چه طور می‌شود در پروژه‌های جمعی، همه مشارکت‌کننده‌ها را راضی نگه داشت؟

در یک پروژه جمعی شبیه به موضوعات پادپرس، افراد زیادی میتونن مشارکت داشته باشن و این معمولا به شکلی درمیاد که در نکات مختلف تفاوتهایی در دیدگاهها به وجود میاد. وقتی با یک کتاب یا نوشتار بلند سروکار داریم، به راحتی نمیشه این تفاوتها رو وارد کرد، چون به روانی و نکات زیبایی‌شناختی ضربه شدیدی میزنه.

تجربه حضور در این پروژه‌های جمعی رو داشتین؟ تجربه تعارض و بحث در مورد نکات مختلف رو داشتین؟ چه مسیری رو در پیش گرفتین؟ چه مسیرهایی به ذهنتون میرسه؟ هر مسیر چه مزایا و معایبی داره؟

ایجاد رضایت جمعی در پروژه جمعی

4 پسندیده

به نظرم وجود یه قانون با رعایت اصول اولیه دموکراسی میتونه شرط کافی باشه. این قانون میتونه بسته به کارکرد اون گروه و اندازش تعریف بشه. از یه گروه سه نفره که با رای گیری کاراشونو انجام میدن تا نظام های حاکم بر کشورها. البته طبق تجربه من تو گروه های کوچیک تر ممکنه افراد درونگرایی وجود داشته باشن که هدایت یه رهبر توی تیم رو بپذیرن ولی چیزی که من شاهدش بودم اینه که بعد از یه مدتی بازده گروه پایین میاد چون لزوما تصمیمات رهبر تیم اونی نیستش که افراد دوست دارن ولی به خاطر شخصیت درون گراشون نظری هم نمیدن. این درحالیه که اگر بعد از یه مدت محبور باشن نظر بدن گروه اتوماتیک به سمت نظر جمعی حرکت میکنه و بازده بالا تر میره. در مورد اقلیت حاضر در گروه دموکراتیک هم باید اینو گفت که اگر افراد در زندگی روزمرشون با همچین گروه هایی به صورت مداورم سر و کله زده باشن، چون به صورت احتمالی اکثر مواقع در گروه اکثریت بودن، زمانی هم که در گروه اقلیت باشن حاضر به همکاری خواهند بود. البته این راهکاریه که به نظرم باید خیلی کند به سمتش حرکت کرد و جواب سهل الوصول و سریعی برای سوال علی نیست.

4 پسندیده

به نظرم بهترین راه گسترش «ارتباطات» است.
مثلا چستر برنارد میگه تحقق همکاری در یک سازمان (تیم ، مجموعه و …) به 3 عامل بستگی داره. 1- تمایل به خدمت و اینکه فرد دوست داره مشارکت داشته باشه. پس کسی که راضی نیست رو نمیشه وارد یک پروژه جمعی کرد. 2- هدف مشترک ، که باید هدف فردی با هدف جمعی همراستا بشه. اما چجوری هدف فردی یک فرد متمایل به شرکت با هدف جمعی گروه همراستا میشه ؟! توسط عامل سوم ارتباطات.

پس به نظرم برای راضی بودن مشارکت‌کنندگان بهتره ارتباط بین این افراد زیاد بشه و بستری وجود داشته باشه تا به تبادل نظر بپردازند تا از میزان تضاد منافع و اهداف کمتر بشه و این افراد رفته رفته به سمت یک هدف مشترک سوق پیدا کنند که ترکیب اهداف شخصی و هدف نهایی پروژه است. ارتباطات این چکش کاری رو انجام میده.

4 پسندیده