چه تفاوتی است بین نیاز به “تکنولوژی” و نیاز به “تولید تکنولوژی” در یک کشور؟

و از چه روش‌هایی میتونیم تعادل بین این دو رو برقرار کنیم؟

Prosumers-and-customer-service-1szttl5

5 پسندیده

اگه تکنولوژی رو جواب به یک نیاز بدونیم به تکنولوژی نیاز داریم تا نیازم رو بر طرف کنیم.

اگه خودمون اون تکنولوژی رو نداشته باشیم باید در ازای یه چیز دیگه پول، نفت و… از کسی که داره بخریم. ولی اگه داشته باشیم می تونیم بفروشیم. البته تکنولوژی روی کاغذ مثه زنبور بی عسله…

دیدگاه در این مورد بسته به نوع نگاه آدمها هست به شدت. کسائی هستند که دیدگاه این رو دارن که تمام تکنولوژی ها باید در یک کشور تولید بشه و استدلال خاص خودشون رو دارن. این دیدگاه در دنیای امروز قابلیت اجرا نداره چون هم حجم تکنولوژی اونقدر بالا هست که کمتر کشوری امکان تولید همزمان اون رو داره، هم اینکه در بعضی از تکنولوژی ها هرچند نیاز وجود داره ولی اونقدر نیست که توجیه اقتصادی طولانی مدت داشته باشه برای تولید.

دیدگاه مخالف بیشتر بر تمرکز در حد توان بر روی تکنولوژی خاص ولی حفظ رابطه با بیرون به شکلی هست که نیاز از طریق امن رفع بشه. این دیدگاه این مشکل رو داره که با شرایط بین المللی به سرعت ناکارآمد میشه. من فکر میکنم دیدگاه میانه ای هم وجود داره که تا حدی میشه دیدگاه امنیت تکنولوژی اسم گذاری کرد. یعنی تکنولوژی های پایه رو داشته باشید حتی بدون توجیه اقتصادی، ولی نیاز رو در کل از دیدگاه دوم رفع کنید. البته به سادگی گفتنش نیست اجرای هر کدوم، ولی میشه به تجربیات کشورهای در سطح منابع و جمعیت خودمون نگاه کنیم تا نمونه های خوبی در دسترس داشته باشیم برای قیاس.

4 پسندیده

این روزها، همه کشورها برای توسعه بهتر به تکنولوژی نیاز دارن، ولی همه توان لازم برای تولید تکنولوژی رو ندارن.
به نظرم تو کشوری مثل ایران، اگه روی بعضی نقاط قوت صنعتمون و یا منابعی که به دلیل جغرافیای محیطی نسیبمون شده، تمرکز کنیم حداقل در کوتاه مدت موفق تریم.

مثلا ایران در صنایع غذایی و کشاورزی نسبتا خوب هست، ولی چون بعضی صنایع مکمل (مثل بسته‌بندی) رو نداریم و یا استانداردهای بهداشت جهانی رو رعایت نمیکنیم، صادرات کافی در محصولات کشاورزی نداریم.

1 پسندیده

تکنولوژی روی کاغذ در واقع همون کاریه که اکثر نخبه های جامعمون با ثبت مقاله های تخصصی و ثبت اختراعات جهانی انجام میدن و هدفشون نه تولید علمه نه تولید تکنولوژی. داخل کشور ما اکثر مقاله های بین المللی فقط با هدف ارتقا موقعیت اجتماعی و کاری فرد نوشته میشه و این خودش خطرناک تر از فرار مغزهاست. درواقع گره از مشکلات کشورهای پیشرفته به دست نوابغ کشورمون باز میشه ولی اسمی از ما برده نمیشه.
کشور ایران از نظر تولید علم شانزدهمین کشور دنیا و اولین کشور منطقه است ولی تکنولوژی؟؟؟؟

3 پسندیده