آیا با طراحی رابط کاربری میشه اعتماد افراد به اپلیکیشن‌های خدماتی رو افزایش داد؟

در پاسخ جالبی که درباره اهمیت طراحی رابط کاربری برای سایت خدماتی مطرح شد،‌ به نظرم رسید نکته ی در اولویت دیگر میتونه این باشه که افراد بتونن به فرد ارائه دهنده خدمت اعتماد کنن.

تو تجربیات شخصیم، بارها به سایت های ارائه دهنده ی محصول اعتماد کردم، منتها وقتی بحث خدمت میرسه، مخصوصا اگه قرار باشه اون خدمت به شکل افلاین ارائه بشه و نه انلاین؛ ترجیح دادم از طریق توصیه ها و پیشنهادات دوستان و اشنایان به فرد مورد نظرم برسم تا از طریق وبسایت ها و اپلیکیشن های در دسترس.

چرا؟

چون نیاز به اعتماد به فردی داشتم که بهم خدمت رو ارائه میکنه و حتی با اینکه تیم پشت صحنه سنجاق رو میشناسم، به سختی میتونستم به پیشنهادات ارائه شده توسط سنجاق اعتماد کنم. ترجیح میدادم به تعمیرات پکیجی که پدرِ دوستم معرفی میکنه اعتماد کنم تا به تعمیرات پکیجی که سنجاق!

میخواستم ببینم مسئله اعتماد کاربر به خدمات ارائه شده در یک اپلیکیشن رو ایا میشه به کمک رابط کاربری بهبود داد؟

چطوری؟

1 پسندیده

من فکر میکنم ما دقیقا یه چنین گاردی رو (البته خیلی کمتر )نسبت به اپلیکیشن اسنپ هم داشتیم و برای رفت و امد اکثرا تاکسی تلفنی رو ترجیح میدادیم چه چیزی که باعث شد کم کم بهش اعتماد کنیم و توی هر ساعتی از شبانه روز با این تاکسی ها سفر کنیم ؟!
برای من از تخفیف ها و سفر های رایگان شروع شد و این که لازم نبود ادرس رو به راننده بگم و داشتم همون خدمات رو با قیمتی کمتر از تاکسی دریافت میکردم همیشه در دسترس بود و تیم پشتیبانی شکایت ها رو بخوبی پیگیری میکرد.
بیاید تصور کنیم هزینه ی تعمیر پکیج منزل شما در صورتی که تعمیرات پکیجی که پدرتون میشناختند تشریف بیارند ۱۰۰ هزار تومن باشه
توی سایت سنجاق ۷۰ هزار تومن
و برای اولین ثبت خدمات شما ۵۰ هزار تومن هم تخفیف میگیرید
امتحان نمیکنید؟
حالا اگر شما از کارشون راضی باشید احتمالا دفعه ی بعد هم استفاده میکنید چون هم هزینه ی کمتری میپردازید ۷۰ به جای ۱۰۰ هم نیم ساعت بعد از ثبت درخواست تعمیرکار منزل شماست و لازم نیست منتظر باشید که تعمیر کار اشناتون تایم خالی داشته باشن و اینبار با تجربه ی خودتون تصمیم میگیرید نه کامنت دیگران

3 پسندیده

اپلیکیشن های ارائه خدمات منزل رو نمیشه با اپلیکیشنی مثل اسنپ مقایسه کرد. و این اپها نمیتونن از راهکارهایی مثل نرخ پایین تر و یا تخفیف چندان بهره ببرن. چرا؟

قیمت مسیر در یه مسافرت درون شهری یه نرخ ثابت و مشخص هست. هزینه آژانس هم همین طور. برای همین کار اپلیکیشنی مثل اسنپ ساده تر هست در مانور دادن روی نرخ.

در حالی که در کارهای خدماتی مثل تعمیر پکیج یا کولر و … نرخ ها ثابت و مشخص نیست. و تعمیرکار تا وقتی به وسیله سر نزنه نمیتونه بگه چقدر هزینه داره.

در ضمن اینجا منِ خدمت گیرنده قراره وسیله ای که هزینه ش بالای یک میلیون تومان هست رو در اختیار یه اوستا کار قرار بدم. ایا مثلا تخفیف ۵۰ تومنی ممکنه من رو جذب کنه کارم رو به غریبه ی خیلی دوری بسپرم؟! نه. تخفیف یه میلیون تومانی شاید بتونه سدِ بی اعتمادی رو بشکنه. ولی یه اپلیکیشن خدمات به چند نفر میتونه چنین تخفیفی بده؟

در نهایت اینکه نرخ بازگشت پذیری کاربر به چنین اپلیکیشن هایی پایین هست. چون در یه سال ممکنه نهایتا یک-دو بار نیاز به تعمیر پکیج، شستشوی قالی و … نیاز پیدا کنن. برای همین کاربرها همین یه بار رو ترجیح میدن به همون فرد آشناتر کار رو بسپرن.

2 پسندیده

هدفم از این مثال بیشتر نشون دادن این بود که بگم باید یک پیشنهاد وسوسه کننده باشه که کاربر چنین مجوزی رو بده که کسی وارد منزلش بشه. کیفیت اولین خرید خیلی مهمه و میتونه کاربر رو نگه داره
اما!!!
ممکنه کاربر از سایت خوشش بیاد ولی هربار با یه اکانت جدید از همون تخفیف استفاده کنه :confused: نظریه رد شد:sweat_smile:
جدا باید چیکار کرد
شاید بد نباشه که همون استاد کار معتمد شما به نحوی شمارو هدایت کنه به سایت
چجوری ؟!
هنوز نمیدونم :grin:

2 پسندیده