آیا غریزه غیرقابل تغییره؟

دنباله‌ی موضوع چرا انسان‌ها تولید مثل می‌کنند؟:
آیا تغییرات ژنیتیکی می تونه غریزه رو تغییر بده یا از بین ببره؟ به نظرتون وجود غریزه با اراده در تناقض نیست؟

6 پسندیده

غریزه ناشی از نیازهای سیستم بیولوژیکی هست. مثال خوردن، خوابیدن … . میتونید در کل تغییرش بدید، ولی نتیجه این میشه که چون نیازهای بیولوژیکی تامین نشدن، سیستم از اون نظر بهم میخوره.
میتونم اینجوری بگم که در مغز وقتی به حدی از فشار میرسه، که احساس خطر بیولوژیک میکنه، فعالیتهای سطح بالا به حالت تعلیق در میاد. اراده به همین خاطر درفشار بالای ناشی از کمبود از دست میره و فرماندهی بدن میره به سمت تلاش برای فعالیت حیاتی.

براساس تجربه‌ای که شاید همه از گرسنگی شدید داشته باشیم، فکر میکنم بشه گفت که در نهایت اراده به طور کامل نمیتونه بر غریزه غلبه کنه.

6 پسندیده

@yousef چه جالب این به بحث اونورمونم مربوط شد!! بذا اینو اینجام راجع بهش حرف بزنیم! اگه چیزی تحت عنوان اراده آزاد وجود نداشته باشه چی؟!

1 پسندیده

خیلی خوبه که وقتی بحثهای زیادی با هم میکنیم، تیپ شخصیتی همدیگه رو بدونیم. من یه آدم سیستم گرا هستم. به نظرم هرچیزی هست همونه و در ذات سیستم. اراده آزاد معنی خاصی نداره و حتی وجود نداره به اون معنی. بیشتر از یادگیری اجتماعی، واکنش به محرکهای بیرونی میاد.
کمی به بحث ادراک بپردازیم، این نکته هست که کمی آزارم میده. آزمون بین اراده و غریزه، میتونه وقتی رخ بده که شما به عنوان انسان، غریزه رو بشناسید، و بعد به طور ارادی بخواید برخلاف اون عمل کنید و بتونید اینکار رو انجام بدید. حالا این نکته رو میشه مطرح کرد، که این کار به نحوی به معنی خودآزاری هست که خودش جزو مباحث غریزی به حساب میاد.

4 پسندیده

اگر هم بتونه ارزشی نداره

خیر!با اراده میتوان غریزه را کنترل کرد

اصلا اراده به معنای انتخاب آگاهانه است که باید غریزه راکنترل کند

حضرت حافظ میفرماید:

طفیل هستی عشقند آدمی و پری / ارادتی بنما تا سعادتی ببری

2 پسندیده

اراده وقتی اراده است، ارزش و اهمیت دارد، که عاقلانه باشد و آگاهای عقلانی است که اراده درست می آفریند، و اراده عقلانی است که به همه چیز معنی میدهد حتی غریزه، غریزه اگر از روی ناآگاهی باشد فقط حیوانی است اگر از روی آگاهی عقلانی باشد معنی پیدا میکند و پسندیده است و مطلوب و مقبول است. (اراده درست تابع عقل است و همه چیز نا گزیر است به اراده سر فرمان فرود بیاورد، چون اراده محکم از نزد عقل میآید)

3 پسندیده

غریزه قابل تغییر نیست
ولی مهمتر از اون انسان غریزه نداره
برای همین می تونه خیلی کارها انجام بده از جمله کشتن خودش و ازدواج نکردن و خیلی کارهای دیگه.

1 پسندیده