آیا ضد اجتماعی بودن (Sociopath) یک بیماریه؟ یا صرفا یک اخلاق خاصه؟

توی یک سال اخیر، اطلاعات زیادی رو نسبت به افراد ضد اجتماعی دریافت کردم و متوجه شدم که این افراد، از نظر مردم و روانشناس‌‌ها، کاملا بیمار شناخته میشن.

از اون‌جایی که راه درمانی برای این خصوصیت اخلاقی نیست، سعی میکنن تا جایی که میشه از این افراد فاصله بگیرن (که البته ذره‌ای برای افراد ضد اجتماعی این قضیه اهمیتی نداره، حتی خوشحال هم هستن از این فاصله)، توی بیمارستان‌های روانی بستری کنن و دارو‌هایی بهشون بدن که سطح هوشیاری و آگاهیشون رو پایین بیارن تا نتونن کامل فکر کنن (عملا دارن کل شخصیت طرف رو ضعیف میکنن تا خصلت ضد اجتماعی رو هم ضعیف کنن).

نظر خودم در این مورد کاملا برعکسه. ترجمه فارسی این کلمه افتضاحه. به نظرم این افراد ضد اجتماع نیستن، فقط اون چیزی که شما به عنوان جامعه، برای خودتون مقدس کردید رو قبول ندارن و بهش اهمیتی نمیدن ولی دلیلی ندارن که همشون مخالف جامعه باشن و به جامعه آسیب بزنن.

اینکه مردم دور همدیگه جمع شدن، یه سری اصول اخلاقی و قانونی برای همدیگه تعریف کردن دلیل نمیشه که همه آدم‌های دنیا باید از این قوانین پیروی کنن.

البته، به خاطر این خصوصیت اخلاقیشون، ترکیب افراد ضد اجتماعی و یک بیماری روانی، میتونی خیلی خیلی خطرناک باشه، ولی اینکه یک نفر فقط خودش براش مهم باشه، یک بیماری نیست.

3 پسندیده

من فکر کنم در این بخش

مخلوطی از جامعه‌گریزی و جامعه‌ستیزی گفته شده. اون دسته افرادی که دقیقا به جامعه آسیب میزنن در دسته ضد اجتماعی وارد میشن. افرادی که به جامعه اهمیتی نمیدن، بدون اینکه به اون واکنش نشون بدن، بیشتر در تعریف جامعه‌گریز می‌گنجن.
اگر بخوام برحسب تیپ شخصیتی به داستان نگاه کنم، افراد ضداجتماع بیشتر شبیه به killerها در بازیها هستن، در حالبکه مثلا explorerها هم اهمیت زیاد به جمع و بازی نمیدن ولی با اون کاری ندارن.
در کل مبحثی نیست که به سادگی عمق و دلیلش رو به دست آورد، بويزژه اینکه حس نسبت به اجتماع میتونه حسی مستقل از حس فرد نسبت به خودش باشه یا از حس فرد نسبت به خودش سرچشمه بگیره. این دو تا هم تفاوت اساسی دارن در حالیکه نشانه‌هایی بسیار نزدیک به هم میتونه در رفتار دیده بشه.
برای مثال، ضد اجتماعی بودن، میتونه به شکل بنیادی در اثر ذهنیت فرد نسبت به اجتماع باشه یا پاسخی به عدم پذیرش فرد در جامعه. جدا از اصطلاح بیمار یا غیرنرمال بودن، نوع دوم میتونه از بین بره در حالیکه نوع اول قابلیت تغییر رو نداره.

3 پسندیده