آیا بیزنسهای بزرگ و کوچک تحلیلی تقریبی و طرحی عملی برای شرایط مختلف ندارن؟

در شرایط بحرانی امروز، هر روز خبری از بحران در بیزنسهای مختلف چه در ایران و چه در بقیه نقاط دنیا به گوش میرسه. درسته که شرایط بسیار حاد و بحرانیه ولی نکته مشهود اینه که مستقل از بحران، اکثر بیزنسها تحلیلی واقعی و طرحی جامع برای شرایط بحرانی ندارن. تا اینجا کار عجیب نیست! چون به هر حال دیدن نتایج شرایط مختلف، نیاز به بررسی جامع موارد مشابه، مدلسازی اجتماعی و پیش‌بینی از اثرات بحران بر جنبه‌های مختلف از نیروی کار تا میزان فروش داره.

نکته عجیب اینجاست که در اکثر بیزنسهای بزرگ و کوچک، ادعا بر اینه که تحلیل توسط گروهی همواره در حال انجامه. مثلا اکثرا یا گروه تحلیل داده‌ها دارن یا خود افراد به روشهای مختلف اینکار رو انجام میدن. واقعا این گروهها چه کار میکنن که در شرایط بحرانی اینهمه مشکلات برای کسب و کارها پیش میاد؟ اگر تحلیلها به درد این شرایط بحرانی نمیخوره، قراره کجا کاربرد داشته باشه؟ چون در شرایط معمول، با تقریب خوبی و بدون تحلیل عمیق هم میشه پیش رفت.

شما تجربه‌ای از تحلیل بیزنسی داشتین؟ چقدر موثر بوده؟

5 پسندیده

من معتقدم تحلیل از شرایط بحرانی ندارند. انچه که هست رو بررسی میکنند نه آنچه که ممکن است رخ دهد. مثلا یک کمپانی نفتی بین‌المللی برای تحولات کشور نفتی لیبی یا ونزوئلا تحلیل و طرحی داره اما برای کودتا یا تحولات شدید سیاسی در روسیه احتمالا تحلیلی نداره چون فکر میکنند چنین اتفاقی رخ نمیده. برای نفت 120 دلاری یا نفت 30 دلاری برنامه دارند ولی گمان نمیکنند طی رویدادهایی نفت به 500 دلار یا 5 دلار برسه. به نظر میرسه کار این تحلیلگران رصد بازار تخصصی شرکت است در نتیجه خیلی کلیت تاثیر و تاثر رویدادهای مختلف رو تحلیل نمیکنند.

اما خب نکته‌ای هم هست و اینکه در برخی کشورها اندیشکده‌هایی وجود داره که بحرانهای احتمالی و جدی رو بررسی میکنند و سالانه نشستها و گزارشهایی دارند که شرکتها میتوانند ازش استفاده کنند و نیازی به سرمایه‌گذاری در بخش مدیریت بحران خودشان نداشته باشند .
مثلا بررسی ابعاد احتمالی فروپاشی اقتصاد جهانی ، احتمال جنگ در خلیج فارس ، احتمال جنگ در شبه جزیره کره ، احتمال تنش نظامی بین امریکا و چین ، تاثیر تحولات اجتماعی و سیاسی برخی کشورها در آینده آن منطقه و … .

2 پسندیده