آیا الکل خاصیت فیلترینگ ماسک رو از بین می‌بره؟

حتماً فیلمی که اخیراً دست به دست میشه و پزشکی آب رو درون ماسک می‌ریزه، و بدون اینکه آب نشت کنه درون ماسک می‌مونه. اما به محض پاشیدن الکل زیر ماسک، آی بیرون می‌ریزه.
نتیجه‌گیری این هست که ماسک رو استفاده مجدد نکنیم.

اما آیا این موضوع یک موضوع پزشکی هست؟ به نظر من این موضوع یک پدیده ساده فیزیکی هست، که به خاطر چسبندگی مولکول‌های آب به وجود میاد و به محض اسپری زیر ماسک، چسبندگی سمت بیرونی آب رو جذب می‌کنه و آب فرو می‌ریزه. و اصلا ربطی به آسیب دیدن ماسک در اثر برخورد با اسپری الکل نداره.

آیا این یک پدیده فیزیکی ساده هست؟ یا اتفاقی شیمیایی در اثر برخورد الکل اتفاق میفته؟

تا وقتی ماسک به الکل اغشته است اب از ماسک رد می شه .ولی بعد از تبخیر الکل دوباره ماسک مثل قبل می شه و اب ازش رد نمی شه .

پدیده ارتباطی به خاصیت چسبندگی آب نداره و حدسم تخریب بافت فیلترهای ماسک در اثر ضدعفونی شدن با الکل هست.

دو تا حدس میزنم:

  1. ترکیب اصلی در فیلتر ماسک N95، پلی پروپیلن[1] هست، مرجع. و فکر میکنم حلال های آلی مثل استون (که تو الکل‌های داروخونه‌ای قاطی داره) روی این ترکیب تاثیر میذارن. نتونستم منبع قوی برای این تاثیر پیدا کنم ولی تو سومین جدولی که تو این لینک ارائه شده میتونین ببینین که اتفاقا حلال‌های الی بر روی پلی پروپیلن تاثیر دارن.

  2. فیلتر ماسک‌ها، الیاف پلیمری باردار هستن (مرجع) و الکل این خاصیت رو از بین میبره و باعث نفوذپذیر شدن ماسک ها میشه.


این حدس رو با یه آزمایش کم هزینه با یه ماسک و کمی الکل میشه تست کرد. چرا حدستون رو آزمایش نمیکنین، نتیجه رو بهمون بگین؟


پ.ن. فکر میکنم ایشون احتمالا یه پزشک کنجکاو هستن که احساس مسئولیت کردن و آزمایش ساده‌ای برای افزایش آگاهی عموم ترتیب دادن.


  1. polypropylene ↩︎

1 پسندیده

البته ماسکی که تو ی فیلم بالا دیده می شه ماسک ان 95 نیست .بلکه ماسک های سه لایه است که به اسم ماسک پرستاری و یا ماسک جراحی شناخته می شوند و در ترکیب لایه وسطی ان که به اسم "ملت بلون"شناخته میشه از پلی پروپیلن استفاده می شه .
بله من این کار رو قبلا انجام دادم .و سراسر دوطرف ماسک را اسپری الکل زدم و اب به راحتی از ماسک عبور کرد ولی وقتی ماسک خشک شد و الکلی روی ان باقی نموند دوباره در برابر اب غیر قابل نفوذ شد .ولی اینکه ماسک کار فیلترینگ را درست انجا م میده یا نه .مشخص نیست .
این نوع ماسک ها یک بار مصرف بوده و ترجیح براین هست که پس از استفاده دور ریخته شده و مصرف مجدد نشه .
پرسش شده که این پدیده فیزیکی هست یا شیمیایی ؟؟ظاهرا پدیده فیزیکی هست .چون اگر شیمیایی بود و بافت ملت بلون اسیب میدید قاعدتا پس از خشک شدن ماسک بازهم باید اب از ان رد می شد .که این اتفاق نمی افته.

1 پسندیده