرجع کمک بگیرید بهتره.

2 پسندیده

دقیقا اولین مشکلم یه شروع منسجم و حساب شده است. تا حالا اینجوری به ویکی پدیا فکر نکرده بودم، ممنون از طرح تجربت.

واقعیتش من محقق خوبی نیستم، چه دانشگاهی و چه عامه طور. هیچ وقت هم دوره ای به منظور پیشرفت تو این قضیه نگذروندم ولی یادمه دانشجویان رشته های دیگه واحدی داشتن به اسم “روش تحقیق”. نمیدونم چقدر بدرد میخوره. منظورتون از متخصص مدرسای همین کلاسان؟ شاید هم بد نباشه اگه کسی تجربه ای از این کلاسا داره بذاره.
من معمولاً به صورت روتین و مثل یه آدم عادی تو گوگل سرچ میکنم. بزرگترین مشکلم هم اینه که کلمات کلیدی که استفاده می کنم منو میبره سراغ سایتای بلا استفاده، یا نهایتاً کلیاتی از موضوع مورد نظر رو بدستم میرسونه که به هزینه زمان و انرژیش نمی ارزه. تجربه سردرگمیم خیلی زیاده و همونجور که بالا توضیح دادم اولین مشکلم شروع کاره.

2 پسندیده

نه این کلاسا به شکلی که در ایران وجود داره کاملا گمراه کننده هست. منظورم کسی بود که در زمینه ای که تحقیق میکنید کار تحقیقی میکنه.
چون شروع کار رو مشکل دارید بهتره از همین مسیر شروع کنید. ولی به نظر میاد که در حوزه های که تحقیق کردید تسلط اولیه کافی نداشتید. این باعث شده نتونید نتایج رو ارزیابی کنید.

2 پسندیده