آیا بچه های زیر 7 سال نیاز به آموزش زبان دارند؟

امروزه همانطور که مشاهده می کنید، اکثر والدین علاقه شدیدی به این دارند که کودکان خود را قبل از دوران تحصیل به آموزشگاه های زبان بفرستند، اما این کار از نظر بعضی جامعه شناسان کودکی بچه را از بین می برد و بعضی از اندیشمندان معتقد هستند که آموزش زبان قبل از سن 7 سالگی برای بالا بردن کیفیت زندگی او در آینده بسیار حیاتی است. نظر شما در این باره چیست؟

1 پسندیده

در زمینه یادگیری زبان دوم برای کودکان مطالعات خوبی در سطح دنیا انجام شده که دو موردش رو اینجا مطرح میکنم:

  • مطالعات دانشگاه کرنل نشون داده که یادگیری زبان دوم تاثیری روی کمبودهای شناختی نداره و یادگیری زبان مادری رو با مشکل روبرو نمیکنه! (برعکس چیزهایی که در وب فارسی در این باره میتونین پیدا کنین)[1].

  • تحقیقاتی هم در دانشگاه هاروارد انجام شده که نشون میده خلاقیت، مهارت تفکر انتقادی، و انعطاف‌پذیری ذهن کودک با یادگیری زبان دوم در سنین کودکی افزایش پیدا میکنه. و برای این یادگیری سنین پیش از مهدکودک (۳ و ۴ سال) رو پیشنهاد میده که قدرت فکر کردن و یاد گرفتن در کودک در حال توسعه هست.

در ضمن تحقیق‌هایی هم هست که نشون میده هر چی سنمون بیشتر میشه توانایی یادگیری قواعد گرامر جدید و همین طور صداهای جدید برامون سخت‌تر میشه.

مشاهده

چند نفر از دوستان و همین طور فامیل بنده خارج از ایران ساکن هستند. و بچه‌هاشون که همه همون جا به دنیا اومدن و بزرگ شدن به راحتی بچگی‌شون رو میکنن و در ضمن همه حداقل به دو زبان فارسی و انگلیسی مسلط هستند.



  1. خبر این تحقیق رو پیدا کردم ولی اگه مایل باشین بیشتر مطالعه کنین میتونین با کمی جستجو به تحقیق اصلی برسین. ↩︎

5 پسندیده

به نظرم @pd.in نکات خوبی را از نظر امکان یادگیری کودکان مطرح کرد. اما به عنوان کسی که در تمام زندگی‌ام از بودن در مدرسه رنج کشیده‌ام، هرگز فرزندم را مجبور به کاری که دوست ندارد نخواهم کرد حتی اگر به نفعش باشد.

از طرفی از بین بردن کودکی یک کودک غیر اخلاقی و بسیار ناپسند است.

2 پسندیده

این نکته خیلی مهمیه. آموزش ابتدائی در ایران این جنبه ها رو سرکوب میکنه. هر چند به احتمال زیاد در جاهای دیگه به اهمیت همزمانی جنبه های طبیعی کودکی با آموزش دقت زیادی میکنن. احتمالا منظور همین نوع آموزش مناسب بوده نه آموزشی که ما تجربه داریم.

1 پسندیده

تا جایی که من اطلاع دارم، بیشتر از اصل اینکه یادگیری زبان دوم خوب است یا نه، بحث روی چگونگی یادگیریه. «آموزش دادن» به بچه زیر سن 7 سال مشکلاتی که گفتید رو ایجاد می‌کنه، این آموزش، موسیقی باشه یا زبان یا هر چیز دیگه. ولی «یاد گرفتن» زبان یا موسیقی و… مشکلی ایجاد نمی‌کنه.
به همین دلیل، موردی ندیدم که بچه‌هایی که در محیط خانواده یا جامعه دو زبانه میشن دچار مشکل بشن حتی تشخیص میدن که با چه اشخاصی باید با کدوم زبان صحبت کنن.

3 پسندیده