آنارشیسم یعنی چی؟

سلام بچه‌ها؟ نمی دونم تا حالا با مفهوم آنارشیسم مواجه شدین یا نه. اکثر افراد درمورد آنارشیسم دچار سوء تفاهم هستند و فکر می کنند یعنی هرج و مرج، آشوب و بی قانونی. آنارشیسم در بعد فردی به معنای رد هر نوع اقتدار و سلطه از سوی یک نیروی بیرونی است. از نظر آنارشیست‌ها هیچ شخصی به جز من شایستگی این را ندارد که هدایت و تصمیم گیری درمورد اشخاص را در دست بگیرد.
حال سوالی که پیش می‌آید این است که آیا انسان‌ها هر کدام در جایگاهی هستند که همه تصمیمات درمورد خود را اتخاذ کنند؟ جامعه ای که بر مبنای آزادی مطلق افراد شکل بگیرد چه شکلی خواهد داشت؟ آیا از آغاز حیات انسان ما چنین جوامعی را شاهد بوده‌ایم؟

3 پسندیده

سلام، جوامع انسانی آنارش طبق این تعریف را ما فقط در ابتدای تاریخ تمدن انسانی میتونیم ببینیم، جایی که هر انسان نهایتا با 4-5 نفر دیگه در ارتباط هست و تحت سلطه هیچ چیزی قرار نمیگیره و فقط برا ارزش‌های خودش یعنی پر کردن شکمش و نمردن داره مبارزه میکنه. متاسفانه در دنیایدامروز ی با پیچیدگی روزافزونش و روابط انسانی پیچیده تر امکان برگشت به این حالت وجود نداره، چون هیچ کسی به معنای واقعی کلمه آزاد نیست و با زنجیری نامرئی به همدیگه و دولت‌ها و قدرت‌های مرکزی متصل هستیم.

1 پسندیده

سلام در این باره میشه توضیح بدید.
علاقه مندم به این که اگر شدنی بود ارتباط با 4 یا 5 فرد چگونه ممکن میشد؟

مهم ترین خصیصه‌ای که آنارشیسم داره تابع جبر نبودن و داشتن آزادی و اختیار هست. در بررسی این توابع در دوران ابتدائی تاریخ انسان هوشمند به دو نکته باید توجه کنیم. نکته اول این هست که چون روابط اجتماعی در انسان اولیه به بلوغی که امروزه داره نرسیده بود، طبیعتا هر انسانی از اراده و آزادی بیشتری نسبت به امروز برخوردار بوده. از طرف دیگه باز چون بشر به بلوغ فکری امروز نرسیده و تنها امر مهم در اون زمان تنازع برای بقا بود، احتمالا هر انسانی خودشو محق این امر میدونسته که برای زنده موندن و بقا به حقوق دیگر انسان‌ها تعدی و تجاوز کنه. ولی بصورت کلی تر میشه گفت در جوامع چندنفره که باهمدیگر بصورت جوامع ابتدائی کوچک در ماقبل از تاریخ زندگی می‌کردند، همه چیز به معنای واقعی کلمه از کمک به شکار و شکار نشدن گرفته تا روابط عاشقانه بین افراد بر پایه میل و خواسته طرفین صورت میگرفته و هیچ اجباری از سوی دیگران صورت نمیگرفته(یعنی جوامعه به معنای واقعی بصورت آنارشیستی اداره می شدند)، تا اینکه انسان به اصطلاح متمدن شد.

1 پسندیده