آیا ماه گرفتگی روی جنین تاثیر داره؟

شنیدین میگن وقتی ماه گرفتگی اتفاق میفته، زنان باردار نباید به بدنشون دست بزنن، چون همون قسمت در بدن نوزاد لکه ی سفیدی ایجاد میشه!

ماه گرفتگی چه تاثیری روی جنین میزاره؟

3 پسندیده

هیچی… لکه های روی پوست یه توضیح پزشکی دارند. ربطی به ماه ندارند.این یه خرافاته که پایه و اساس علمی نداره.

3 پسندیده

منم همیشه همینو به شاگردای اول دبیرستانی دو سه سال پیشم که درس ساده‌ای از خسوف تو کتابشون بود میگفتم ولی آیا تو پزشکی و نه در عوام، لکه‌های پوستی به همین نام ماه‌گرفتگی هستن؟

2 پسندیده

جدا از لکه های پوستی (البته من خیلی در این زمینه اطلاعات ندارم)، تاثیری که ماه روی آب و ایجاد جذر و مد داره، روی آب موجود در رحم هم هست؟ اگر هست تاثیر خاصی بر روی جنین داره؟:face_with_raised_eyebrow:

2 پسندیده

نویسنده علت نام‌گذاری رو خرافات میدونه، ولی به منشأ اون اشاره نکرده.

1 پسندیده

بله منظورم این بود که این داستان از کجا اومده؟

سلام خسته نباشین.پس دلیل اینکه میگن هنگام خسوف و کسوف هیچ اقدامی به فرزند آوری انجام نشه چی میتونه باشه؟

2 پسندیده

ممکنه به دلیل ترسناک بودن و حس شوم بودن این پدیده باشه. در قدیم که برق اینقدر رایج نبوده، ماه‌گرفتگی پدیده چندان خوشایندی نبوده و خیلی از اقوام اعتقاد داشتن که قدرت تاریکی بر روشنائی غلبه کرده (در خیلی از جاها سعی میکردن با سروصدا کمک کنن به شکست تاریکی). البته اگر کسی مطالعه بیشتری داشته میتونه بهتر نظر بده.
حالا واقعا کسی در تاریکی و ترس ناشی از ماه‌گرفتگی در قدیم، هوس میکرده از اینکارها بکنه؟ :grin:

3 پسندیده

از کجا بدانیم چه چیز خرافه است و چه چیز نیست؟ ممکن است برای این مساله منطق علمی وجود داشته باشد و ما مطلع نباشیم؟ شما چطور این دو را تفکیک می کنید؟


آیا هر زمانی برای هر کاری مناسب است؟
ما از طبیعتیم. همانطور که با توجه به تغییر فصل ها، نیاز بدن ما به برخی خوردنی ها تغییر می کند. با شروع بهار همانطور که همه چیز در طبیعت به هیجان می آید، خون هم در بدن ما به هیجان در می آید. این تاثیر تغییر فصل در انسان است.
آیا با تغییر ماه چنین تصوری ممکن است خرافه باشد؟ :face_with_raised_eyebrow:

2 پسندیده

خرافات كه شاخ و دم نداره
اينم يكي از اوناست

1 پسندیده

موضوع تاثیر ماه‌گرفتگی یا خورشید گرفتگی بر روی جنین و زن حامله، اثبات علمی نداره و به همین دلیل یک خرافه است که البته مختص فرهنگ ما هم نیست، بلکه در بین هندی‌ها و بعضی سایر اقوام هم رایج هست. فقط اقدام برای بارداری نیست که در زمان کسوف یا خسوف ممنوع شده، نوشیدن و خوردن و حتی پخت و پز هم در بعضی فرهنگ‌ها قدغن هست!

در مقاله زیر تلاش کرده کمی علمی به این قضیه نگاه کنه و ممنوعیت ها رو بر پایه علم توجیه کنه، ولی همون طور که میبینین این‌ها بیشتر توجیه هست و پایه علمی نداره:

2 پسندیده