آیا استفاده از لامپ های کم مصرف، بهترین گزینه هست؟

حدود 10 سال هست که در کشور ما استفاده و جایگزینی لامپ‌های کم‌مصرف از طرق مختلف ترویج و توصیه می‌شه و حتی برای تشویق اقشار مختلف مردم به استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف، یارانه هم در ‌نظر گرفته می شد و این نوع لامپ‌ها با قیمتی پایین‌تر از قیمت تمام‌شده در اختیار مردم قرار می‌گرفت.

ولی سوال اینجاست که اگه ما از طریق این لامپ ها صرفا صرفه جویی انرژی کنیم کار ما درست هست؟ یا لامپ های کم مصرف جنبه های فنی دیگه ای (زیست محیطی و تاثیر بر شبکه توزیع برق) دارند که ما اونها رو نادیده گرفتیم؟
اصلا چرا لامپ های کم مصرف رایج در کشور ما، در کشورهای خارجی چندان رواجی ندارند؟

2 پسندیده

کاش ایمیل بچه های برق علم و صنعت رو داشتیم ات می کردیمشون اینجا. احتمالا اونا خبر داشته باشن.
@elec

1 پسندیده

در کل چالشهای زیادی داره که میتونید اینجا بخونید ولی شاید وارد شدن لامپهای LED بیشتر دلیل کم استفاده شدن از اونا باشه.

1 پسندیده

در مورد اثرات زیست محیطی و سلامتی این لامپ ها میشه به تابش فرابنفش و آبی اونها، محتوای جیوه و مشکلات مربوط به بازیافت شون اشاره کرد.


اما استفاده از این لامپ ها یه تاثیری هم روی ترانسفورمرهای شبکه توزیع برق میذارن که در همین لینک ویکی پدیا که شما گذاشتی زیر عنوان Power factor در مورد اون بحث شده. به دلیل ساختار الکتریکی لامپ های CFL یک بار غیرخطی در اونها وجود داره که منجر به اثری به نام «اعوجاج هارمونیک» روی شبکه توزیع برق میشه. این خاصیت لامپ های کم مصرف رو به نام «آلودگی هارمونیک» هم می شناسند. این ویژگی به ترانسفورمرهای توزیع فشار وارد میکنه و عمر اونها رو کاهش میده. وجود چند تا از این لامپ ها در خونه تاثیری روی کیفیت توان برق در داخل خونه نداره اما وقتی اثر اونها مجتمع میشه اثرات منفی روی شبکه برق میذاره.
بنابراین با اینکه هر خانواده با استفاده از این لامپ ها هزینه های مصرف برق خودش رو کاهش میده اما یه جای دیگه ای این هزینه باید به گونه دیگه ای تامین بشه. اگه هزینه های سلامتی این لامپ ها رو هم لحاظ کنیم فکر میکنم بهتر باشه در استفاده از این لامپ ها دقت بیشتری داشته باشیم.


ضمن اینکه من فکر می کنم ما توی خونه هامون به صورت بهینه ای از روشنایی استفاده نمی کنیم. نمونه اش لامپ داخل اتاق خودم هست که شدت زیادی داره و چشمم رو اذیت میکنه و اگه فقط خودم تو اتاق باشم ترجیح میدم لامپ دوم اتاقم رو که کم شدت تر هست روشن کنم اما اطرافیان بر خلاف من به شدت نور بیشتری علاقه مندند. نمی دونم چطور باید به یه مصالحه ای بین همدیگه برسیم در این مورد! :slight_smile:

4 پسندیده

با توجه به گرونی انرژی در کشورهای غربی، اونا از چه لامپ ها و تکنولوژیهایی در مصارف خانگی و صنعتی خود استفاده می کنند؟

1 پسندیده

لامپ های کم مصرف از نظر ساختار تولید نور و نسبت مصرف انرژی به میزان نوری که تولید میکنند شبیه لامپ های مهتابی هستند فقط ساختیار بخش تغذیه شون متفاوت هست به این صورت که ترانس و استارت لامپ مهتابی رو بصورت یک مدار الکترونیکی داخل خود لامپ کم مصرف قرار دادن.

1 پسندیده