آیا عالی‌ترین‌ها و متخصص‌ترین‌ها همیشه موفق‌اند؟

گویند افرادی که در یک فن یا حرفه به عالی‌ترین سطح تخصص و مهارت برسند ، همیشه موفق بوده و جایگاه مهمی کسب خواند کرد. بهترین موسیقی‌دان ، بهترین مکانیک ، بهترین بنا ، بهترین سرامیک‌کار ، بهترین فیلسوف ، بهترین پزشک ، بهترین کشاورز ، بهترین خیاط و … (بهترین/متخصص‌ترین).

میتونیم بگیم این قاعده تا حد بسیاری درسته. کسی که به سطح عالی میرسه و جز معدود متخصصین ماهر یک فن یا حرفه میشه ، همیشه موفق خواهد بود و همیشه خیلیها بهشون نیازدارند و محترمند و غیره.

سوال من اینکه به نظرتون در چه شرایطی این موفقیت رخ نمیده؟ فردی به عالی‌ترین سطح یک فن رسیده ولی موفق نیست ، کارش بازتاب نداره و کسی به این متخصص نیازی نداره و مراجعه نمیکنه؟
آیا علل محیطی و اجتماعی میتونه این قضیه رو معکوس کنه و متخصص‌ترین فرد ، موفق نشه؟ آیا حرفه‌هایی وجود داره که حتی متخصص‌ترین فرد در اون حرفه باز هم مراجعه‌کننده نداشته باشه؟ (حرفه‌های رایج نه منسوخ)
و … .

2 پسندیده

در دنیای امروز، بسیار زیاد پیش میاد. در واقع تخصص بخشی از موفقیته و هرچند برای موفقیت طولانی‌مدت داشتن سطحی از تخصص الزامیه ولی برای تکمیل راه موفقیت، مهارتهای نرم اهمیت بسیار بالایی دارن. مهارتهای نرم، به هر چیزی گفته میشه که از طریق اون، فرد خودش و تخصص خودش رو میتونه به جامعه ارائه کنه. برای مثال تبلیغ فردی، توان ارائه کار و توان ارتباط گرفتن با غیرمتخصصین. در واقع چیزی که جامعه از فرد می‌بینه ترکیبی (شاید حاصلضربی) از میزان تخصص و میزان ارائه هست. به راحتی میشه دید که یک فرد با سطح تخصص متوسط و ارائه بسیار خوب، بسیار قویتر از فردی با تخصص بسیار بالا ولی ارائه بسیار ضعیف به نظر خواهد آمد.

2 پسندیده