چجوری میشه یک شرکت استارتاپ راه اندازی کنم؟

من میخواهم یک شرکت در حوزه ی علوم فضایی و سنجش از دور راه اندازی کنم. اما نمیدونم باید چجوری شروع کنم🙄
اصلا شرکت استارتاپ چجوری است و باید چه کارهایی را برای شرکت انجام بدهم و چجوری ایده امو بیان کنم و چجوری یک سرمایه گذار پیدا کنم؟؟
ممنون میشوم که تجربه هاتون و ایده هاتون و کمک هاتونو بهم بگید😊

3 پسندیده

سوالتون چندین بخش داره:

  1. چطور یه کسب و کار از جنس استارتاپ[1] رو شروع کنم؟
  2. چطور یه شرکت ثبت کنم؟
  3. چطور یه سرمایه گذار برای کسب و کارم جذب کنم؟

پیشنهاد من این هست که فعلا سوال ۲ و ۳ رو فراموش کنین و تمرکزتون رو بذارین روی مورد ۱. ولی انتخاب با خودتون هست، گاهی شروع مسیر از مورد ۲، یعنی ثبت رسمی یه شرکت، به افراد کمک میکنه تا به کارشون متعهد باشن. یا گاهی فرد نقطه قوت اصلی خودش رو در مذاکره می‌بینه و ترجیح میده از مورد ۳ و زدنِ مخ سرمایه‌گذارها شروع کنه.

۱. چطور یه ایده ی استارتاپی رو شروع کنم؟

برای مورد ۱ پیشنهاد میکنم اول از همه کتاب استارتاپ در هفت روز رو مطالعه کنین. کتاب خیلی کوتاهی هست و یه ایده ی کلی درباره کارهای استارتاپی و چیزهای بااهمیت در راه اندازی یه استارتاپ بهتون میده.

بعد از اون خوبه مشکلی که در حوزه مورد نظرتون، «علوم فضایی و سنجش از دور»‌ رو شناسایی کردین رو به شکل دقیق و تمیزی روی کاغذ بیارین.

مشخص کنین مخاطبین احتمالی این مشکل و مشتری‌های راهکار آینده‌ی شما چه کسانی هستن.

به کمک آموزه های کتاب تست مامان یه سری پرسشِ مناسب جهت مصاحبه با این مخاطبین بسازین. بعضی از مخاطبین رو پیدا کنین و ازشون وقتِ ملاقات و گپ کوتاهی بگیرین. برین پیششون و با مصاحبه باهاشون ایده تون رو بسنجین.

در این خلال بد نیست از دوتا از ساده‌ترین ابزارهای مدیریتی یعنی بوم لین و همین طور آنالیز swot هم برای تحلیل وضعیت ایده و همین طور تحلیل ابعاد مختلف مرتبط به تیم (یا خودتون) و بازار مرتبط با ایده استفاده کنین.

این کارها رو انجام بدین، مراحل بعدی هم یواش یواش براتون روشن میشه.


  1. شرکتی که با هزینه خیلی محدود و ناچیز بشه شروعش کرد، و درامد به هزینه ش به شکل نمایی در زمان رشد کنه یا scalable باشه. ↩︎

3 پسندیده

بله درست می فرمایید که سوال من چند بخش هست شاید بخاطر اینکه یه جورایی سردرگم هستم.
واقعا ممنونم از کتاب هایی که معرفی کردید و حتما این کتاب ها رو میخونم و راهکارهایی که دادید را حتما امتحان میکنم🙏🏻

1 پسندیده