آیا انسان میتونه با روش هایی ساده ژن ها رو برای خودش تغییربده؟

جایی میخوندم که انسان حدود 1.5 درصد از ظرفیت ژن هاش استفاده میکنه و البته با کسب یک سری توانایی های ویژه میتونه این بسته های بالقوه ژنی رو باز کنه و اون رو به نسل بعد هم برسونه.
نظر شما چیه؟

3 پسندیده

مرچع برای ظرفیت ژن رو میتونید بیارید؟ به طور کلی برام معنایی نداره. چون ژنتیک براساس تنوع و خاموش شدن بخشهایی از ژن شکل میگیره و الزاما این دیدگاه به معنی ظرفیت نیست.
تغییر ژنتیک در دیدگاه سنتی (شاید جدیدا دیدگاههایی مبتنی بر تغییر کوتاه‌مدت هم باشه ولی در مورد دیدگاه متداول صحبت کنیم)، حاصل زمانی بسیار طولانی و تحولاتی مداوم در دسته وسیعی از انسانهاست. البته به طور کلی تغییراتی تصادفی در ابعادی بسیار اندک اتفاق میوفته که میتونه در نهایت به یک خاصیت یا عملکرد تبدیل بشه و گاهی ممکنه تبدیل به مشکل حاد بشه.
آیا میشه با این دیدگاه ژنتیک رو تغییر داد؟ احتمالا خیر. دلیل اینه که ما میتونیم شرایط بیرونی رو تغییر بدیم ولی نمیتونیم پاسخ بیولوژیک رو نمیتونیم تنظیم کنیم. هنوز شانسی وجود دارد که مثلا اگر دسته وسیعی از افراد تحت یک شرایط خاص قرار بگیرن و تنها گروهی بتونن از اون شرایط عبور کنن، گروه نجات بافته احتمالا تغییرات ژنتیک متناسب با شرایط رو داشته باشن. هم رابطه شرایط با تغییرات دلخواه اهمیت داره و هم حذف تغییرات نامتناسب (که دومی اساسا مکانیسمی مرگبار و بسیار ناخوشاینده).

2 پسندیده

در یک جستجو در اینترنت یک دانشمند اروپایی یا قاره آمریکا بود که از اون نقل کردم منبع خبر رو یادم نیست.
شاید هم آنطور که میگید

منظورش همین روشن و خاموش شدن بوده .

گمان می کنم هدف یکی هست و تعریف شما متفاوته و از دیدگاه دیگری به قضیه ژنتیک نگاه میکنید. منظورم از تغییرات تصادفی بر نسل ها نیست و منظورم تغییرات انتخابی و روشن شدن اون چراغ های ژنتیکی و یا تبدیل توانایی های بالقوه به توانایی های بالفعل بصورت اختیاری و انتخابی هست .

2 پسندیده

خوب نکته اینه که نمیدونم که یک تغییر در ژنتیک منجر به چه عملکردی میشه. کمی بلوف در تبلیغ دستاوردهای علمی وجود داره، ولی بسیار بعیده که این قابلیت رو به شکل کامل به این زودیها در اختیار داشته باشیم.
نکته مهمتر اینه که اثرات جانبی هم اهمیت داره. ممکنه نتیجه بگیریم که تغییر اثر مثبتی داره، ولی اثرات منفی و سیستمی زیادی هم میتونه داشته باشه که به راحتی قابل ردیابی نباشه. مثل دارو بهش فکر کنیم. میتونیم نتیجه بگیریم که یک دارو برای درمان یک مریضی موثره ولی اثرات جانبی خیلی از داروها به راحتی قابل ردیابی نیست.

1 پسندیده

اولین نکته‌ای که باید بهش اشاره کنم این هست که آیا شما میدونید تعریف درست ژن چی هست؟
زیست‌شناس‌ها به بخشی از مولکول دنا (DNA) که توانایی تبدیل شدن به انواعی از رنا (RNA) رو داشته باشه ژن میگن. معمولا این رناها میتونن تولید پروتئین کنند.
حالا چند درصد دنا ژن هست؟ حدود ۱ تا ۱و نیم درصد که میشن نزدیک ۲۰۰۰۰ تا ژن که قابلیت تبدیل شدن به چیزی حدود ۸۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰۰ پروتئین رو دارن.
پس به سختی میتونم این حرف رو باور کنم که انسان حدود ۱ و نیم درصد از ظرفیت ژن‌هاش رو استفاده میکنه.
البته شاید منظورتون این بوده که انسان حدود ۱ ونیم درصد از ظرفیت دناش رو استفاده میکنه. که این هم برداشت نامناسبی هست علاوه بر نواحی تنظیم کننده و فعال و غیر فعال کننده بیان ژن‌ها در این نواحی دارای اهمیت تکاملی هستند و بودن این نواحی باعث کاهش اختلالات ژنتیکی شده.
ولی حتی اگر به صورت بالفرض شما بتونین توی یک بخش از بدنتون به یک اکتساب ژنتیکی خاص برسید. آیا میتونید اون رو به نسل بعد منتقل کنید؟ لزوما خیر تنها در صورتی میتونید یک ویژگی‌ اکتسابی رو به نسل بعد منتقل کنید که اون اکتساب به گامت‌های شما منتقل شده باشه. در غیر اینصورت اون ویژگی به ارث نمیرسه.
برای همین که کخ تعدادی از سرطان‌ها ارثی نیستن و به صورت تک گیر اتفاق میافتن.
ولی میتونید به سادگی ژن خودتون رو تغییر بدین؟ بله (قرار گرفتن در معرض مواد جهش زا)
آیا لزوما نتایج مطابق با انتظار خواهند بود؟ خیر

1 پسندیده