چرا توییتر نباید یاهو بشه؟

در اخبار مربوط به تکنولوژی یکی از مهمترین خبرها مربوط به فروش توییتر بود:
Twitter needs to sell now or risk becoming another Yahoo

دو مورد را می¬شود راجع به این پلتفرم ذکر کرد:

  1. توییتر نتوانسته به اهداف مالی خود برسد
  2. توییتر کاربرای وفاداری داره که میتونه روشون حساب کنه

موارد بالا به نظر من تاثیر عکس دارند.

بعد از اعلام این خبر و این که گوگل وسلزفورس جزو خریداران توییتر هستند سهام توییتر رشد 20% داشت، حالا سوال اینجاست که:

اگر این شبکه اجتماعی به فروش نره آیا تجربه یاهو تکرار خواهد شد؟
چرا بنیانگذاران این شبکه اجتماعی، نباید ازاین افزایش سهام به نفع توییتر استفاده کنند؟
چه راهکارهایی رو می توانند مدنظر قرار بدهند؟

1 پسندیده

مسلما بنیانگذاران توییتر از این افزایش سهام به نفع شرکت بهره خواهند برد، ولی چطور؟

یه نکته که راجع به یاهو وجود داشت، حضور رقبای قدرتمندی مثل گوگل بود. در واقع شرکت یاهو رشد خیلی خوبی در ابتدای کار ایجاد کرد ولی نتونست در حد گوگل کیفیت جستجو و یا سرویس های مشابهش رو ارتقا بده و در نتیجه رشد سهامش متوقف شد.

آیا برای توییتر هم چنین رقیبایی وجود دارن؟

فارغ از چنین سوالاتی، فروش توییتر به گوگل برای هر دو طرف سود خوبی خواهد داشت:

  • از یه طرف گوگل تا الان نتونسته هیچ شبکه ی اجتماعی و یا بستر تولید محتوای چندان موفقی راه بندازه، نه ارکات، نه گوگل پلاس، و نه جایکو (مشابه توییتر) و نه گوگل ریدر و … . توییتر در چنین کاری، کارآمد است.

  • توییتر طرح مالی نداره و این یه ریسک بزرگ براش محسوب میشه که تا الان نتونسته پلن مالیش رو پیدا کنه. و این پلت فرم میتونه در کنار گوگل طرح مالی خودش رو توسعه بده. گوگل در تبلیغات نمونه ی موفقی هست، طرحی که احتمال بسیار منبع درامدزایی توییتر خواهد بود.

کافیه گوگلی رو تصور کنیم که علاوه بر ارتباط بین انسان-محتوا، ارتباط انسان-انسان را نیز رقم می‌زند و چنین گوگلی فرای گوگل تنها یا توییتر تنها می ارزد.

###پرسش
چرا توییتر باس یاهو بشه؟

به نظر نمیاد قیاس جالبی باشه. یاهو جدا از مسئله مالیش توی خیلی از مسائل به گوگل باخت: سرچ-ایمیل-تبلیغات … . عملا وقتی استفاده از این ابزارها اوج گرفت یاهو با بدشانسی باخته بود. نکته دیگه ای که توی گزارش هم هست ریسک نبود ایده برای گسترش کاره. گوگل این مسئله رو حل کرد برخلاف یاهو که به کاربریهای اولیه وفادار موند. به همین خاطره که هرچند کاربرها ممکنه به شما وفادار باشن ولی شما به عنوان یه شرکت بهتره به هدفهاتون وفادار نباشید. معمولا ورود این کمپانی ها دو مرحله اصلی داره: 1- برای رفع یه نیاز اصلی وارد بازار میشن و اوج میگیرن 2- وقتی در اوج هستند باید روی سلایق بازار اثر بزارن. توییتر مرحله اول رو رد کرده و وارد مرحله دوم شده ولی تفاوتش با شرکتی مثل گوگل یا حتی فیسبوک اینه که توانائی ایجاد زمینه کاربرد جدید رو خیلی کم داره.
برای خیلی از ماها که از اول با گوگل و یاهو بودیم، شاید الان جالب ک نگاه کنیم و ببینیم که چقدر گوگل چقدر متفاوته و تنوع داره ولی یاهو تفاوت چندانی نکرده حتی از نظر کیفیت صفحه اصلیش!